راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اقتصاد اشتراکی و فرایند تشخیص هویت آنلاین چه مواردی را باید در نظر گرفت؟ / راه پرداخت با حمایت یوآیدی وایت‌پیپر «اعتماد و امنیت در اقتصاد مشارکتی» را منتشر کرد

چقدر احساس امنیت لازم است تا حاضر باشید به جای رزرو یک هتل برند و مشهور، اتاقی را از یک غریبه کرایه کنید؟ چقدر اعتماد لازم است تا بتوانید به یک غریبه اجازه دهید خریدهای روزانه‌تان را انجام دهد؟ اعتماد و امنیت محور اصلی موفقیت در اقتصاد مشارکتی به‌شمار می‌آیند. برندهایی که این مساله را به‌خوبی درک کرده‌اند، نتیجه‌اش را می‌بینند؛ آنهایی هم که نتوانند اعتمادسازی کنند، محکوم به نابودی و شکست هستند.

اقتصادهای جهانی طی دهه اخیر به لطف ریشه‌دواندن اقتصاد مشارکتی، تغییر بزرگی را تجربه کرده‌اند. اقتصاد مشارکتی که به‌نوعی تبادل همتابه‌همتای کالاها و خدمات در یک پلتفرم آنلاین است، به لطف نوآوری‌های فناوری، عوامل اقتصادی، تغییر الگوهای جمعیت‌شناختی، دغدغه‌های زیست‌محیطی و حتی احیای مفهوم جامعه روند روبه‌رشدی داشته و در حال تکامل است.

پیش‌بینی می‌شود که صنعت اقتصاد مشارکتی تا سال 2025 تا 335 میلیارد دلار افزایش قیمت داشته باشد، یعنی افزایش 2293 درصدی از نخستین باری که در سال 2014 به‌عنوان یک صنعت 14 میلیارد دلاری به‌وجود آمده بود. آسایش و راحتی، هزینه و اصول اعتماد و امنیت از جمله دلایل اصلی به وجود آمدن این روند رشد سریع محسوب می‌شوند.

اعتماد لازمه و پیش‌شرط شکوفایی و رونق اقتصاد مشارکتی است؛ انتظار می‌رود که تمام طرفین همان چیزی باشند که می‌گویند و از روی حسن‌نیت کار کنند. این انتظار از اعتماد به واسطه داده‌ها به وجود آمده است. در نظرسنجی که اخیرا PwC انجام داده، 89 درصد مصرف‌کننده‌ها موافق بودند که بازار اقتصاد مشارکتی بر اساس اعتماد بین تولیدکننده (تهیه‌کننده‌ها) و کاربران شکل گرفته است.

به خوبی مشخص است که پرورش رابطه اعتماد و محیط امن صرفا برای دور نگه داشتن کلاهبرداران و متقلبان نیست بلکه ضرورت و لازمه برندسازی محسوب می‌شود. گزارشی که در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای است از وایت‌پیپر «راهنمای نهایی به سمت اعتماد و امنیت در اقتصاد مشارکتی» که توسط راه پرداخت و شرکت یوآیدی ترجمه و منتشر شده است.

در این وایت‌پیپر مروری بر اقتصاد مشارکتی خواهیم داشت و عواملی را بررسی خواهیم کرد که در خلال ایجاد امنیت و اعتماد از طریق برنامه تشخیص هویت آنلاین باید در نظر گرفته شود. فایل PDF این وایت‌پیپر را می‌توانید دانلود و مطالعه کنید.


فایل PDF وایت پیپر «اعتماد و امنیت در اقتصاد مشارکتی» را می‌توانید از لینک زیر دانلود کنید

اقتصاد مشارکتی در یک نگاه


در حالی که تعریف مشخص و واحدی برای عبارت اقتصاد مشارکتی وجود ندارد، اصولا این اصطلاح بر به اشتراک‌گذاری دارایی‌های کمتر استفاده‌شده بین مالکان این دارایی‌ها و افراد خواهان استفاده از آنها تاکید دارد. تقریبا در تمام موارد، این تبادل و بده‌بستان از طریق یک اپلیکیشن یا پلتفرم آنلاین انجام می‌گیرد. به اقتصاد مشارکتی، اقتصاد تعاونی، اقتصاد کاره‌ای یا گیگی (gig)، اقتصاد همتا یا اقتصاد اعتمادی نیز می‌گویند که طیف وسیعی از مبادلات و معاملات اقتصادی و پلتفرم‌ها را در بر می‌گیرد:

  • تعاونی
  • وام‌دهی فردبه‌فرد
  • فریلنسینگ
  • کراودفاندینگ
  • فضای کار مشترک

آمار و ارقام منتشرشده در این حوزه هم به خوبی نشان از رشد سریع اقتصاد مشارکتی دارند. به طوری که تعداد کاربران بزرگسال آمریکایی در اقتصاد مشارکتی در سال 2016 برابر با 44/8 میلیون نفر بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2021 و به نقل از استاتیستا به 86/5 میلیون نفر برسد.

همچنین براساس یافته‌های مکنزی اند کمپانی، 20 الی 30 درصد نیروی کار (162 میلیون نفر) در آمریکا و اروپا تامین‌کننده و تهیه‌کننده بسترهای اشتراکی محسوب می‌شوند.

آماروارقامی از رشد اقتصاد مشارکتی در دنیا

تامین‌کننده‌ها و شرکت‌های فعال در اقتصاد مشارکتی در حوزه‌هایی مثل حمل‌ونقل، خرده‌فروشی و میهمان‌پذیری راه را برای بسیاری از خدمات همتابه‌همتای دیگر باز کرده‌اند. با نگاهی به آینده انتظار می‌رود که این رشد در مراقبت بهداشتی، خدمات تحویل کالا و بازار خدمات تخصصی همچنان ادامه داشته باشد. در برخی قسمت‌های غیرقابل انتظار مثل اشتراک اراضی، کرایه پوشاک، اشتراک فضا (مکان)، اشتراک تجهیزات و پارکینگ اشتراکی نیز شاهد نوآوری هستیم.


اعتماد و امنیت؛ عامل اصلی موفقیت


اگر آسودگی و توان مالی موتور اقتصاد مشارکتی باشند، اعنماد مانند سوختی است که باعث به حرکت درآمدن موتورها می‌شود. تایید هویت‌های دنیای واقعی ذی‌نفعان، مولفه بسیار حیاتی اعتمادسازی در اقتصاد مشارکتی به‌شمار می‌آید و از آنجایی که اعتماد یک خیابان دوطرفه است، تایید هویت به معنای بررسی و شناسایی تامین‌کننده‌ها و کاربران خدمت و سرویس است.

اعتماد تا حدی درباره ادراک است؛ هرچند عنصر اصلی و بنیادین آن امنیت است. از لحظه‌ای که کاربری وارد سرویس اپلیکیشن شما می‌شود، درباره میزان امنیتی که احساس کرده و در نتیجه میزان اعتمادش به شما نظر می‌دهد. تعاملات مستمر با آنها می‌تواند این اعتماد به‌وجودآمده را تقویت یا تضعیف کند.

کتاب اقتصاد اشتراکی تغییرات بنیادینی که به واسطه فناوری در حوزه اقتصاد پدید آمده است را توضیح می‌دهد.‌ این کتاب را می‌توانید از طریق فروشگاه راه پرداخت تهیه کنید.

مفهوم اعتماد و امنیت در اقتصاد مشارکتی فراتر از تاکید سنتی بر نقض داده‌ها، کلاهبرداری یا سرقت هویت پیش می‌رود. تار و پودهایی که موجب درهم تنیدن اعتماد می‌شوند، مدام تغییر می‌کنند و عمدتا شامل تبادل پول یا کالا نمی‌شوند.

بر خلاف «امنیت فناوری اطلاعات» سنتی، اعتماد و امنیت، سیاست‌محور و عمل‌گرا هستند. این شرکت است که تهدیدات بالقوه برای اعتماد را تعیین می‌کند و مجموعه‌ای از سیاست‌ها را تدوین کرده تا این تهدیدات را به حداقل برساند و فرهنگ حمایت از این موضوعات را در سازمان پرورش دهد.


دغدغه‌های کاربران


رشد نجومی خدمات اشتراکی بدون وجود و اتفاق‌افتادن دردسرهای اولیه امکان‌پذیر نبوده و مصرف‌کننده‌ها از صحبت درباره دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان ابایی ندارند.

دغدغه‌های کاربرن برای استفاده از خدمات اشتراکی

Signicat در سال 2016 پژوهشی انجام داد و به این نتیجه رسید که 40 درصد اپلیکیشن‌های حساب بانکی به‌خاطر طولانی یا سخت‌بودن فرایند ثبت‌نام نیمه‌کاره رها شدند. کاربران به‌دنبال ثبت‌نام آنلاین اما با فرایند ساده هستند. پژوهش J.D. Power در سال 2016 دریافت که 81 درصد کاربران موافق یا به‌شدت موافقند که کاربران، کنترلی نسبت به نحوه جمع‌آوری اطلاعات شخصی و استفاده از آنها توسط شرکت‌ها ندارند.

هرچند کاربران تمایل چندانی به ارائه اطلاعات شخصی زیاد ندارند، با این حال می‌خواهند که سرویس اشتراکی هویت سایر افراد حاضر در پلتفرم را بررسی و تایید کند. آنها می‌خواهند مطمئن باشند که افراد همان چیزی هستند که می‌گویند، اینکه نقدها و نظرات قانونی هستند، اینکه امنیت فیزیکی‌شان به خطر نمی‌افند و از لحاظ مالی خسارت و آسیبی نمی‌بینند.

این دغدغه‌ها فقط شامل حال کاربران نمی‌شود و کسب‌وکارها و شرکت‌های سرویس اشتراکی هم همان دغدغه‌های امنیتی و اعتماد کاربران را دارند که عبارتند از:

  • امنیت فیزیکی اعضا و سرویس‌دهنده‌ها
  • هک کردن اکانت‌ها، ربات‌ها و اکانت‌های جعلی
  • تقلب در پرداخت و سرقت هویت

نقش تایید هویت آنلاین


تایید هویت یکی از معدود حقایق عینی محسوب می‌شود. یافتن سیستم تاییدیه دقیق، سریع و قابل دسترس؛ مانع اصلی است که افراد در اقتصاد مشارکتی با آن مواجه می‌شوند. در این قسمت به چالش‌های موجود بر سر راه تایید، گزینه‌های کنونی تایید و مولفه‌هایی می‌پردازیم که باید در راهکار تایید هویت آنلاین در نظر داشت.

تایید هویت چهار مرحله دارد:

1-بررسی و تایید اصالت و اعتبار هویت (شناسه)؛

2-بررسی و تایید اینکه هویت شخص با شناسه مرتبط است؛

3-تایید اینکه فرد دارنده شناسه در طول تبادل حاضر است؛

4-تایید مستمر کاربر جهت تضمین اینکه فرد دریافت‌کننده یا ارائه‌دهنده سرویس همان صاحب یا بازکننده اصلی اکانت است.

نقش تایید هویت در اقتصاد مشارکتی

هرکدام از این چهار مراحل چالش‌های خاص خودش را دارد که در فایل PDF وایت‌پیپر درباره آنها توضیح داده شده است.


انواع روش‌های تایید هویت آنلاین


اقتصاد آنلاین همچنان در حال گذار از تایید سنتی و قدیمی به سمت تایید و تصدیق دیجیتال است و بسیاری از شرکت‌ها در فضای اشتراکی در تلاشند تا به این مهم دست پیدا کنند.

با این اوصاف، شرکت‌ها چطور امروزه هویت کاربران‌شان را بررسی و تایید می‌کنند؟ روش‌های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

  • تایید مبتنی بر دانش و اطلاعات
  • تایید اس‌ام‌اسی قدیمی
  • راهکارهای پایگاه داده
  • راهکارهای مبتنی بر موسسه اطلاعات اعتباری
  • تایید هویت آنلاین

کارشناسان معتقدند که هدف تمام راهکارها و راه‌حل‌ها باید بر محور این شش مولفه و عنصر مهم باشد:

  • استناد به کارت‌های ملی صادرشده دولتی
  • استفاده از یادگیری ماشین و بازبینی انسانی برای تایید اسناد
  • استفاده از روش‌های تایید هویت ساده و امن
  • رعایت الزامات سازگاری
  • بهینه‌سازی تجریه کاربری

باید به این نکته توجه داشت که دور نگهداشتن عوامل بد، شیادان و ربات‌ها از اکوسیستمتان زمانی شروع می‌شود که مشتریان جدید اکانت‌های آنلاین می‌سازند. همین جا است که رابطه اعتماد برای نخستین بار برقرار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.