راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

احراز هویت الکترونیکی چگونه در حال تحول بانکداری و افزایش به‌کارگیری خدمات مالی است؟ / تجربه بنگلادش در استفاده از احراز هویت الکترونیکی

موسسات مالی چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند تا خدماتشان فراگیرتر شود و دسترسی بیشتری به افرادی که تاکنون از خدمات بانکی استفاده نکرده‌اند (به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه) داشته باشند و در عین حال از تطبیق با مقررات فزاینده جهانی نیز اطمینان حاصل کنند؟ این مطلب، متن ترجمه شده دکتر جی دونگ چن، مدیر اجرایی ZOLOZ (از شرکت‌های تابعه آنت‌فایننشیال) است که در سی‌ویکمین شماره مجله The Fintech Times منتشر شده است.

به طور فزاینده‌ای شاهد هستیم که مؤسسات مالی با بکارگیری روش‌های احراز هویت الکترونیکی (e-kyc) در حال جدال با چالش‌های مرتبط با شمول مالی هستند. فناوری احراز هویت الکترونیکی به موسسات مالی برای تطبیق با قوانین پیچیده (به‌ویژه در حوزه‌ مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم) کمک می‌کند. این در حالی است که این موسسات تمام تلاش خود را می‌کنند تا تجربه مشتری را بهبود بخشیده و تا حد امکان آن را کارآمد سازند.

این فناوری نشان داده است که می‌تواند تا حد قابل‌توجهی فرآیند احراز هویت مشتری را آسان کند. بر اساس گزارش گروه مشاوره مک‌کنزی در هند، استفاده از شناسه دیجیتال «ادهار» برای احراز هویت الکترونیکی موجب کاهش هزینه‌های (آن‌بوردینگ) مؤسسات مالی از ۵ دلار به ۷۰ سنت به ازای هر نفر شده است.

برآورد بانک جهانی این است که در حال حاضر بیش از ۱.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان از دسترسی به خدمات مالی محروم هستند و تقریباً یک‌پنجم آنان به دلیل نداشتن مدارک هویتی نمی‌توانند به این خدمات دسترسی پیدا کنند. برای کشورهایی که نرخ بی‌سوادی در آنها بالاست و مردم در مناطق دورافتاده‌ای‌ زندگی می‌کنند که دسترسی به خدمات مالی برایشان دشوار است، مزیت‌های آشکاری برای احراز هویت الکترونیکی وجود دارد.


بهره‌گیری بنگلادش از احراز هویت الکترونیکی


بنگلادش نمونه شاخصی در بازارهای نوظهور است که در حال بهره‌گیری از مزایای احراز هویت الکترونیکی است. هر چند حدود ۷۰ درصد از مردم این کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کنند، اما با استناد به گزارش‌های بانک جهانی، به لطف رشد بانکداری موبایلی حدود نیمی از بزرگسالان این کشور یک حساب بانکی یا حساب پول موبایلی دارند.

در جولای سال گذشته، بی‌کش بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات مالی موبایلی بنگلادش که شریک محلی کیف پول الکترونیکی علی‌پی نیز محسوب می‌شود، ویژگی احراز هویت الکترونیکی را در اپلیکیشن بانکداری موبایلی‌اش معرفی کرد. ویژگی مزبور به مشتریان این امکان را می‌داد که حساب بانکی بی‌کش خود را افتتاح و به‌سادگی با اسکن کردن کارت شناسایی ملی و گرفتن عکس از خودشان فرآیند احراز هویت خود را تکمیل کنند. به لطف سادگی احراز هویت الکترونیکی، نیازی نیست مشتریان مهارت‌های تخصصی و پیچیده‌ای داشته باشند و یا به شعب فیزیکی برای پر کردن فرم‌ها مراجعه کنند. احراز هویت الکترونیکی کار افراد بی‌سواد را راحت می‌کند.

استفاده از این فناوری می‌تواند به بنگلادش برای دستیابی به هدف شمول مالی کامل در سال ۲۰۲۴ کمک شایانی کند. هر چند احراز هویت الکترونیکی به روند افزایش شمول مالی دیجیتال در بسیاری از بازارها سرعت می‌بخشد، اما می‌تواند به حل چالش‌های دیگری که مؤسسات مالی در سطح جهانی با آن مواجه هستند نیز کمک کند.

برای مثال این فناوری می‌تواند برای تشخیص جعل هویت و نظارت بر تراکنش‌ها و سوابق مالی توسط بانک‌ها به کار گرفته شود. از آنجایی که مجرمان از فناوری‌های پیچیده‌ای برای سرقت از مشتریان و شرکت‌ها استفاده می‌کنند این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بر اساس تحقیق صورت گرفته توسط شرکت ‌‌KPMG، حدود ۶۱ درصد بانک‌ها از افزایش کلاه‌برداری‌های خارجی به لحاظ ارزش و حجم در سه سال گذشته خبر داده‌اند.

فناوری احراز هویت الکترونیکی همچنین می‌تواند به کاهش فرآیندها و فعالیت‌هایی که نیاز به حضور در شعبه دارند، منجر شود. این کارکرد در پلتفرم بی‌کش بسیار برجسته شده و مورد استقبال قرار گرفته است. این فناوری همچنین تعداد خطاهای احتمالی را کاهش و تخصیص منابع به فعالیت‌هایی که منجر به بهبود تجربه مشتری می‌شود را افزایش می‌دهد. چنین تمرکزی روی بهره‌وری و راندمان کاری از آن جهت اهمیت دارد که مؤسسات مالی در سراسر جهان نیاز مبرمی به منابع مالی دارند تا بتوانند الزامات رگولاتوری در خصوص مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را انجام دهند.


مزایای احراز هویت الکترونیکی


پیامدهای مالی عدم تطبیق با قوانین و مقررات می‌تواند برای مؤسسات مالی بسیار قابل‌توجه باشد. طبق تحقیقات به عمل آمده از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ حدود ۲۶ میلیارد دلار جریمه به مؤسسات مالی به دلیل عدم رعایت قوانین، تحمیل شده است. علاوه بر این بررسی تحلیلی که توسط شرکت Refinitiv انجام شده نشان می‌دهد حدود یک‌سوم از مؤسسات مالی به این نکته اذعان داشته‌اند که بزرگ‌ترین چالش آنها فقدان منابع کافی برای انجام فرآیندهای احراز هویت و ارزیابی صلاحیت مشتری است؛ بنابراین مزایای به‌کارگیری احراز هویت الکترونیکی توسط مؤسسات مالی از جنبه رگولاتوری و تجاری بسیار روشن است.

فناوری فعلی به ما این امکان را می‌دهد که پلتفرم‌های احراز هویت الکترونیکی را با در نظر گرفتن سه مزیت اساسی که ارائه می‌دهند، ایجاد کنیم: تشخیص چهره قابل‌استفاده در خدمات مالی، ارائه شناسه هویتی اختصاصی و ضدجعل و استفاده از سیستم‌های کنترل امنیتی مبتنی بر سیگنال چندریسکی که از شناسه‌های آنی موجود در شبکه استفاده می‌کنند.

در مقایسه با فرآیندهای سنتی، چنین پلتفرمی فرآیندهای سلف‌سرویس خودکاری را به مؤسسات مالی ارائه می‌دهد که از شناسه هویتی (ID) و فناوری‌های تشخیص چهره (Face-capturing) و تشخیص زنده بودن تصویر (liveness detection) بهره می‌برد.

اطلاعات ارائه شده توسط یک مشتری می‌تواند با اطلاعاتی که در اختیار مراجع دولتی قرار دارد، مورد بازبینی و تأیید قرار گیرد. فرآیند احراز هویت الکترونیکی صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زمان به دنبال دارد. در کشور اندونزی بر اساس مشاهدات، تقریباً نیمی از مشتریانی که از یک پلتفرم احراز هویت الکترونیکی استفاده می‌کنند قادرند در عرض سه دقیقه اطلاعاتشان را پردازش کنند. این مدت‌زمان را با سیستم‌های دستی که به طور معمول حدود دو ساعت طول می‌کشد، مقایسه کنید.

مزایای استفاده از احراز هویت الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه از جنبه‌های رگولاتوری و تجاری کاملاً روشن است و اثرات مثبت زیادی به دنبال دارد. با توجه به روندی که در بازارهای نوظهور مشاهده می‌کنیم، این تاثیرات مثبت (به‌ویژه در موضوعات مهمی نظیر افزایش شمول مالی) بسیار گسترده و بااهمیت است.

منبع The Fintech Times
نویسنده / مترجم دکتر جی‌ دونگ چن میلاد راستی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.