راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جنجال مالیات و شاپرک؛ گفته‌ها یک چیز و شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهند

این روزها پس از راه اندازی شاپرک در بازار بسیار شاهد این هستیم که فروشندگان از پذیرفتن ارقام بالا توسط دستگاه‌های کارتخوان خودداری می‌کنند؛ مخصوصا در بین طلافروشان این اتفاق زیاد دیده شده است. وقتی از انها دلیلش را جویا می‌شویم اکثرا دو دلیل می‌آورند برای این کار. اولی اینکه می‌گویند این پول با تاخیر چند ساعته وارد حساب می‌شود که باعث می‌شود دیگر آن روز نتوانیم با آن پول کار کنیم. دومی اینکه می‌گویند این قرار است دستگاه‌های کارتخوان به دستگاه مالیاتی وصل شوند. به این دو دلیل که شاپرک با خود آورده است بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای پیشرفت در سیستم پرداخت کسب و کار پس رفت کنند. امری که آنها باعثش را شاپرک می‌دانند. اما این بحث مالیات واقعا چقدر جدی است؟

 

حکیمی اتصال شاپرک به سیستم مالیاتی را شدیدا تکذیب می‌کند

دنیای اقتصاد نوشت: ناصر حکيمي، مديرکل فناوري اطلاعات و ارتباطات و مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانک مرکزي در گفت‌وگو با خبرگزاري موج اعلام کرد: شاپرک هيچ اتصالي به هيچ سيستم مالياتي و حسابرسي ندارد.

وي ضمن بيان اينکه، اطلاعات مربوط به گردش حساب مشتريان مربوط به خودشان است، اظهار كرد: اينکه تراکنش مربوط به کدام فروشنده است، در واقع به آن شرکت psp مربوط مي‌شود که آن pos را نصب کرده و زماني که اين تراکنش در شبکه شاپرک مي‌آيد، شاپرک در واقع هيچ اطلاعي از آن ندارد؛ بنابراين حتي اگر کسي بخواهد چنين اطلاعاتي را در اختيار داشته باشد، اطلاعاتي وجود ندارد ضمن آنکه قابليت استفاده هم ندارد.”

 

کارشناس کمیسیون اقتصادی مجلس: هنوز دستگاه‌های کارتخوان به سازمان امور مالیاتی متصل نشده‌اند

خراسان نوشت: دکتر محمد تقی تهرانیان، مدرس دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناس امور مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خراسان درباره این سوال که آیا دستگاه‌های کارتخوان برای ارائه آمار فروش به سازمان امور مالیاتی متصل شده است یا نه؟ گفت: هنوز دستگاه‌های کارتخوان به سازمان امور مالیاتی متصل نشده‌اند ولی در اردیبهشت ماه امسال هیات وزیران مصوبه‌ای داشت مبنی بر این که بانک‌ها مکلفند تراکنش‌های بانکی افراد را به سازمان امور مالیاتی منعکس کنند، البته هنوز این مصوبه به صورت کامل توسط بانک‌ها اجرا نشده است. (متن کامل)

 

خرید و فروش ۱۲ صنف الکترونیکی می‌شود؛ سایه مالیات بر کسب و کار

بر اساس برنامه ریزی انجام شده از ابتدای سال ۹۲ برخی از صنوف تولیدی و توزیعی با هدف شفافیت در مبادلات اقتصادی و تشخیص درآمدهای مودیان مالیاتی باید مجهز به سامانه‌های صندوق فروش شوند. بر این اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با هماهنگی سازمان امور مالیاتی و شورای اصناف، از ابتدای سال آینده صاحبان ۱۰ رسته شغلی را ملزم به استفاده از سامانه‌های صندوق فروش کند (متن کامل).

 

مردم در مورد سیستم مالیاتی چه می‌گویند؟

خراسان نوشت: “سوپرمارکت نسبتاً بزرگی که سه دستگاه کارتخوان از ۲ بانک خصوصی و یک بانک دولتی را روی میز دارد نیز در ابتدا می‌گوید دستگاه‌های‌مان خراب است. اما وقتی سوال می کنیم چگونه همزمان هر ۳ دستگاه خراب شده است می‌گوید پرداخت‌های با تاخیر پس از اجرای طرح شاپرک شائبه‌های زیادی را برای واحدهای صنفی ایجاد کرده است. یکی از مهم ترین آنها ارسال آمار فروش برای اخذ مالیات بر درآمد و فروش است که ما را نگران کرده است. متصدی این فروشگاه در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که هنوز درباره ارسال آمار و اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ازطریق دستگاه‌های کارت خوان چیزی به صورت رسمی اعلام نشده است؟ می‌گوید: خیلی از موضوعات در کشور ابتدا اجرا می‌‎شود و سپس اطلاع رسانی می‌شود.” (متن کامل)

naser-hakimi-way2pay-91-10-30

 

حکیمی: راه بنداز جا بنداز در ایران جواب می‌دهد

از سویی دیگر، ناصر حکیمی در میزگرد شاپرک در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در حضور سامان قطبی، محمد تقی واقف و علی نعمتی رو به مرتضی مقدسیان در خصوص غیر آنی شدن پرداخت و اینکه چرا بدون آگاهی اطلاع مردم بوده است، با لبخندی گفت: “آقای مقدسیان باید بگویم سیستم راه بنداز جا بنداز در کشور ما خیلی خوب جواب می‌دهد.” (قسمتی از این نشست)

حالا با تمام این تفاسیر و شواهد و گفته‌ها، چه کسی می‌تواند تضمین کند اگر در آینده شاپرک به سیستم مالیاتی وصل شد، حکیمی در خصوص وصل شدن شاپرک به سیستم مالیاتی دوباره با لبخندی بر لب نگوید: “باید بگویم که راه بنداز جا بنداز در ایران جواب می‌دهد”؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.