راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۵۰۰ کلمه تا۵۰۰ درصد / چگونه در اقتصاد ایران و بورس تهران پول‌دار شدم؟

یادداشت‌های یک خرده‌پا از بورس تهران

امروز چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت است؛ بعد از تقریبا یک ماه شاخص بورس منفی شده است. روزی که این یادداشت را شروع کردم ۹ اردیبهشت بود و می‌خواستم یک مسیر حداقل یک ماهه را با شما شروع کنم؛ من آریو شمس هستم؛ یکی از «گنده‌های» بورس تهران.

من سال ۹۰ که خیلی‌ها رفتند دنبال استارت‌آپ و کارآفرینی رفتم توی بورس! سرمایه من الان ۵۰ میلیارد تومان است. اول با بانک شروع کردم و به کمک یک آشنا از یک بانک وام گرفتم و آن را در بانک دیگری سپرده کردم. چون توانسته بودم وام با بهره کم بگیرم و تقریبا ۲۵ درصد هم سود بگیرم پول اولیه را جور کردم. آن پول را ۲ و نیم برابر کردم. با پول زدم توی کار ارز و طلا و تقریبا پول را ۳ برابر کردم. یک مدتی هم در ملک و املاک کار کردم و تقریبا پول را ۲ و نیم برابر کردم. از وقتی که آمدم توی بورس ثروتم ۵ برابر شده است؛ واقعا ایران بهترین نقطه دنیا برای پول در آوردن است.

تقریبا بخش زیادی از ثروتم هم الان در بورس تهران است؛ با این که به همه بازارها یک ناخنکی زدم ولی از از همان اول هم شیفته بورس بودم. من در این ۹ سال توی بورس بالا و پایین زیاد دیدم. ماه‌هایی که هر روز شاهد از دست رفتن ۵ درصد سرمایه‌ام بودم تا روزهایی که همین‌طور سرمایه‌ام زیاد می‌شد و من کاری نداشتم جز نگاه کردن به مانیتور.

من جزو اولین کسانی بودم که با راه افتادن سیستم‌های آنلاین سمت بورس رفتم و همین موضوع باعث شد من که جوان یک لاقبایی بیش نبودم امروز و در آستانه ۳۰ سالگی بیشتر از تعداد سال‌های سنم سرمایه به میلیارد داشته باشم. در همه این سال‌ها آدم سالمی بودم و هیچ وقت کارهای عجیب و غریب انجام ندادم؛ من فقط از فرصت‌ها استفاده کردم.

حالا چه شد که این یادداشت‌ها را شروع کردم؛ راست و حسینی من خیلی اهل نوشتن نیستم؛ من اهل عددم و نمودار. هم تحلیل تکنیکال بلدم و هم تحلیل بنیادی. هم کسب‌وکارها را می‌شناسم و هم صنایع را. البته بیشتر از این که بدانم چیزهای زیادی هست که نمی‌دانم و اگر بورس تهران در این ۹ سال برای من یک درس داشته باشد آن این بوده که خیلی چیزها هست که نمی‌دانم و هر روز انتظار دارم چیزی ببینم که تا ۵ روز قبل حتی تصورش را هم نمی‌کردم.

این روزها که خیلی‌ها وارد بورس شده‌اند و می‌خواهند بخشی از این مسیر باشند و دوست دارند یک شبه پول‌دار شوند به درخواست بچه‌های راه پرداخت و با کمک آنها این یادداشت‌ها را شروع کردم.

اینجا می‌خواهم هر روز از این بگویم که چگونه می‌توانیم ثروتمند شویم و تاکید می‌کنم این مطالب مبنای علمی ندارند. صرفا تجربه‌های یک جوان ۳۰ ساله است که تقریبا یک انتخاب درست در زندگی‌اش داشته و هزاران انتخاب اشتباه؛ اینجا می‌خواهم درباره انتخاب درستم و انتخاب‌های اشتباه و خطاهایم حرف بزنم. من تصور می‌کنم اگر امروز در بورس تهران بروبیایی دارم و حداقل بیشتر از سنم دارم بخش زیادی مربوط به شانس است و بخشی هم مربوط به چند انتخاب درست.

خیلی‌ها احتمالا عجله دارند و دوست دارند که هر چه سریع‌تر من رازهای پول‌دار شدنم در اقتصاد ایران و بورس تهران را به آنها بگویم ولی اولین راز این است که هیچ وقت عجله نکنید؛ عجله اولین قدم در راه سقوط است. هیچ وقت فقط به این خاطر که مدتی است معامله‌ای نکردید معامله نکنید و وارد هیچ بازاری نشوید. من چیزهای زیادی از بازار و سرمایه نمی‌دانم فقط این را می‌دانم که هیچ وقت بدون برنامه نباید وارد چیزی شد. 

من به بچه‌های راه پرداخت قول دادم هر روز ۵۰۰ کلمه درباره بورس و سرمایه و بازار و این چیزها بنویسم و امیدوارم بتوانم حداقل تا یک ماه یعنی تا ۱۷ خرداد این کار را ادامه دهم. فعلا شروع می‌کنیم تا ببینیم چه می‌شود؛ شاید اگر خوشمان آمد این را ادامه دادیم.

8 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    همه این سالها آدم سالمی بوده ولی اینکه چطوری تو سن کم چندین سال پیش ‌ی وام گنده چند صد میلیونی کم بهره گرفته از سالمیش کم نمیکنه. یا داره فانتزی میبافه یا ناقص گفته.

  2. به تو چه می‌گوید

    شما طبق گفته خودت پول ت رو 95 برابر کردی. یعنی سرمایه اولیه ت سال 90 حدود 550 میلیون تومان بوده که وام کم بهره گرفتی. مدعی هم هستی من در تمام این سال ها سالم زندگی کردی. البته من منکر زرنگ بودن ت نیستم که تونستی پول رو صد برابر کنی اما برای مردم همه واقعیت بنویس.
    ضمنا خاک عالم بر سر اون سردبیر تون که اجازه انتشار چنین متنی رو داده. مرد باش منتشر نمیکنی کامنت رو بهش فکر کن سردبیر.

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام
      «به‌توچه»جان
      ممنون از اظهار لطفت به سردبیر!
      شما با ماهیت نوشتار و شیوه پولدار شدن آریو شمس مشکل داری، چرا سردبیر رو مورد عنایت قرار می‌دی؟

      1. به تو چه می‌گوید

        چون سردبیر مسئول هست و باید این متن رو تایید کنه. اگه سوادش رو نداره استعفا بده تا این افراد شووآف با ذهن مردم بازی نکنند. بازم میپرسم 550 میلیون تومان وام سال 90 کم پولی هست وقتی الان مردم گیر وام ده تومنی هستند؟

        1. رسول قربانی می‌گوید

          بنده این متن رو تایید کردم و تجربیات یک فرد هست.
          شما با تجربیات این فرد مشکل داری؟ اتفاقا اینکه این فرد حاضر شده بیاد این تجربیات ظاهرات رانت‌وار و دلال‌گونه رو با مردم به اشتراک بگذاره جای تشکر داره.
          شما مشکلی داری که طرف داره به اشتراک می‌گذاره؟

          1. ناشناس می‌گوید

            اونی که خواب باشه رو میشه بیدار کرد اما اونی که خودش رو به خواب زده رو هرگز.
            بله مشکل دارم چون همه واقعیت بیان نشده و ادعاهای دروغ بیان شده مثل سالم زندگی کردن، گنده بورس بودن و ….
            خواننده ها متوجه هستند من چه میگویم چون رانت و ادعای زرنگی رو بارها در این سالها دیدن. امیدوارم شما هم یه روز متوجه بشی.

          2. رسول قربانی می‌گوید

            دوست عزیز، بنده به عنوان سردبیر راه پرداخت همینقدر که تریبون در اختیار این دوستمون قرار دادم، این تریبون رو هم در اختیار شما قرار میدم با اسم و رسم خودتون بیایید و این مجموعه یادداشت رو نقد کنید. ما حاضریم نقد شما رو در قالب یک یادداشت منتشر کنیم.

          3. ابوذر می‌گوید

            ممنون جناب قربانی، متن بسیار جالبی بود. هر چند باور اینکه کسی بیاید چنین تجربیاتی رو با مردم در میون بگذارد سخت است، ولی به فرض صحت، کار با ارزش و متفاوتی کردید. چند وقتی است که در حال مطالعه مطالب وبسایتتون هستم و واقعا در وضعیت فعلی و کم مایگی عموم رسانه ها و فقدان رسانه های تخصصی، واقعا کارتون خوب است. خسته نباشید و امیدوارم با قدرت ادامه بدید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.