راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارباکس قهوه فروشی که پیشرو صنعت پرداخت موبایلی دنیا شد

استارباکس به کمک محبوبیتش بین مردم و هوشمندی مدیرانش توانست پیشرو صنعت پرداخت موبایلی دنیا شود. استارباکس (Starbucks) یک شرکت معروف آمریکایی فروش قهوه است که نه تنها در تمام شهرهای آمریکا، بلکه در بیشتر کشورهای دنیا نیز شعبه دارد. استارباکس یکی از برندهایی است که خدماتش هیچ ربطی به پرداخت الکترونیک ندارند اما پیشرو صنعت پرداخت الکترونیک و مخصوصا پرداخت موبایلی در دنیا است. این شرکت از آن دسته از برندهایی بود که روند تغییر رویه‌ها و عادت‌ها را به درستی درک کرد و سعی کرد با این رویه‌ها و عادت‌های جدید همراه شود.

starbucks-mobile-payment

در سال 2011 استارباکس به صورت هوشمندانه و در راستای رشد با تکنولوژی، پرداخت موبایلی را وارد کسب و کار خودش کرد. کسب و کار استارباکس از قبل شناخته شده و محبوب بود ولی با این کار که در ابتدا ریسک به نظر می‌رسید، محبوبیتش را چند برابر کرد.

 

نقطه شروع پرداخت موبایلی

استارباکس برای اولین بار به مشتریانش در آمریکا این امکان را داد که برای پرداخت هزینه نوشیدنی‌ها و دسرهای خود از موبایلشان استفاده کنند. هر چند پرداخت موبایلی در سال 2011 خیلی در بین مردم شناخته شده نبود ولی برای مشتریان وفادار استارباکس جذاب به نظر رسید. همین امر باعث شد تا اپلیکیشن پرداخت موبایلی استارباکس در کمتر از 3 ماه به 3 میلیون کاربر برسد و این یعنی یک موفقیت بزرگ. این شرکت که متوجه موفقیت بزرگ خود در این حوزه شد به سرعت شروع به توسعه این امکان در دیگر نقاط جهان کرد؛ در ماه می ۲۰۱۱ در انگلستان و در ماه نوامبر در کانادا این امکان را برای مشتریان خود فراهم آورد. شرکت استارباکس در کمتر از ۱۱ ماه، یعنی در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ به ۲۶ میلیون تراکنش فروش موبایلی دست یافت و تا پایان سال 2012 بیش از 70 میلیون تراکنش داشت.

 

کارت‌های اعتباری استارباکس

starbucks-credit-gift-cards-way2pay-91-11-15-4starbucks-credit-gift-cards-way2pay-91-11-15-2

به کمک اپلیکیشن موبایلی استارباکس، برای مشتریان این امکان فراهم آمد که کارت‌های اعتباری استارباکس خود را به اپلیکیشن موبایلی‌شان متصل کنند و هر وقت که می‌خواهند از حساب داخل موبایل خود در شعب استارباکس استفاده کنند. حساب‌های کارتی استارباکس کارت‌هایی اعتباری هستند مانند همین کارت‌های متروی خودمان ولی با کمی تفاوت. این کارت‌ها هم به صورت جداگانه و هم از طریق اپلیکیشن موبایلی می‌توانند برای پرداخت هزینه استفاده شوند اما اگر از طریق موبایل استفاده شوند مزایای بیشتری برای کاربر خواهند داشت. این کارت‌ها با مبالغ اعتباری 5 تا 500 دلاری قابل خریداری هستند و حتی می‌شود به مناسبت‌های مختلف به عنوان هدیه این کارت‌ها را به دوستان و آشنایان هدیه داد.

starbucks-credit-gift-cards-way2pay-91-11-15-3starbucks-credit-gift-cards-way2pay-91-11-15-5

بیش از دو سال از ارائه اپلیکیشن موبایلی استارباکس می‌گذرد اما استارباکس تا به امروز پیشرو بی چون و چرای صنعت پرداخت موبایلی در امریکا و جهان است. از همان ابتدا سطح امنیتی استاندارد اپلیکیشن موبایلی استارباکس، سطح طلایی بود. کارت هدیه استارباکس در فصل تعطیلات سال 2012 آمریکا، محبوب ترین هدیه‌ای بود که افراد به عزیزان خود هدیه دادند. فقط در سه ماه آخر سال 2012 بیش از یک میلیارد دلار در حساب کارت‌های هدیه استارباکس واریز شده است. همچنین از هر ده آمریکایی بالغ، یک نفر یک کارت هدیه استارباکس دریافت کرده است. علاوه بر این، 20 درصد کل تراکنش‌های استارباکس با موبایل انجام شده است. به گفته هوارد شالتز یکی از مدیران ارشد استارباکس، اپلیکیشن‌های موبایلی استارباکس بیش از هفت میلیون کاربر دارند و به طور میانگین در هر هفته 2.1 میلیون تراکنش موبایلی انجام می‌شود.

اما این تمام ماجرا نیست، استارباکس از اغاز سال 2013 کارت وفاداری مشتریان استارباکس را نیز به اپلیکیشن‌های موبایلی خود متصل کرد و این یعنی مشتریان بیشتر.

 

قابلیت‌های اپلیکیشن‌های موبایلی استارباکس

تعدادی از قابلیت‌های اپلیکیشن پرداخت موبایلی استارباکس این چنین هستند: برای مثال کابران می‌تواند با اسمارت‌فون‌هایشان از حساب کارتی استارباکس‌شان به حساب موبایلی استارباکس‌شان پول واریز کنند؛ یا نزدیکترین فروشگاه استارباکس را به خود مکان یابی کنند؛ پول خریدهای‌شان از شعب، فروشگاه‌ها و دکه‌های استارباکس را با موبایل‌های‌شان پرداخت کنند؛ حساب استارباکس‌شان را چک کنند و یا از وضعیت امتیازات و جوایز خود در خرید از استارباکس با خبر شوند.

square-starbucks-payment-way2pay-91-11-15

اپلیکیشن استارباکس بر روی گوشی‌های اندرویدی و آیفون قابل نصب است و علاوه بر این‌ها، در کیف پول موبایلی اسکوار (Square) نیز یک گزینه به نام استارباکس وجود دارد که کاربر با انتخاب این گزینه می‌تواند هزینه خرید خود را با موبایل به سادگی پرداخت کند. دو اپلیکیشن استارباکس بر روی ایفون و اندروید، یک اپلیکیشن خاص برای استارباکس هستند و کارهایی که می‌شود با آن انجام داد مختص استارباکس است. اما در کیف پول موبایلی اسکوار قضیه کمی فرق می‌کند. آنجا دیگر استارباکس قسمتی از یک کیف پول موبایلی است. اسکوار یک کیف پول موبایلی است که در فروشگاه‌های محلی می‌توان از آن برای خرید استفاده کرد یا از امکانات آنلاین آن برای خرید اجناس مختلف استفاده کرد. علاوه بر این، اپلیکیشن‌های استارباکس به حساب کارتی استارباکس فرد متصل هستند ولی در اسکوار فرد مستقیم از حساب کارت‌های اعتباری خود خرید می‌کند. در واقع، استارباکس با پیوستن به اسکوار خود را در موفقیت اسکوار شریک کرده است.

 

تشویق مشتریان به استفاده بیشتر

starbucks-reloading-card-way2pay-91-11-15starbucks-star-way2pay-91-11-15

برای موفقیت در این حوزه، فقط ارائه یک اپلیکیشن پرداخت موبایلی کافی نیست. باید در کاربر انگیزه‌ای ایجاد کرد که کاربر مدام به استفاده از این اپلیکیشن راغب باشد. درست کاری که استارباکس کرده است. به عبارتی دیگر، استارباکس به شیوه‌های مختلف کابر را به استفاده بیشتر از پرداخت موبایلی راغب می‌کند. استارباکس برای این کار، به کاربر هدیه و اعتبار می‌دهد. برای مثال، کاربر با به دست آوردن هر 15 ستاره، می‌تواند یک نوشیدنی رایگان بگیرد. خب، در نگاه اول شاید یک نوشیدنی خیلی چیز ارزشمندی نباشد اما برای یک مشتری ثابت استارباکس انگیزه‌ای می‌شود تا مدام از اپلیکیشن پرداخت موبایلی خود به جای پول نقد استفاده کند و این هدایای کوچک را دریافت کند.

 

آینده پیش رو

چیزی که باید مد نظر داشت این است که استارباکس با دست گذاشتن روی صنعت نوشیدنی، یک صنعت کاملا مردمی و عامه پسند را هدف گرفته است و از این طریق آنها را در بخش‌های تکنولوژیکی زندگی نیز درگیر کرده است. به عبارتی، با یک تیر دو نشان زده است، هم نوشیدنی‌اش را می‌فروشد هم در دنیای تکنولوژی در برای غول‌هایی مثل گوگل ولت حرفی برای گفتن دارد.

starbucks-finding-map-way2pay-91-11-15starbucks-menu-way2pay-91-11-15

استارباکس با ارائه اپلیکیشن پرداخت موبایلی، خود را در رده شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز یا آمریکن اکسپرس قرار داد و حتی جلوتر از آنها. آنچه که محتمل است کنار رفتن کیف پول‌های چرمی است و اینکه روزی موبایل تنها وسیله‌ای خواهد بود که افراد هنگام بیرون و خرید رفتن نیاز دارند. اما آنچه که سوال است این است که این تکنولوژی تا چند سال دیگر در دنیا همه‌گیر خواهد شد و چه زمانی در ایران همه‌گیر خواهد شد؟ دولت، بانک‌ها و شرکت‌ها چه اقداماتی برای گسترش این تکنولوژی انجام خواهند داد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.