راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا سرمایه‌گذاری آمازون روی وسایل نقلیه خودران یک قمار است؟ یا آینده اینجاست؟

در دنیایی که به خاطر ویروس کرونا در سکون و رکودی سنگین فرو رفته و خدمت تحویل در محل اهمیت زیادی پیدا کرده (حتی برای آنهایی که پیش‌تر هرگز به آن وابسته نبودند) توانایی Amazoon.com برای تحویل کالاهای ضروری به درب منزل هیچ‌وقت تا به این اندازه مهم نبوده است. پیش‌از این همه‌گیری، Amazon.com با مصرف کردن دو درصد از درآمد خانوارها به جزئی از سبک زندگی مردم تبدیل شده بود.

حتی درصد کسانی که عضویت ویژه آمازون را دارند (۵۷ درصد) بیشتر از تعداد کسانی است که به کلیسا می‌روند (۵۱ درصد). با این ‌حال بنیان‌گذار آمازون، جف بزوس (ثروتمندترین مرد جهان در سال ۲۰۱۹) هرگز به دستاوردها و پیروزی‌های قبلی خود قناعت نکرده است، برایان دوماین خبرنگار و برنده جایزه مجله فورچون در کتاب جدیدش بزونومیکس (Bezonomics)، به بررسی این موضوع می‌پردازد که جف بزوس چگونه از فناوری برای از هم گسیختن مدل‌های کسب‌وکاری و رفتار مصرف‌کننده استفاده می‌کند. در این مقاله، دوماین در مورد آینده آخرین مرحله فرآیند تحویل کالا و پیامدهای آن برای کمک به کاهش هزینه، زمان تحویل و حتی ویروس‌ها با کاستن از نقش انسان در این فرآیند صحبت می‌کند.


افزایش بی‌سابقه سفارش‌های آنلاین آمازون، وال‌مارت، اینستاکارت و فرش‌دایرکت


با تعطیلات اجباری که به خاطر ویروس کووید-۱۹ از راه رسید و هنوز هم وجود دارد، آمریکایی‌ها در خانه‌هایشان حبس شده و به مشاغل و یا مدارسشان فکر می‌کنند و در انتظار نشانه‌ای از بهبود اوضاع هستند. با این ‌وجود، اگر آن‌ها برای خرید غذا و مایحتاج روزانه خود به فروشگاه‌ها بروند قرنطینه معنای چندانی ندارد. به همین دلیل بسیاری از مصرف‌کنندگان به فروشگاه‌های آنلاین روی آورده‌اند تا بتوانند کالاهای موردنیازشان را به‌راحتی درب منزل تحویل بگیرند. خانواده‌ها وقتی می‌توانند کالاهای مختلف از مواد غذایی و لوازم‌خانگی گرفته تا دستمال توالت و ضدعفونی‌کننده دست را سفارش دهند، آن‌ها را ذخیره می‌کنند.

در نتیجه، آمازون، وال‌مارت، اینستاکارت و فرش‌دایرکت با افزایش بی‌سابقه سفارش‌های آنلاین مواجه شده و برای تحویل کالاها در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات زیادی هستند. تقاضا به حدی زیاد و غافلگیرکننده است که آمازون دیگر نمی‌تواند سفارش‌هایی که در ایام عادی تحویل آن به مشتریان ویژه یک یا دو روز طول می‌کشید را مدیریت کند و مجبور شده مواد غذایی، کالاهای خانگی، داروها و سایر موارد ضروری را اولویت‌بندی کند.

در همین زمان، در برخی از انبارهای این غول تجارت الکترونیکی ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و اعتراضاتی توسط تعداد اندکی از کارکنان که معتقد بودند شرکت به اندازه کافی برای محافظت از آن‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد، شکل گرفته است. در پاسخ، آمازون در اواخر آوریل اعلام کرد که ۴ میلیارد دلار برای خرید ۱۰۰ میلیون ماسک، ۳۱ هزار تب‌سنج و ایجاد مرکزی برای گرفتن تست از کارمندان در کنار سایر اقدامات ایمنی، هزینه خواهد کرد. امید است که کارگران انبار و بخش ارسال و توزیع کالاها به‌اندازه کافی سالم بمانند تا بتوانند غذا، دارو و سایر کالاهای حیاتی را به مشتریان تحویل دهند.

در حالی که دیگر برای این دوره خیلی دیر شده است، آمازون و سایر نقش‌آفرینان حوزه تجارت الکترونیکی در حال کار روی فناوری‌ای هستند که می‌تواند به مهار اپیدمی‌های آینده کمک کند. جف بزوس، بنیان‌گذار و مدیرعامل آمازون، در این مسیر پیش‌قدم شده است. بزوس آینده‌ای را می‌بیند که بسته‌ها توسط ون‌های خودران (self-driving vans)، ربات‌های کوچک و پهبادها به مقصد می‌رسند. این ابزارها غیرقابل توقف خواهند بود زیرا ربات‌ها آنفولانزا نمی‌گیرند. وقتی آن روز فرا رسد (بزوس میلیاردها دلار برای رسیدن آن روز هزینه می‌کند) می‌توان تصور کرد که برادران روباتیک ما همه‌چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را به دست میلیون‌ها روح در قرنطینه برسانند.

 هرچند کمک به افراد آسیب‌دیده از لحاظ اخلاقی بسیار پسندیده است، اما این موضوع نمی‌تواند چرایی اینکه بزوس این فناوری را در آغوش گرفته است را توضیح دهد. چالشی که برای آمازون و سایر خواروبارفروشی‌ها وجود دارد این است که تحویل غذا و سایر کالاها هزینه زیادی برای شرکت در پی دارد. در سال ۲۰۱۸، آمازون ۲۷ میلیارد دلار برای حمل‌ونقل هزینه کرده که ۲۳ درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. هزینه یک بار تحویل کالا می‌تواند از ۷ تا ۱۰ دلار باشد. آخرین مرحله جایی است که هزینه‌ها تجمیع شوند که می‌تواند بیش از نیمی از کل هزینه حمل‌ونقل یک بسته را به خود اختصاص دهد.


استفاده از وسایل خودران تحویل کالا و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل


شرکت مشاوره مدیریتی مک‌کنزی اند کامپنی پیش‌بینی کرده‌ است که اگر رویای استفاده از وسایل خودران که کالاها را به درب منزل می‌رسانند به واقعیت تبدیل شود، این امکان برای خرده‌فروشان فراهم خواهد شد تا بیش از ۴۰ درصد از هزینه‌های حمل‌ونقل خود را کاهش دهند؛ درنتیجه آمازون می‌تواند بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال صرفه‌جویی کند و از این منظر نیز از رقبایش پیشی بگیرد؛ بنابراین زمین مسابقه برای ساخت وسایل تحویل خودران قابل اعتماد و مقرون‌به‌صرفه آماده است. قدرت محاسباتی عظیم و دانش تخصصی در حوزه یادگیری ماشین، آمازون را به یک بازیگر قدرتمند بالقوه در این حوزه تبدیل می‌کند.


همکاری آمازون و تویوتا در توسعه خودرو تحویل کالا


در سال ۲۰۱۶، این شرکت پتنت (حق اختراع) سیستمی را ثبت کرده که به اتومبیل‌های خودران کمک می‌کند تا کشف کنند کدام مسیر برای رسیدن به مقصد بهتر است. همچنین آمازون با همکاری تویوتا، درحال‌توسعه خودروی مفهومی خودران به نام e-Palette است. یک مینی‌ون که می‌تواند افراد یا بسته‌ها را جابجا کند. برنامه از این قرار بود که در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ توکیو از این طرح مفهومی رونمایی شود. اما این بازی‌ها به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است.

مینی‌ون مفهومی e-Palette تویوتا که در نمایشگاه consumer electronics show در سال 2018 به نمایش در آمد

در اوایل سال ۲۰۱۹، آمازون یک سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری را در ریویان (شرکتی در میشیگان که درحال ‌توسعه اتومبیل‌های خودران) انجام داد. شرکت فورد سال بعد ۵۰۰ میلیون دلار دیگر در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. تقریباً در همان زمان، آمازون ۵۳۰ میلیون دلار در Aurora سرمایه‌گذاری کرد. استارت‌آپی در سیلیکون ولی که در حوزه ساخت وسایل نقلیه خودران فعالیت دارد  و در حال توسعه هوش مصنوعی در پس وسایل نقلیه خودران است و در نظر دارد در این زمینه با خرده‌فروشانی مانند آمازون و یا خودروسازان بزرگ همکاری کند.


دلیل حمایت از ون‌های حمل کالا


نکته‌ای که تقریباً مسلم است این است که وقتی وسایل نقلیه خودران برای اولین بار در تعداد قابل‌توجهی ظاهر می‌شوند، آنها را در قالب ون‌هایی خواهیم دید که وظیفه حمل کالا را بر عهده خواهند داشت. دلیل آن این است که حمل بسته‌ها به جای حمل انسان، خطرات ناشی از کاربرد خودران‌ها را کاهش می‌دهد. اگر یک بسته صابون در یک تصادف خرد شود، بداقبالی است، اما یک فاجعه نیست. در یک تصادف، ون‌ها طوری برنامه‌ریزی می‌شوند تا با قربانی کردن خود از آسیب‌دیدگی به عابر پیاده، دوچرخه‌سواران یا رانندگان وسایل نقلیه دیگر جلوگیری کنند. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها به‌جای برخورد با یک عابر پیاده یا یک ماشین دیگر به یک درخت برخورد می‌کنند.

همچنین علت حمایت از ون‌های حمل کالا به‌عنوان آغازگر این حرکت این است که اغلب آن‌ها مسیرهای قابل پیش‌بینی دارند و بنابراین می‌توانند راحت‌تر پیچ‌وخم‌های مناطق شهری را یاد بگیرند و با این کار احتمال بروز خطاهای حمل‌ونقل و تصادفات را کاهش ‌دهند. تعدادی از شرکت‌های نوآور که با خرده‌فروشان بزرگ همکاری می‌کنند پیش‌تر برنامه‌های پایلوت خود را با ون‌های تحویل کالای خودران شروع کرده‌اند. در ۳۰ ژانویه سال ۲۰۱۸، استارت‌آپ Udelv آنچه را که ادعا می‌شود اولین سامانه تحویل خودکار برای بازار Draeger در سن‌متئو کالیفرنیا بود را ساخته است.

مفهوم اصلی این است که مشتری برای درخواست تحویل کالا در ‌زمانی خاص از یک اپلیکیشن هوشمند استفاده می‌کند. همانند اوبر، این اپلیکیشن هم می‌تواند موقعیت وسیله نقلیه را در طی مسیر خود به سمت مقصد ردیابی کند. هنگامی‌که ون به نزدیکی خانه می‌رسد، به مشتری پیامکی حاوی یک کد ارسال می‌شود و به او اطلاع داده می‌شود که بسته‌اش شامل مواد غذایی، پودر ماشین لباسشویی یا دارو رسیده است. فرد به سمت ون می‌رود و کد را در صفحه‌ای روی وسیله نقلیه وارد می‌کند تا در را باز کند و بعد از برداشتن بسته، درب بسته می‌شود و ون به مقصد بعدی حرکت می‌کند.


استفاده آمازون از شش ماشین خودران در سال ۲۰۱۹


وسایل نقلیه خودرانی که برای تحویل کالا طراحی شده‌اند در همه اشکال و اندازه‌ها عرضه می‌شوند. در اوایل سال ۲۰۱۹، آمازون اجازه داد شش ماشین خودران اسکات در پیاده‌روهای یکی از محله‌های واشنگتن رها شوند. این ماشین‌های دو تنی آبی و مشکی که با باتری کار می‌کردند شبیه به کولرهای کوچکی بودند که روی تعدادی چرخ حرکت می‌کردند. آن‌ها می‌توانند با سرعتی معادل سرعت یک انسان پیاده‌روها را طی کنند و از برخورد به عابران پیاده و حیوانات خانگی اجتناب کنند. اسکات‌ها از مجموعه‌ای از حس‌گرها استفاده می‌کنند تا مسیرشان را در طول خیابان‌ها و در اطراف موانع طی کنند.

«اسکات» چابک آمازون که از طریق حس‌گرها جهت‌یابی می‌کند.

این ربات‌های تحویل خودکار وقتی به مقصد می‌رسند متوقف می‌شوند، با متنی که به‌صورت نوتیفیکیشن در صفحه موبایل ظاهر می‌شود به خریدار اطلاع می‌دهند و درب جعبه خود را باز می‌کنند. هنگامی‌که فرد بسته مخصوص به خود را برمی‌دارد، اسکات درب جعبه را بسته و راهی مقصد بعدی می‌شود. تاکنون آمازون از پیشرفت اسکات راضی بوده و در تابستان سال ۲۰۱۹، این شرکت تصمیم گرفت این برنامه را در جنوب کالیفرنیا گسترش دهد.

درحالی‌که به نظر می‌رسد اسکات برای تحویل‌های ساده مناسب باشد، اما هنوز به اندازه کافی برای جایگزینی با انسان خوب نیست. یک ربات (حداقل هنوز) نمی‌تواند درهای ورودی را باز کند، از پله‌ها بالا برود، زنگ درب را بزند و یا یک بسته کوچک را در یک روز بارانی با هل دادن به سمتی، از خیس شدن حفظ کند. این وسایل نقلیه تنها در زمان‌هایی که مشتری در خانه است قابل‌استفاده‌اند و این باعث می‌شود که کاربرد آن‌ها محدود شود.

چه می‌شود اگر مشتری با تاخیر در محل حاضر شود؟ ماشین چه مدت باید منتظر بماند؟ چه می‌شود اگر مشتری حضور نداشته باشد؟ آمازون و دیگران بر این باورند که بخشی از راه‌حل، ساخت قفل‌های شخصی است که ربات‌ها با استفاده از آن بسته‌ها را بردارند، اما به‌کارگیری چنین زیرساخت‌هایی اگرنه دهه‌ها که سال‌ها طول می‌کشد؛ علاوه بر این چه اتفاقی می‌افتد وقتی افراد بدجنس، به اسکات‌ها آسیب بزنند یا هنگامی‌که لشگری از اسکات‌ها پیاده‌روهای شهر را اشغال ‌کنند؟ این وسایل نقلیه شاید مساله آخرین مایل (Last mail problem) را برطرف کنند، اما ممکن است مساله ۵۰ فوت آخر (50-feet problem) را ایجاد کنند.


خصوصیات مثبت پهبادها


همه وسایل نقلیه تحویل خودران در سطح زمین حرکت نمی‌کنند. در سال ۲۰۱۳، بزوس در برنامه ۶۰ دقیقه شبکه CBS ظاهر شد و به چارلی رز مجری برنامه توضیح داد که چگونه پهبادهای آمازون می‌توانند یک بسته 5 پوندی (برابر با ۰٫۴۵۳۵۹۲۳۷ کیلوگرم) را در عرض نیم ساعت به دست مشتریان برسانند. نکته مهم این است که طبق گفته بزوس، حدود ۸۶ درصد از کل بسته‌هایی که آمازون تحویل می‌دهد وزنی حدود 5 پوند یا کمتر دارند.

پهبادها خصوصیات مثبت زیادی دارند. ازلحاظ تئوری، آن‌ها نسبت به وسایل حمل مبتنی بر بنزین کمتر گاز گلخانه‌ای از خود ساطع می‌کنند و می‌توانند برای رساندن داروهای حیاتی به مناطق دورافتاده مورداستفاده قرار گیرند. آن‌ها می‌توانند بر رصد خطوط خدماتی کمک کرده و اقلام حیاتی را به مناطقی که دستخوش فاجعه شده است، برسانند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای ارائه حق انتخاب بیشتر و قیمت مناسب‌تر برای مصرف‌کنندگان روستایی بهره برد.

کدام شرکت‌ها از پهبادها برای تحویل کالاها استفاده کردند؟


در چین، خرده‌فروشی آنلاین JD.com از پهپاد برای کاهش زمان تحویل کالا به یک روستای کوهستانی دورافتاده استفاده کرده و مدت‌زمان تحویل کالا را از چند روز به چند دقیقه رسانده است، این اقدام هزینه را نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

پهپاد JD.com که در چین از آن رونمایی شد

در آوریل سال 2019، اداره هوانوردی فدرال که مقررات هوانوردی ایالات‌متحده را تنظیم می‌کند، اجازه داد آلفابت (شرکت مادر گوگل) یک سرویس تحویل پهپادی آزمایشی را در ویرجینیا تست کند که اولین مورد در ایالات‌متحده آمریکا محسوب می‌شد. آمازون فوراً این رویکرد را دنبال کرد. اگر پهپادها تبدیل به رویه‌ای عادی‌ شوند، آمازون می‌تواند از خدمات محلی خود عقب‌نشینی جدی داشته باشد.


نکات منفی پهبادها


برخی نگران حفظ حریم خصوصی‌شان هستند. آیا دوربین‌های موجود در پهبادها برای جاسوسی از افراد استفاده می‌شوند؟ سازندگان پهبادها می‌گویند که این دوربین‌ها از وضوح پایینی برخوردارند و فقط برای کمک به جهت‌یابی و بهبود عملکرد پهبادها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پاسخ ممکن است در حال حاضر صحیح باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دوربین‌ها بهتر و کنجکاوتر نشوند.

نگرانی بزرگ‌تر سروصدایی است که ایجاد می‌شود. مطالعه ناسا در سال ۲۰۷ نشان داد که ترافیک جاده‌ای سنگین برای ساکنان یک منطقه، کمتر از رفت‌وآمد پهبادها آزاردهنده است. هنگامی‌که شرکت وینگ (Wing) که از زیرمجموعه‌های آلفابت محسوب می‌شود، شروع به استفاده از پهبادها برای ارائه قهوه داغ و غذا در مدت‌زمان سه دقیقه یا کمتر به مشتریان در حومه شهر کانبرا کرد، پهبادها خوب عمل نکردند. «جین گیلسپی» یکی از ساکنین این محل می‌گوید که صدای وزوز بلند این پهبادها شبیه یک اتومبیل مسابقه فرمول یک است.


آینده در تسخیر وسایل نقلیه خودران است


خواه یک پهباد باشد، یا یک ربات تحویل کالای اسکات، یا یک ون بزرگ خودران، به طور کلی استفاده از وسایل خودران به لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر از رانندگان انسانی به نظر می‌رسد. این بدان معناست که آینده در تسخیر وسایل نقلیه خودران است و مردم باید به حضور آن‌ها در خیابان‌ها عادت کنند.

در ابتدا، این ماشین‌ها برخوردهای غیرعادی‌ای را ایجاد می‌کنند. در یک برنامه آزمایشی در میشیگان، برای تحویل پیتزا به درب خانه‌های ساکنین حومه شهر از یک فورد خودران هیبریدی استفاده شد. برخی از مشتریان بعد از گرفتن پیتزا، با گفتن «مرسی» از خودرو تشکر می‌کردند.

درک این مسئله که چرا کسی چنین کاری انجام داده است دشوار است. شاید آن‌ها می‌ترسند که وقتی ربات‌ها به قدرت رسیدند، اولین کاری که انجام دهند این باشد که پرونده‌های قدیمی را بررسی کنند تا ببینید چه کسی با روبات‌ها خوش‌رفتاری کرده و چه کسی برخورد مناسبی نداشته است.


گفت‌وگویی با نویسنده کتاب بزونومیکس


کتاب بزونومیکس به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه اصول ساختاری نظیر اتوماسیون و به‌کارگیری هوش مصنوعی توسط جف بزوس و آمازون، روش‌های کسب‌وکاری شرکت‌ها و زندگی روزمره ما را تغییر داده است. در ادامه گفتگوایی که با برایان دوماین نویسنده کتاب بزونومیکس انجام شده است را می‌خوانید.

در زمان شیوع ویروس کرونا، یک مهندس برجسته در اعتراض به نحوه برخورد آمازون با کارگران انبار و اخراج فردی که دست به افشاگری در این خصوص زده بود، از سمت خود استعفا داد. شما چه مشکلاتی را برای آمازون در نتیجه این زنجیره اتفاقات پیش‌بینی می‌کنید؟

آمازون اشتباهاتی در حوزه مدیریت مسائل ایمنی در طول دوران همه‌گیری مرتکب شد و استعفای این مهندس به شکایت آن کارگران اعتبار داد. با این حال شرکت اعلام کرده حدود چهار میلیارد دلار برای مسائل ایمنی مرتبط با ویروس کرونا هزینه کرده است؛ بنابراین سخت است که بخواهیم همچنان در مورد آن مسائل صحبت کنیم، اما به هر حال آن اتفاقات به اعتبار یکی از قابل اعتمادترین برندهای آمریکایی ضربه زد. در همان زمان کنگره نیز از بزوس خواست که در خصوص عملکردهای ضد رقابتی‌اش شهادت دهد. در نتیجه او مطمئن شد که دارد به خاطر نوع رفتارش با کارگران تنبیه می‌شود! بالاخره در زندگی افراد ثروتمند هم گاهی اوقات ناخوشی‌هایی به وجود می‌آید.

چرا این کتاب؟

آمازون شیوه زندگی‌ ما و فعالیت کسب‌وکارها را تغییر داده است. بزوس دنیای فیزیکی را دیجیتالی کرده است. من می‌خواستم بدانم این چه معنایی برای همه ما دارد. کسب‌وکارها مجبور خواهند بود تا نحوه یکپارچه کردن فناوری‌های بیگ‌دیتا، یادگیری ماشین، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی را در عملیات‌شان یاد بگیرند. این کار اصلاً ساده نیست و آمازون شروع خوبی در این زمینه داشته است. آمازون فعالیت خود را به‌عنوان یک کتاب‌فروش آغاز نکرده بلکه کارش را به‌عنوان یک شرکت فناوری آغاز کرده که از قضا کتاب هم می‌فروشد.

فناوری در دی‌ان‌ای (DNA) این شرکت قرار دارد و به طور مستمر آن را هوشمندتر و هوشمندتر می‌کند. یکی از چیزهایی که من را واقعاً شگفت‌زده کرد این بود که در آمازون ۱۰ هزار مهندس و متخصص صرفاً روی پروژه الکسا فعالیت می‌کنند. این موضوع پیامدهای اجتماعی به دنبال دارد. آمازون از اتوماسیون در همه جا استفاده می‌کند (از انبارها گرفته تا ون‌های توزیع کالا). این اتوماسیون همه‌جانبه احتمالاً منجر به یک بیکاری شدید خواهد شد که دولت‌ها و کسب‌وکارها مجبورند برای یافتن راه‌حلی برای این مساله با یکدیگر همکاری کنند.

خود بزوس گفته است که آمازون آن‌قدر بزرگ نیست که شکست نخورد. آیا با این حرف موافق هستید؟

به طور بنیادین این گفته بزوس درست است. حتی بهترین کسب‌وکارها نیز روزی ممکن است شکست بخورند. با این حال در طول مدتی که من در آمازون بودم و برای نوشتن کتابم با مدیران اجرایی صحبت می‌کردم اثری از شکست مشاهده نکردم بلکه کاملاً این روند برعکس بود. آمازون در حال ورود به صنایع دیگری است. به نظر می‌رسد جف این حرف را زده تا جلوی غرور و تکبر کارکنان خود را بگیرد. این موضوع یکی از بزرگ‌ترین هراس‌های او به شمار می‌رود.

به نظر شما مهم‌ترین عامل موفقیت آمازون چیست؟

من هرگز شرکتی ندیده‌ام که فرهنگ آن فقط و فقط معطوف به رضایت مشتریان باشد و هر کاری را در این راستا انجام دهند. بسیاری از شرکت‌ها در این زمینه شعار می‌دهند ولی آمازونی‌ها واقعاً به این موضوع معتقدند و آن را انجام می‌دهند. هر زمانی که من با یکی از اعضای شرکت گفتگو کردم شعار «همه‌چیز به مشتری تعلق دارد» را از زبان آن‌ها می‌شنیدم انگار متخصصان آمازون که در زمینه کامپیوترهای هوشمند فعالیت دارند این موضوع را در ذهن همه افراد مشغول در این شرکت تعبیه کرده‌اند. اکنون آنها در حال تسری این مشتری‌مداری در صنایع جدیدی نظیر رسانه، بهداشت، مالی، لوازم الکترونیکی و تبلیغات هستند.

آیا شما ضد فناوری هستید؟ یا از پیشروان به‌کارگیری فناوری؟ یا چیزی بین این دو؟

قبل از اینکه تحقیقاتم را برای این کتاب آغاز کنم، گرایش‌های ضد فناوری داشتم؛ اما پروژه نوشتن بزونومیکس من را مجبور کرد از «الکسا اکو»، «گوگل هوم» و «اپل هوم پاد» در خانه‌ام استفاده کنم، همسرم از اینکه با الکسا صحبت کند متنفر است اما من این کار را دوست دارم. فکر می‌کنم همسرم حسود است!

آیا شما خرید آنلاین انجام می‌دهید؟ سایت مورد علاقه‌تان چیست؟

من خریدهای آنلاین زیادی انجام می‌دهم. جستجوی آنلاین کالاها در فروشگاه‌های مختلف را دوست دارم اما در نهایت اغلب اوقات به آمازون بر می‌گردم تا چیزی که نیاز دارم را پیدا کنم. فروشگاه Crate and Barrel را نیز برای خرید مبلمان و سایر لوازم خانه می‌پسندم و به نظر می‌رسد آنها چیزهایی دارند که در آمازون وجود ندارد؛ و البته فروشگاه Harry and David نیز جزو فروشگاه‌های آنلاین مورد علاقه من است.

آیا شما در آمازون عضویت ویژه دارید؟

بله. داشتن عضویت ویژه در آمازون باعث می‌شود شما از تسهیلات ویژه‌ای بهره ببرید، سفارش‌هایتان را سریع‌تر تحویل بگیرید و حتی زحمت مقایسه قیمت‌ها را هم به خود ندهید و فقط روی گزینه خرید در آمازون کلیک کنید.

زمان تحویل کالا در آمازون در دوران قرنطینه بسیار طولانی شد و بسیاری از کالاها در آمازون موجود نبود. آیا وقتی وضعیت به حالت عادی برگردد این مسائل پیامدهای طولانی‌مدتی برای آمازون نخواهد داشت؟

وقتی که تقاضا برای خرید آنلاین افزایش پیدا کرد، آمازون مجبور شد دست به اقداماتی بزند. این شرکت در ماه‌های مارس و آوریل ۱۷۵ هزار کارگر جدید استخدام کرد و سعی کرد خیلی سریع پروتکل‌های ایمنی را رعایت کند. آمازون در نهایت از این ماجرا سربلند بیرون خواهد آمد. این غول تجارت الکترونیکی بعد از بحران کرونا قوی‌تر خواهد شد.

برنامه آینده‌تان چیست؟

من در حال جستجوی شخصیت کسب‌وکاری دیگری هستم تا بتوانم در موردش کتابی بنویسم؛ اما در دنیا افراد زیادی نیستند که مثل بزوس باشند. 

منبع newsweek
نویسنده / مترجم برایان دوماین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.