راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام فعالان عضو اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی بر اثر شیوع کرونا بیشترین آسیب را دیدند؟ کدام کسب‌وکارها رشد کردند؟

ورود بیماری کرونا از اوایل اسفندماه سال 98 و به دنبال آن قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، تاثیرات متفاوتی بر کسب‌وکارهای آفلاین و اینترنتی گذاشت. در این دوران، کرونا باعث شد تا مردم به خرید آنلاین توجه بیش‌تری نشان دهند و اعتماد کنند

طبق گزارش به‌دست آمده از کسب‌وکارهای آنلاین عضو اتحادیه کشوری کسب‌و‌کارهای مجازی می‌توان گفت، اگر چه در نگاه اول برخی کسب‌وکارها از شرایط جدید متنفع می‌شوند اما بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در شهرستان‌ها آمادگی مواجهه و بستر مناسب استفاده از این فرصت را نداشتند.

حوزه‌هایی مانند عرضه کالا و مواد غذایی، عرضه لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی، ویدئو و رسانه، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین با افزایش حجم سفارش‌ها روبه‌رو بودند و توانستد در این ایام به مردم خدمت‌رسانی کنند. اما کسب‌وکارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری، تاکسی آنلاین، تبلیغات آنلاین، مسکن و سفارش آنلاین غذا با کاهش چشمگیری از حجم سفارش‌ها روبه‌رو بودند که بسیاری از آن‌ها را مجاب به تعدیل نیرو و یا در بعضی از شهرها تعطیلی کسب‌وکارشان کرد.

در نمودارهای ذیل به تفکیک شهرها، می‌توانید آمارها را مشاهده کنید.

شهر اصفهان که با 127 کسب‌وکار عضو اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بعد از تهران جایگاه دوم تعداد کسب‌وکارهای عضو را دارد، توانست با رشد بیش از 600 درصدی در حوزه عرضه کالا و مواد غذایی بیش‌ترین رشد حجم سفارش‌ها را نسبت به شهرهای دیگر داشته باشد. همچنین اصفهان بیش‌ترین رشد را در حوزه عرضه لوازم دیجیتال را دارد.

اما در عین حال مانند بیش‌تر کشورها کسب‌وکارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری و تاکسی‌های آنلاین با کاهش چشمگیر حجم سفارش‌ها مواجه بودند.

مشهد، پایتخت مذهبی ایران پس از شیوع ویروس کرونا در کشور طبق اطلاعات به دست آمده از اتحادیه کشوری کسب‌وکار‌های مجازی با کاهش حجم سفارش‌های کسب‌وکارهای اتحادیه روبه‌رو بوده است، که البته هم‌چون بیش‌تر شهرها با رشد در حوزه‌های عرضه کالا و مواد غذایی و عرضه محصولات دیجیتال روبه‌رو بوده است.

و آمار شهرهای یزد، خوزستان، شیراز و گیلان به ترتیب زیر هستند.

منبع روابط عمومی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.