راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی از اپلیکیشن سیگنال که این روزها سروصدای زیادی به پا کرده است

اپلیکیشن سیگنال چندی پیش اعلام کرد که می‌تواند احراز هویت سجام را به‌صورت غیرحضوری انجام دهد. رشدهای مثبت پیاپی بورس تهران، ورود حجم زیادی از مردم به بورس و ازدحام جمعیت در دفاتر خدمات پیشخوان دولت و در کنار این‌ها شیوع کرونا عواملی هستند که اقبال به یک سرویس احراز هویت دیجیتال را چند برابر کرده است.

استقبال مردم از اپلیکیشن سیگنال در این شرایط عجیب نیست، ولی آیا این اپلیکیشن توانسته رضایت مردم را کسب کند؟


۱۰ هزار تومان بابت احراز هویت ناموفق


دو هفته پیش گزارشی در راه پرداخت منتشر کردیم و در آن به معرفی سیگنال پرداختیم. همان‌طور که در متن این گزارش نیز نوشتیم هزینه احراز هویت سجام از طریق سیگنال ۱۰ هزار تومان است و «در صورت عدم تأیید فرآیند احراز هویت توسط کارشناس مربوطه هزینه پرداخت شده شما عودت داده نخواهد شد.»

اما منظور از این «عدم تائید» چیست؟ آیا منظور عدم توانایی سیگنال در احراز هویت یا نقص مدارک مورد نیاز کاربر است؟ این موضوعی است که بسیاری از کاربران اپلیکیشن سیگنال به آن معترض شده‌اند. در توئیتر و مطالبی که درباره سیگنال منتشر شده‌اند خیلی‌ها به این موضوع اعتراض کرده‌اند.

این اپلیکیشن در حساب توئیتری خود در پاسخ به اعتراض یکی از کاربران نوشته است: «این مسئله تصمیم سپرده‌گذاری مرکزی است و در سایت سجام ذکر شده است. مورد هفت رو ملاحظه بفرمایید: sejam.ir/fa/ElectronicAuthentication البته تلاش ما اینه که تمام عملیات‌های ناموفق رو بررسی کنیم و برای افرادی که موفق به ارسال فایل نشده‌اند هزینه‌ها رو عودت بدیم. هر مشکلی دارید در دایرکت بفرمایید.»

لینکی که اعلام شده مربوط به صفحه احراز هویت سایت سجام است که در آن ضمن معرفی اپلیکیشن‌های معتبر ارائه سرویس احراز هویت دیجیتال در ۱۰ بند توضیحاتی نوشته است. بند ۷ این توضیحات می‌گوید: «در صورت عدم موفقیت احراز هویت غیرحضوری، مبلغ پرداخت شده عودت نمی‌گردد.» این جمله بدون هیچ‌گونه توضیحی آورده شده است. موضوعی که امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات هم در حساب کاربری‌اش به آن اشاره کرده و گفته حتماً باید اصلاح شود.

بنابراین در بلاتکلیفی کاربران اپلیکیشن سیگنال، رگلاتور هم مشخص نکرده است که وقتی خطا در احراز هویت رخ می‌دهد در چه شرایطی باید پول کاربران به آنها پس داده شود.


زمان طولانی احراز هویت


یکی از موضوعات مورد انتقاد کاربران سیگنال طولانی بودن زمان انجام احراز هویت است. برخی گفته‌اند ۱۰ روز طول می‌کشد تا نتیجه احراز هویت از طریق سیگنال به آنها اعلام شود و این زمان را برای احراز هویت دیجیتال زمانی غیرعادی دانسته‌اند. این در حالی است که در سایت سجام و در صفحه احراز هویت دیجیتال به وضوح گفته شده: «با توجه به اینکه تأیید و احراز ویدئو سلفی توسط تکنولوژی و الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی با دقت بالا صورت می‌گیرد، بسته به سرعت اینترنت، احراز هویت غیرحضوری بورس، تنها در حد چند ثانیه تا چند دقیقه زمان می‌برد که نسبت به متصدی انسانی برای احراز هویت، زمان بسیار کمتر است.»

البته در این بخش گفته نشده منظور تا چه مرحله‌ایست و نتیجه نهایی چقدر طول می‌کشد.


سیگنال متعلق به کیست؟


سیگنال در صفحه «درباره ما» وب‌سایتش خود را این‌گونه معرفی کرده است: «تیم سیگنال گروهی متشکل از متخصصان حوزه مالی و همچنین نرم‌افزاری است که با مطالعه و رصد بازارهای مالی، سعی در جهت بهبود راه‌کارهای سرمایه‌گذاری در تمامی بازارهای مالی از قبیل سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ارز دیجیتال، اوراق بدهی و … را دارد.»

سیگنال در واقع متعلق به شرکتی به نام «پردازش اطلاعات مالی پارت» است. این شرکت سال ۱۳۹۲ با هدف کمک به توسعه و گسترش بازار سرمایه کشور و با بهره‌گیری از دانش و تخصص روز، تأسیس شده است. در حال حاضر این شرکت محصولات دیگری در بازار سرمایه دارد.


یک شروع ناقص


خشم کاربران سیگنال از عدم نهایی‌شدن احراز هویت توسط این اپلیکیشن در وب‌سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و در مارکت‌پلیس‌ها کاملاً مشهود است، اما به نظر می‌رسد بخشی از این اعتراض‌ها به دلیل نبود دستورالعمل‌های کامل و مناسب، عدم اطلاع‌رسانی درست و در مجموع یک سوءتفاهم است. این یعنی در پاسخ به نیاز به مراجعه غیرحضوری مردم برای احراز هویت بدون آمادگی لازم و در یک دست‌پاچگی این کار شروع شده است و در نهایت این مردم هستند که باید تاوان این عدم آمادگی را بپردازند.

3 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    اپلیکیشن سیگنال هم این کار رو میکرد و 10 هزار تومان الکی میگرفت
    اما وقتی به کارگزاری زنگ میزدیم میگفت اون احراز ویدئویی کافی نیس و باید برید امضا و اثر انگشت در دفاتر پیشخوان بدین و اونجا مجدد هزینه احراز هویت رو میگیرن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.