راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایرنا از دومین همایش چه نوشت: تدوین راهبرد «زیرساخت بازار مالی» در بانک مرکزی

دبیر کل بانک مرکزی گفت: راهبرد «زیرساخت بازار مالی» به عنوان راهبرد نوین در بانکداری الکترونیک هم اکنون در بانک مرکزی در حال تدوین است.

به گزارش خبرنگار ما؛ سید محمود احمدی در دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با اشاره به اینکه این راهبرد، نظام مالی کشور را در دهه پیش رو ترسیم می‌کند، افزود: ابعاد سیاست گذاری، برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی، ابعاد نظارت و سرپرستی و راهبردهای فناوری از موضوعات و محورهای این راهبرد است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی با سیاست گذاری‌های خود، طرح‌های اجرایی را تعریف و اجرا می‌کند، گفت: سند راهبرد «زیر ساخت بازار مالی» با توجه به تغییرات سریع فناوری، رویکرد اصولی را در مقابله با این تغییرات تعریف می‌کند.

احمدی با تاکید بر اینکه تعهد به اجرای این سند راهبردی مهم است، افزود: اجرای این سند نیاز به برنامه‌های عملیاتی و نظارت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طرح‌های بانکی مفید و موثری در کشور براساس اصول کمیته جهانی «بال» اجرا شد، گفت: نظام پرداخت‌های کلان (ساتنا)؛ سامانه تأمین نقدینگی (تابا)؛ مرکز شتاب و طرح‌های «پایا» و «نماد» از جمله این طرح هاست که در سال‌های اخیر اجرایی شده است.

احمدی، تدوین راهبردهای مختلف بانکی از جمله راهبرد پرداخت‌ها و برنامه‌های اجرایی آن را بر مبنای دانش و تجربه جهانی از جمله اقدامات بانک مرکزی بیان و اضافه کرد: تدوین و اجرای این راهبرد‌ها منجر به بهبود زندگی مردم شده است.

دبیر کل بانک مرکزی ابراز کرد راهبردهای پرداخت‌های کشور هم اکنون به ثمر نشسته است،وی همچنین افزود: نظام پرداخت‌های عقب مانده کشور در دهه هفتاد شمسی هم اکنون به نظام‌های پیشرفته‌ای تبدیل شد که باید به دنبال برنامه‌های راهبردی برای آن نیز باشیم.

وی گفت: کمیته جهانی «بال» پس از سال‌ها بررسی در آوریل ۲۰۱۲ سند جدیدی را جایگزین اصول دهگانه سامانه پرداخت کرد که به عنوان «زیرساخت بازار جهانی» شناخته می‌شود.

احمدی افزود: این سند اصل۲۴ و موضوعات مختلف را شامل می‌شود که مختصات بانکداری الکترونیکی را در دهه آینده ترسیم می‌کند.

دبیر کل بانک مرکزی اضافه کرد: ساماندهی، مدیریت ریسک اعتباری و نقدینگی، تسویه آنی، مدیریت بحران، مدیریت ریسک عملیاتی برای کسب و کار و کارآیی از ویژگی‌های این سند است.

وی گفت: بانک مرکزی بر مبنای این سند طرح‌های جدیدی را تعریف، تدوین و اجرا خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.