راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به منظور ارائه خدمات غیرحضوری بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه به سامانه شاهکار متصل می‌شوند

بیمه مرکزی درخواست اتصال به سامانه شاهکار برای ارائه سرویس غیرحضوری بیمه شخص ثالث را به کارگروه تعامل‌پذیری ارائه کرد و اعضای کارگروه با این اتصال موافقت کردند.

به گزارش پیوست، بیمه‌مرکزی به منظور ارائه خدمات صدور بیمه شخص ثالث به صورت غیرحضوری و حذف کاغذ و همچنین امکان احراز هویت متقاضیان خرید بیمه شخص ثالث نیازمند دسترسی به سامانه شاهکار بود که این درخواست را در دوازدهمین جلسه کارگروه تعامل پذیری مطرح و اعضای این کارگروه با آن موافقت کردند.

طبق مصوبه کارگروه تعامل پذیری این سرویس جهت انطباق کد ملی و شماره موبایل بیمه‌گذار در هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث خودرو با قابلیت تفکیک به شرکت‌های بیمه‌گذار ارائه خواهد شد.

طبق توافقات صورت‌گرفته مقرر شده است امکان دسترسی به سامانه شاهکار از طریق مرکز تبادل اطلاعات (GSB) برای بیمه مرکزی و در نهایت شرکت‌های بیمه فراهم شود.

یکی از موضوعاتی که در دوره شیوع ویروس کرونا مطرح شد امکان خرید بیمه‌نامه به صورت آنلاین بود. تا کنون به دلیل اینکه شرکت‌های بیمه از شبکه گسترده فروش در سراسر کشور برخوردار بودند، نیاز به ارائه سرویس آنلاین را حس نکرده بودند و با وجود اینکه هر کدام از شرکت‌ها به صورت جداگانه اقدام به ارائه سرویس‌های مختلف آنلابن کرده بودند اما شیوع ویروس کرونا و الزام به فاصله‌گذاری اجتماعی و خانه نشین‌شدن تعداد زیادی از مردم لزوم ارائه سرویس‌های آنلاین را بیش از پیش پررنگ کرد. همان زمان نیز رئیس کل بیمه مرکزی طی نامه‌ای از شرکت‌های بیمه خواست تا امکان ارائه خدمات بیمه به صورت آنلاین را برای بیمه‌گذاران فراهم کند.


نشانی مشاغل کدگذاری می‌شود


از دیگر مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری که در دوازدهمین جلسه این کارگروه مطرح و به تصویب رسید، درخواست شرکت پست برای تکمیل پایگاه داده‌ای کد پستی برای کسب‌وکارهای فعال بود. طبق مصوبه کارگروه تعامل‌پذیری مقرر شد تا برای تکمیل پایگاه داده‌ای مکان محور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای نشانی اشخاص حقوقی، وزارت صنعت معدن و تجارت نیز برای نشانی واحدهای صنفی و پروانه‌های تولیدی و سازمان تأمین اجتماعی برای نشانی کارگاه‌های تحت پوشش خود اقدام کنند و آن را از طریق پایگاه تبادل اطلاعات در اختیار شرکت پست قرار دهند.

تکمیل و ارائه سرویس‌های بهینه از طریق پایگاه ملی نشان‌گذاری مکان محور یکی از اولویت‌های دولت‌الکترونیکی است و جزو ۲۳ پروژه اولویت‌دار مصوب شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز قرار دارد. با دستور رئیس جمهور طرح GNAF به شرکت ملی پست واگذار شد که با کمک ۱۳ سازمان و شرکت این طرح را اجرائی کند این طرح در ۳ بخش کد پستی، کد یونیک یا امکان اختصاصی طول و عرض جغرافیائی مکان‌ها و سامانه یکپارچه سرویس تقسیم می‌شود. بر این اساس، این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی وزارت ارتباطات و فناوری در دو بخش نشانی استاندارد و سیستم یکپارچه‌سازی املاک کشوردر دستور کار قرار گرفته است.

از همین روست که در این جلسه کارگروه تعامل‌پذیری مقرر شد تا نقشه‌های پوششی سازمان نقشه‌برداری نیز در اختیار شرکت پست قرار گیرد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز نقشه‌های روستایی تهیه شده توسط خود را در اختیار این سازمان قرار دهد. در این بخش مقرر شد تا به منظور تسهیل ارتقای کیفیت داده پایگاه ملی نشانی‌گذاری مکان محور برای تبادل اطلاعات در مرحله اول به‌صورت دسته‌ای تبادل صورت گیرد.


حفظ امنیت اولویت دارد


در ابتدای جلسه دبیرکارگروه تعامل‌پذیری بر حفظ امنیت در هنگام تبادل اطلاعات میان دستگاه‌های مختلف تاکید کرد.

رضا باقری اصل اعلام کرد: «برای پیاده‌سازی هر کدام از مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری باید تمامی استانداردها و مصوبات مربوط به حفظ امنیت داده‌ها لحاظ شود و عدم اشاره به آن استانداردها و مصوبات به معنای در نظر گرفته‌نشدن آنان نیست بلکه فرض بر اجرایی‌شدن آنان است.»

او با اشاره به مسئولیت دستگاه‌ها در حفظ امنیت داده‌ها گفت: «اگر دستگاه‌ها خارج از مصوبات کارگروه تعامل‌پذیری اقدام به تبادل اطلاعات می‌کنند باید مسئولیت امنیت داده‌ها را بپذیرند.»

به نظر می‌رسد این اشاره دبیرکارگروه تعامل‌پذیری به تبادل اطلاعات میان سازمان ثبت احوال و وزارت بهداشت بود که آن تعامل به دلیل در نظر‌نگرفتن برخی از مسائل امنیتی و همچنین فورس زمانی تبادل اطلاعات میان این دو نهاد دولتی منجر به نشت اطلاعات تعدادی از شهروندان شد. همان زمان سخنگوی سازمان ثبت احوال اعلام کرد که این نشت اطلاعات به دلیل تعامل داده‌ها میان سازمان ثبت و وزارت بهداشت و از سمت وزارت بهداشت به دلیل اشتباه غیرعمدی اتفاق افتاده است.

منبع پیوست
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.