راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اعتماد و امنیت در اقتصاد مشارکتی چگونه است؟

اقتصادهای جهانی طی دهه اخیر به لطف ریشه‌ دواندن اقتصاد مشارکتی، تغییر بزرگی را تجربه کرده‌اند. اقتصاد مشارکتی که به‌نوعی تبادل همتابه‌همتای کالاها و خدمات در یک پلتفرم آنلاین است، به لطف نوآوری‌های فناوری، عوامل اقتصادی، تغییر الگوهای جمعیت شناختی، دغدغه‌های زیست‌محیطی و حتی احیای مفهوم جامعه روند روبه رشدی داشته و در حال تکامل است.


علاقه‌مندان می‌توانند فایل کامل این وایت‌پیپر را از اینجا دریافت کنند.


اعتماد لازمه و پیش‌شرط شکوفایی و رونق اقتصاد مشارکتی است؛ انتظار می‌رود که تمام طرفین همان چیزی باشند که می‌گویند و از روی حسن نیت کار کنند. این انتظار از اعتماد به واسطه داده‌ها به وجود آمده است. در نظرسنجی که اخیراً PwC انجام داده، ۸۹ درصد مصرف‌کننده‌ها موافق بودند که بازار اقتصاد مشارکتی بر اساس اعتماد بین تولیدکننده (تهیه‌کننده‌ها) و کاربران شکل‌گرفته است.


اقتصاد مشارکتی در یک نگاه


در حالی که تعریف مشخص و واحدی برای عبارت اقتصاد مشارکتی وجود ندارد، اصولا این اصطلاح بر به اشتراک‌ گذاری دارایی‌های کمتر استفاده‌شده بین مالکان این دارایی‌ها و افراد خواهان استفاده از آن‌ها تاکید دارد. تقریبا در تمام موارد، این تبادل و بده‌بستان از طریق یک اپلیکیشن یا پلتفرم آنلاین انجام می‌گیرد. به اقتصاد مشارکتی، اقتصاد تعاونی، اقتصاد کاره‌ای یا گیگی (gig)، اقتصاد همتا یا اقتصاد اعتمادی نیز می‌گویند که طیف وسیعی از مبادلات و معاملات اقتصادی و پلتفرم‌ها را در برمی‌گیرد.


وضعیت اعتماد و امنیت


اعتماد تا حدی درباره ادراک است؛ هرچند عنصر اصلی و بنیادین آن امنیت است. از لحظه‌ای که کاربری وارد سرویس اپلیکیشن شما می‌شود درباره میزان امنیتی که احساس کرده و در نتیجه میزان اعتمادش به شما نظر می‌دهد.

مفهوم اعتماد و امنیت در اقتصاد مشارکتی فراتر از تاکید سنتی بر نقض داده‌ها، کلاهبرداری یا ســرقت هویت پیش می‌رود. تارو پودهایی که موجب درهم تنیدن اعتماد می‌شوند مدام تغییر می‌کنند و عمدتاً شامل تبادل پول یا کالا نمی‌شوند. ایجاد برندی مورد اعتماد که کاربرانش در آن احساس امنیت و اطمینان داشته باشند، اهمیت بسیار حیاتی دارد. برندهای اشتراکی پیشرو پیش از این اقدامات امنیت و اعتماد را در دستور کار خود قرار داده‌اند.


نقش تایید هویت آنلاین


تایید هویت یکی از معدود حقایق عینی محسوب می‌شود. یافتن سیستم تاییدیه دقیق، سریع و قابل دسترس؛ مانع اصلی است که افراد در اقتصاد مشارکتی با آن مواجه می‌شوند. در این قسمت به چالش‌های موجود بر سر راه تأیید، گزینه‌های کنونی تأیید و مولفه‌هایی می‌پردازیم که باید در راهکار تأیید هویت آنلاین در نظر داشت.


چالش‌های تایید و بررسی


برای انجام اینکار مشکلات و چالش‌هایی وجود دارند که باید برطرف شوند.مشکلاتی مانند سرعت تایید، انطباق، تجربه کاربر و … .


انواع روش‌های تایید هویت


اقتصاد آنلاین همچنان درحال گذار از تایید سنتی و قدیمی به سمت تایید و تصدیق دیجیتال است. و بسیاری از شرکت‌ها در فضای اشتراکی در تلاش‌اند تا به این امکان دسترسی پیدا کنند. روش‌های تأیید هویت را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.