راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در بهار 99 چه کتاب‌هایی در راه پرداخت منتشر می‌شود؟

راه پرداخت به مناسبت آغاز ۱۰ سالگی خود، هر شب یک برنامه زنده اینستاگرامی اجرا می‌کند. دوم اردیبهشت‌ماه در لایو راه پرداخت رضا قربانی، رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش با قاسم سرافرازی، مدیر انتشارات راه پرداخت درباره کتاب‌هایی که قرار است در بهار امسال منتشر شود صحبت کرد. راه پرداخت از سال گذشته تمرکز جدی روی انتشار کتاب داشته و بهار امسال نیز قرار است هشت کتاب جدید این مجموعه منتشر مشود. در این برنامه زنده اینستاگرامی، سرافرازی درباره وضعیت انتخاب کتاب‌ها، ترجمه و ویرایش آنها صحبت کرد.

اولین کتابی که سرافرازی درباره آن گفت «امنیت سایبری» نام داشت که انتشارت HBR آن را منتشر کرده است. او توضیح داد که ترجمه این کتاب تمام شده و به‌زودی منتشر می‌شود. «هوش مصنوعی» هم دیگر کتاب این انتشاراتی است که در اردیبهشت‌ماه منتشر می‌شود.

کتاب دیگری که در فصل بهار منتشر می‌شود، «پول دیجیتال» است. سرافرازی با توضیح اینکه این کتاب در آمازون بازخورد خوبی داشته، گفت: « این کتاب تاریخچه پول را بررسی کرده و اینکه چرا بحث پول دیجیتال شکل گرفته است. پس از آن به‌صورت تخصصی روی بیت‌کوین و آلت‌کوین‌ها‌ کار کرده است. ما کتابی مانند پول نقد هم داشتیم. نفرین پول نقد صرفاً روی پول نقد کار کرده و بدی‌های آن را می‌گوید، ولی این کتاب تاریخچه رمزنگاری را بررسی کرده و حوزه گسترده‌تری را بررسی کرده است.»

ویرایش جدید «انقلاب بلاکچین» دیگر کتابی است که به‌زودی منتشر می‌شود. سرافرازی با اشاره به اینکه این کتاب پروفروش‌ترین کتاب راه پرداخت در دوسال گذشته بوده، گفت: «در ویرایش جدید این کتاب که مازیار معتمدی ترجمه کرده، 15 هزار کلمه به آن اضافه شده که در قالب مقدمه است.»

کتاب «رگ‌تک» دیگر کتابی است که بهار 99 منتشر می‌شود. مدیر انتشارت راه پرداخت درباره این کتاب گفت: «این کتاب به‌دلیل اینکه صفحه‌آرایی سختی دارد و همچنین مفهوم آن سخت است، هنوز به‌طور کامل ویرایش نشده است. کتابی است که موضوعات ملموس‌تری دارد و نوشتار آن در بخش‌هایی روان‌تر است، اما در بخشی که درباره هوش مصنوعی توضیح داده سخت‌تر است. بنابراین تلاش می‌کنیم که ترجمه روان‌تری را ارائه کنیم و یکدستی کتاب حفظ شود.»

قربانی درباره اهمیت کتاب رگ مثالی از ماجرای ارائه سیم‌کارت و صف کشیدن مردم برای دریافت آن زد و از مشکلاتی که در حوزه احراز هویت وجود دارد گفت. سرافرازی در تکمیل حرف‌های او به این موضوع اشاره کرد که بخش جدی این کتاب درباره احراز هویت است و این مساله را توضیح داد که دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد نداریم.

«پی‌تک» کتاب دیگری است که سرافرازی قول انتشار آن را به ما در فصل بهار نداد  و اشاره کرد که چون تعداد کلمات آن زیاد است سعی می‌کنیم درتابستان آن را منتشر کنیم.

«اقتصاد توکن» کتاب دیگری است که ترجمه آن را امیرعباس امامی انجام داده است.  «مگاتک» نیز دیگر کتابی است که اکونومیست منتشر کرده و سرافرازی توضیح داد که آن را ترجمه و در خردادماه منتشر می‌کنیم. او درباره این کتاب گفت: «مگاتک کتابی به صورت مجموعه مقالات است و درباره آینده‌نگری است. اینکه فناوری چه مسیری را طی می‌کند و چه اتفاقاتی در زمینه فناوری تا سال‌ها بعد می‌افتد.»

قربانی در آخر این سؤال را از سرافرازی پرسید که چرا ما اساساً باید در فضای تحول دیجیتال کتاب چاپی داشته باشیم؟

سرافرازی با بیان اینکه از پلتفرم‌های مختلف در زمینه کتابخوانی استفاده کرده، گفت که اما کاغذ حس خوبی به ما می‌دهد. هر چقدر هم تلاش می‌کنیم که در حوزه دیجیتال فعال‌تر باشیم‌، اما این حس وجود دارد. هرچند که ما از فضای دیجیتال هم دور نشده‌ایم و از آن استفاده می‌کنیم. بنابراین فناوری هنوز نتوانسته بر چاپ غلبه کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.