راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اکسچنج اکسیر نسخه جدید با قابلیت‌های تازه ارائه کرد / از ریفرال با مدل متفاوت تا اضافه‌شدن کوین‌های جوان‌تر

رحمانی: ما در اکسیر معتقد هستیم اضافه کردن بازارهای جدید باید تابع سیاست اصولی و بر طبق مانیفست امنیتی اکسیر باشد.

اکسیر به عنوان یکی از اکسچنج‌های مطرح کشور، به تازگی یک به‌روزرسانی اساسی در پلتفرم خود ارائه کرده است که به ادعای مدیران این کسب‌وکار، باعث چابک شدن اکسیر در افزودن و ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید در این پلتفرم خواهد شد و گواه این ادعا را اضافه شدن سه بازار جدید به پلتفرم اکسیر در یک ماه گذشته می‌دانند.

مسعود رحمانی، مدیر مارکتینگ اکسیر، درباره به‌روزرسانی اخیر اکسیر گفت: «در ابتدای شروع به فعالیت اکسیر، ما بیشتر روی قدرت موتور تطبیق سفارشات اکسیر (Matching Engine) و همچنین توسعه و افزایش ضریب امنیتی سرویس کیف پول اکسیر (VAULT) تمرکز داشتیم تا قبل از هر چیز، یک زیرساخت قوی و قابل انعطاف را فراهم کنیم. از همین رو، برخی از امکانات و سرویس‌های جانبی از جمله ریفرال، اضافه‌شدن بازارهای جدید، تغییرات ظاهری و غیره همزمان با نسخه جدید پلتفرم، به مشتریان عرضه شد. بعد از ارائه نسخه جدید، امکانات و فیچرهای جدید تقریباً به طور پیوسته در حال اضافه شدن به پلتفرم اکسیر هستند.»


افزودن بازارهای جدید به اکسیر


رحمانی در خصوص انگیزه اکسیر از اضافه کردن بازارهای جدید به اکسیر گفت: «ما در اکسیر معتقد هستیم اضافه کردن بازارهای جدید باید تابع سیاست اصولی و بر طبق مانیفست امنیتی اکسیر باشد. از آنجا که اکسیر از سرویس کیف پول‌های اختصاصی خود استفاده می‌کند لذا برای اضافه کردن یک دارایی جدید (کوین و یا توکن) باید تمامی تست‌های امنیتی و ساز و کارهای استاندارد این حوزه را گذارنده و آنگاه می‌توان به جنبه‌های بیزینسی آن پرداخت و در نهایت بازار آن کوین و یا توکن بر روی اکسیر ایجاد شود. اما پس از ارتقای زیرساخت‌های اکسیر این فرآیند بسیار سریع‌تر شد و این نوید به کاربران اکسیر داده می‌شود که لیستی بلند بالا از کوین‌ها وتوکن های مجبوب و جذاب به تناوب به اکسیر اضافه خواهد شد.

هم اکنون کوین‌هایی که بازار تبادل آنها در اکسیر وجود دارد عبارتند از بیت‌کوین، اتریوم، بیت‌کوین‌کش، استلار، مونرو، ریپل و تتر».


دلیل تغییر آدرس کیف پول‌های بیت‌کوین اکسیر


یکی از اتفاق‌های اساسی بعد از نسخه جدید پلتفرم اکسیر، تغییر در آدرس کیف پول بیت‌کوین و اتریوم کاربران بود؛ مدیر مارکتینگ اکسیر دلیل این تغییر را، ارتقا زیرساخت کیف پول‌های این دو کوین بر بستر VAULT دانست. این سرویس محصولی است از شرکت bitHolla، شریک تجاری اکسیرکه به‌عنوان یک سرویس تمام عیار برای نگهداری و مدیریت رمزارزها طراحی و ساخته شده است.

او همچنین با اشاره به امنیت و انعطاف سرویس VAULT خاطر نشان کرد که این سرویس توسط تیمی از مهندسین شرکت IBM مورد تست نفوذ قرار گرفته است و تمامی تست‌های امنیتی را با موفقیت پشت سر گذاشته است.


ارائه مدل ریفرال برد-برد


در خصوص بحث ریفرال، اکسیر مسیر متفاوتی را پیموده و سعی کرده به مدلی برسد که برای همه بازیگران جذابیت داشته باشد. مسعود رحمانی در این خصوص گفت: «ریفرال‌ها تاکنون اغلب به این صورت بوده‌اند که شما به عنوان کاربر، افراد جدید را معرفی می‌کردید و کاربران جدید با کد شما ثبت‌نام می‌کردند و از کارمزد خرید و فروش کاربر جدید درصدی به شما به عنوان معرف پرداخت می‌شد. چالش اصلی در این مدل ایجاد انگیزه در کاربر جدید برای استفاده از کدها یا لینک‌های ریفرال برای ثبت نام است. اکسیر در سیستم ریفرال خود علاوه بر درصدی که به معرف می‌دهد، به کاربر جدید هم 10 درصد تخفیف در کارمزدها می‌دهد که این امر باعث ایجاد انگیزه در هر دو طرف برای استفاده از ریفرال می‌شود.»


از میگو تا نهنگ


یکی از ایده‌های جذاب اکسیر برای تعریف سطوح کاربری، استفاده از نام موجودات دریایی است، در نسخه جدید یک سطح کاربری هم با نام «دلفین» به این سطوح اضافه شده؛ از این پس سطوح کاربری اکسیر به این ترتیب خواهند بود: «میگو»، «ماهی»، «دلفین»، «هشت‌پا» و «نهنگ» که این موضوع باعث می‌شود فاصله بین سطوح کاهش یابد و کاربران راحت‌تر بتوانند از مزیت‌های هر سطح بهره ببرند که عبارتند از کاهش کارمزد معاملات و افزایش محدودیت برداشت‌ها که کاربران برای مشاهده جزئیات هر سطح می‌توانند به وبسایت اکسیر بخش کارمزد مراجعه کنند.


سرویس «مدیریت ریسک معاملات»


در نسخه جدید اکسیر، سرویس «مدیریت ریسک معاملات» اضافه شده است؛ به این شکل که کاربر می‌تواند درصدی را برای حجم سبد معاملاتش نسبت به کل دارایی‌اش تعیین کند. رحمانی درباره آن گفت: «این موضوع، در واقع نوعی سوپاپ اطمینان برای خطاهای ناخواسته خود کاربر ایجاد می‌کند؛ مثلاً اگر یک کاربر در اعداد و ارقامی که خودش در معاملات ثبت می‌کند ناخواسته یک صفر کم و زیاد گذاشت، معامله مورد نظر انجام نشده و کاربر متضرر نخواهد شد. برای مثال شما در این بخش محدودیت تعریف می‌کنید و می‌گویید در صورتی که حجم سبد سفارش (های) من از 50 درصد از کل دارایی‌هایم بیشتر شد، به من اخطار بده تا در صورت تأیید مجدد این سفارش صورت بگیرد.»


و چند به‌روزرسانی دیگر


اعلان صوتی یکی دیگر از ویژگی‌های اضافه شده به پلتفرم اکسیر است که برای رویدادهای مختلف در پلتفرم اعلان‌های صوتی مختلف تعریف شده است که کاربر با یک اعلان صوتی از تغییر وضعیت سفارش خود، یا سایر موارد مطلع شود. علاوه بر این امکان خاموش یا روشن کردن برخی از اعلان‌ها و نوتیفیکیشن‌ها به کاربران داده شده است که بر حسب نیاز یا سلایقشان می‌توانند این موارد را مدیریت کنند.

در خصوص نمودارهای کندل استیک داخل پلتفرم تاکنون از نموداری که توسط تیم اکسیر ساخته شده بود استفاده می‌شد، در نسخه جدید سرویس استاندارد و بین‌المللی «تریدینگ ویو» بر روی اکسیر پیاده سازی شده که تقریباً تمام اکسچنج‌های معروف دنیا از آن استفاده می‌کنند.
این نمودار، خودش مجموعه‌ای از ابزارهای حرفه‌ای تحلیلی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
همچنین یک به‌روزرسانی در APIها داشتیم که در نسخه جدید از استاندارد HMAC-SHA256 استفاده می‌کنیم که نسبت به نسخه قبل، از امنیت قابل توجهی برخوردار می‌باشد.
علاوه بر این موارد دیگری نیز برای افزایش امنیت داشتیم که اجازه دهید به دلایل رقابتی جزئیات را باز نکنم.

مسعود رحمانی مدیر مارکتینگ اکسیر

او در پایان با تاکید بر اینکه ده‌ها به‌روزرسانی کوچک دیگر در نسخه جدید اتفاق افتاده است درباره برخی از آنها گفت: «در بحث رابط کاربری هم به روزرسانی‌هایی داشته‌ایم که بهبود پیدا کرده است و کاربر تجربه بهتری را لمس می‌کند؛ گوگل کپچا به نسخه جدیدتر ارتقا پیدا کرده است؛ همچنین یک بخش اطلاع‌رسانی ایجاد کرده‌ایم که آخرین به‌روزرسانی‌های مربوط به پلتفورم را به کاربران اعلام می‌کنیم. علاوه بر این امکانات چت‌باکس داخل پلتفرم را توسعه دادیم و فضای حرفه‌ای‌تری پیدا کرد که کاربران در این محیط با یکدیگر صحبت، تبادل نظر و حتی کل‌کل می‌کنند. علاوه بر این‌ها، تا پیش از این کاربر تعداد سفارش‌هایی که می‌توانست در OrderBook مشاهده کند، 10 عدد بود که این تعداد هم به 20 افزایش پیدا کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.