راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پی بحران کرونا، قیمت استیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا روند افزایشی پیدا کرده‌ است

در پی رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، دسترسی به طلا سخت‌تر شده و قیمت توکن‌های کریپتوی با پشتوانه طلا، رو به افزایش گذاشته است.

پکسوس گلد که با نماد PAXG و تتر گلد که با نماد XAUT نمایش داده می‌شوند، دو مورد از پروژه‌های توکنی با پشتوانه طلا هستند که طی چند روز گذشته با رشد جهشی در قیمت روبرو بوده‌اند. هر دو توکن نامبرده، بر مبنای بلاکچین عمل می‌کنند و اعتبار حقوقی آن‌ها برابر است با یک اونس طلای ذخیره شده در مخازن طلای سازمانی. هر دو توکن را می‌توان با طلای فیزیکی معاوضه کرد.

بر اساس گزارش‌ها، عرضه‌کنندگان سنتی طلا در وارد کردن شمش فیزیکی طلا به بازار با کمبود و مشکل روبرو هستند و همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت استیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا شده است.

روی سباگ، بنیان‌گذار یک شرکت امانی در حوزه فلزات به نام گلدمانی است. او در مصاحبه‌ای تلفنی با کوین‌دسک، گفت:

فدرال رزرو به کلی قوانین را تغییر داده است. نرخ واقعی بهره نوسان بیشتری پیدا کرده و این موضوع باعث شده جریان‌های پولی با سرعت بالایی به سمت طلا سرازیر شوند.

روی سباگ، بنیان‌گذار گلدمانی

بکی مک‌کلین سخنگوی پکسوس گلد، اعلام کرده: «طی چند هفته اخیر، تقاضا برای خرید پکسوس گلدهای جدید، هر روز دو برابر بیشتر شده است.» شرکت صادرکننده این استیبل‌کوین به تازگی اعلام کرده از منابع طلای کافی برای پوشش این حجم از تقاضا برخوردار است. لازم به ذکر است ارزش پکسوس گلد جدید، برابر است با یک اونس از طلای رسمی انجمن بازار شمش لندن.

از سوی دیگر، بر اساس داده‌های ارائه شده توسط Nomics، تقاضای بالا برای تتر گلد موجب شده است که ارزش بازار این ارز، به مرز 50 میلیون دلار برسد. طبق اعلام The Block، مشکلات موجود در زنجیره تامین طلا، می‌تواند جلوی صدور بیشتر تتر گلد را بگیرد.

کمپانی تتر در بیانیه‌ای، به کوین‌دسک اعلام کرد: «تتر گلد راهکار جدید و تکنولوژیکی را برای نگهداری طلا بدون کارمزد سالانه فراهم کرده است.» این کمپانی بدون اشاره به تغییرات روزانه بازار، اظهار داشت: «تتر گلد کم‌کم می‌تواند جایگاه خودش را به‌عنوان یک توکن دیجیتال برتر نمایانگر طلا تثبیت کند. ما شاهد رشد چشمگیر تتر گلد هستیم و انتظار داریم این رشد ادامه‌دار باشد.»

استیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا
موجودی توکن پکسوس گلد در بازه زمانی یک‌ماهه 25 فوریه تا 25 مارس 2020

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط نامیکس و کوین‌مارکت‌کپ، طی روزهای گذشته، حجم دادوستد هر دو توکن نیز با افزایش روبرو بوده است.

والتر هسرت مدیر اجرایی پکسوس است. او به کوین‌دسک اعلام کرد: «طی چند هفته گذشته، نوسان‌های غیرمنتظره‌ای را در بازار شاهد بوده‌ایم، به همین دلیل طبیعی است که مردم به سمت پناهگاه‌های امنی مانند طلا روی آورده باشند. پکسوس یک توکن مبتنی بر بلاکچین به شمار می‌رود، از همین رو، سطح بالایی از کنترل و دسترسی‌پذیری را خارج از سیستم مالی برای دارندگان خود فراهم می‌کند.»


اختلاف قیمت


افزایش تقاضا برای طلای فیزیکی از یک طرف و مشکلات موجود در زنجیره تامین این فلز ارزشمند از طرف دیگر، دست به دست هم داده‌اند تا قیمت هر اونس طلا افزایش پیدا کند.

قیمت نقدی طلا طی سه سال گذشته

بلومبرگ اعلام کره است که شیوع بیماری کووید-19 باعث شده تسویه قراردادها به‌صورت فیزیکی در نیویورک انجام نشوند و ساکنان نیویورک نتوانند به‌صورت فیزیکی قرارداد ببندند، به همین دلیل هزینه‌ معاملات آتی طلا نسبت به قیمت فعلی آن به شکل چشمگیری افزایش یافته است، اتفاقی که طی چهل سال گذشته بی‌سابقه بود.

در حال حاضر، کاربران صرافی‌هایی نظیر اف‌تی‌ایکس، برای دادوستد توکن‌های با پشتوانه طلا در بازارهای نقدی و آتی این فلز گران‌بها، باید هزینه اضافی پرداخت کنند. نتایج تحقیقات کوین‌دسک نشان می‌دهد دلیل بالا رفتن قیمت‌ فعلی توکن‌های با پشتوانه طلا، می‌تواند به علت دریافت همین هزینه‌های اضافی باشد که در هنگام دادوستد آن‌ها دریافت می‌شود.

استیبل‌کوین‌های با پشتوانه طلا
قیمت آنی طلا، قیمت معاملات آتی طلا، قیمت پکسوس گلد و قیمت تتر گلد از اول ژانویه 2020 به بعد

در حقیقت، از همان ابتدای صدور تاکنون، قیمت پکسوس گلد و تتر گلد همواره از قیمت آنی طلا بیشتر بوده است. تتر گلد و پکسوس گلد به ترتیب در ژانویه سال 2020 و سپتامبر 2019 صادر شده‌اند.

سباگ می‌گوید: «تاجران به دنبال شکل‌های مختلف طلا هستند و پیدا کردن آن‌ها روز به روز سخت‌تر می‌شود.» او عنوان می‌کند: «طی چند روز گذشته، برخی چیزها تغییر کرده است. این تغییر به کمبود طلای فیزیکی مربوط نمی‌شود، بلکه ریشه در کمبود شکل‌های مختلف عرضه این فلز باارزش دارد.»

کمپانی پکسوس بر خلاف تتر، معتقد است افزایش تقاضا برای پکسوس گلد به ایجاد محدودیت در عرضه نخواهد انجامید.

مک‌کلین عنوان کرد: «ما فقط با انجمن بازار شمش لندن دادوستد داریم و در آن انجمن، فلزات گرانبهای زیادی وجود دارد! ما یک بازیگر قابل‌اعتماد و قانونمند هستیم و توانسته‌ایم از مزیت این قانونمند بودن بهره‌مند شده و به آن بازار دست پیدا کنیم؛ در حالی‌که شرکت‌های دیگر از چنین قابلیتی برخوردار نیستند.»

منبع Coindesk
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.