راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با افزایش سقف انتقال وجه کارت‌به‌کارت، کارمزد چقدر افزایش یافته است؟

انتقال وجه کارت‌به‌کارت که به عنوان حواله سحاب نیز شناخته می‌شود، رایج‌ترین شیوه انتقال وجه بین افراد است. این نوع انتقال وجه مبتنی بر کارت است و به‌صورت آنی انجام می‌شود. انتقال وجه کارت‌به‌کارت چند روش معمول دارد؛ دستگاه خودپرداز، اینترنت بانک، موبایل بانک و اپلیکیشن‌های پرداختی.

پیش از شیوع ویروس کرونا انتقال وجه کارت‌به‌کارت از طریق خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک سه میلیون تومان بود که با توجه به شیوع این ویروس، سقف انتقال وجه کارت‌به‌کارت در ابتدا به پنج میلیون تومان و پس از آن به 10 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

زمانی‌که سقف انتقال به پنج میلیون تومان افزایش یافت روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که میزان کارمزد انتقال وجه بیش از سی میلیون ریال برابر با کارمزد انتقال وجه سی ميليون ريالي است. اما پس از اینکه این انتقال وجه به 10 میلیون تومان افزایش یافت به افزایش کارمزد اشاره‌ای نکرد. با این حال طی پرس‌وجویی که از بانک‌ها داشتیم، متوجه شدیم که بانک‌ها به‌صورت پلکانی افزایش کارمزد را در نظر داشته‌اند.

در این گزارش به این موضوع پرداختیم که آیا میزان کارمزد انتقال وجه کارت‌به‌کارت هم با توجه به این میزان افزایش، تغییر کرده است؟ همچنین از طریق چه ابزاری می‌توان با رقم 10 میلیون تومان کارت‌به‌کارت کرد؟


سقف انتقال در اپلیکیشن‌های پرداختی همان سه میلیون تومان است


طبق گفته داود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی سقف کارت‌به‌کارت در ابزارهای خودپرداز، کیوسک، اینترنت بانک و همراه بانک به 10 میلیون تومان افزایش یافته است، اما در اپلیکیشن‌های پرداختی همان سه میلیون تومان است. این را باید در نظر داشت که سقف انتقال وجه، توسط بانک مبدا و صرف نظر از بانک مقصد تعیین می‌شود و مربوط به اپلیکیشن‌ها نیست.

البته قبل از انجام تراکنش کارت‌به‌کارت از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم‌کارت انجام‌دهنده تراکنش اطمینان حاصل کنید. زیرا با توجه به خطرات احتمالی ناشی از سو استفاده‌های احتمالی در صورت عدم کنترل مورد گفته شده، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.

میزان کارمزد کارت‌به‌کارت هر تراکنش، به مبلغ انتقالی بستگی دارد و با توجه به آن تغییر می‌کند. کمترین کارمزد، مربوط به جابه‌جایی مبالغ تا 1 میلیون تومان است که برابر 500 تومان است. بین یک تا دو میلیون تومان مبلغ کارمزد 700 تومان و برای مبالغ بین دو تا سه میلون تومان کارمزد کارت‌به‎کارت 900 تومان است. درواقع به‌ازی هر یک میلیون تومان، کارمزد 200 تومان افزایش می‌یابد. برای مثال کارمزد انتقال وجه کارت‌به‌کارت 10 میلیون تومانی 2300 تومان است.

جدول زیر نشان‌دهنده کارمزد مبلغ مورد انتقال از طریق کارت‌های بانکی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.