راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرداخت الکترونیک در دست محبوب‌ترین صنعت آمریکا +آمار

بررسی موردی طرح‌های پاداش فست‌فود در آمریکا؛ 

یکی از نکات قابل توجه در صنعت پرداخت الکترونیک برای رقابت شرکت‌های فعال در آن، روش‌های مورد استفاده و قابل ارائه برای انواع پرداخت و انجام عملیات تراکنش در نقاط فروش می‌باشد. پذیرندگان و دارندگان مختلف به تناسب نوع صنف درآمدی، علایق و انتظارات خویش از روش‌های پرداخت گوناگونی استفاده می‌نمایند که توجه و تمرکز بر رفتارهای پرداخت و الویت‌های آنان و برنامه‌ریزی در این خصوص در هدایت شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت به سمت کسب بازارهای رقابتی، بسیار راهگشا خواهد بود. در این میان تجربه کشورهای پیشرو در این صنعت از قبیل امریکا و اقدامات انجام شده توسط شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک در این کشور می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای سایر کشورهای در حال توسعه مفید باشد.

کشورهای های پیشرو در صنعت پرداخت الکترونیک به لحاظ برخورداری از پیشینه طولانی در این صنعت به مطالعه طرح‌های متنوعی در این زمینه می‌پردازند که این طرح‌ها از جنبه‌های مختلف به بررسی موضوعات می‌پردازد. گاه این جنبه‌ مواردی از قبیل مطالعه موردی تک تک اصناف، مطالعه موردی طرح‌های CRM بر روی اصناف، مطالعه پذیرندگان و الگوهای مصرف آنان می باشد.

مستند پیش‌رو به مطالعه موردی طرح‌های پاداش فست‌فودها به عنوان یک صنف پردرآمد در امریکا و تاثیرگذاری آن در خریدهای فروشگاهی در سال 2008 می‌پردازد که براساس نظرسنجی صورت گرفته از جوامع آماری با رویکرد نگرش‌های مشتری محقق گردیده است.

نتایج و تجزیه و تحلیل‌های حاصل از این مطالعه در برنامه‌ریزی شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک بسیار سودمند می‌باشد که به عنوان مقاله جاری تهیه و ارائه گردیده است.

این تحقیق به انجام مطالعات وفاداری مشتری با بیش از 1000 مصرف‌کننده امریکایی در جولای 2008 پرداخته است. این مطالعه بر طرح‌های جوایز در کنار موسسات مالی، بخش‌های مسافرتی و بخش خرده‌فروشی تمرکز می‌کند. این مطالعه بر بینش‌های مشتری در خصوص جوایز مربوط به بخش خرده‌فروشی تمرکز دارد.”اندازه نمونه” به تکمیل نظرسنجی مربوط به بخش‌ خرده‌فروشی با تعدادی بالغ بر 500 پرداخته و با 46 پاسخگو به تکمیل سوالات دقیق در خصوص طرح‌های جوایز فست‌فود مبادرت ورزید.

عضویت پایین مصرف‌کننده در طرح‌های جوایز فست‌فود

فقط 6% مصرف‌کنندگان به طرح‌های جوایز مربوط به رستوران‌های فست‌فود تعلق خاطر دارند که دلیل آن، قابلیت دسترسی محدود و جدیدبودن این طرح‌ها است.مصرف‌کنندگانی که اعضای طرح‌های جوایز فست‌فود هستند به طور متوسط به 1.4طرح‌ها تعلق دارند. اعضاء تا حدودی با 48درصد بازدیدهای خویش از مکان‌های فست‌فود که عضو آن هستند وفاداری خویش را نشان می‌دهند.

ozviyate-tarh-javayez-way2pay-91-09-29

 

“ارتقاء یا خرید و فروش آزاد” ارجح‌ترین جایزه برای اعضاء فست‌فود

در کل، جوایزی که اعضاء فست‌فود دریافت می‌کنند همیشه با الویت‌های آن‌ها هماهنگ نیست. “خرید و فروش آزاد یا ارتقاء” جایزه سطح بالا و قابل توجهی بوده و از سوی 2/3 اعضاء دریافت می‌شود. دومین جایزه دارای الویت “جوایز بلاواسطه/تخفیف‌های موجود در مکان فروشگاه” است که تنها از سوی 11 درصد اعضاء دریافت می‌شود در حالیکه 48 درصد اعضاء عنوان می‌کنند که آن‌ها”کوپن‌هایی برای تخفیف در مقابل آیتم‌های خاص دریافت می‌کنند” که پاداش یا جایزه در بعد الویت‌ها در مکان چهارم قرار دارد.

fastfood-credit-gift-way2pay-91-09-29

گزینش رستوران فست‌فود تحت تاثیر عضویت این طرح قرار ندارد

فقط 4 درصد اعضاء فست‌فود اظهار داشتند که عضویت آن‌ها در گزینش یک رستوران فست‌فود، بسیار موثر بوده است.

یک میزان 44درصدی عنوان داشتند که عضویت تا حدودی تاثیرگذار بوده است. این ارزش در مقایسه با سایر مقدمات خرده‌فروشی دیگر پایین است(به استثنای فست‌فود فصلی). 24درصد اعضاء برای مثال جوایز کافی‌شاپ، اظهارنمودند که گزینش کافی‌شاپ از سوی آن‌ها بسیار تحت تاثیر عضویت آن‌ها است.

ozviyat-vafadari-way2pay-91-09-29

اعضاء جوان‌تر جوایز فست‌فود در مقایسه با سایر طرح‌های خرده‌فروشی

22 درصد اعضاء جوایز فست‌فود زیر 25سال دارند(در مقایسه با 10 درصد تمام طرح‌های خرده‌فروشی). تنها 8درصد اعضاء جوایز فست‌فود 55سال یا مسن‌تر هستند(در مقایسه با 24درصد تمام طرح‌های جوایز خرده‌فروشی). 37درصد اعضاء جوایز فست‌فود نیز خانوارهای بزرگ هستند(4نفر یا بیشتر) در مقایسه با 23درصد اعضاء سایر طرح‌های خرده‌فروشی.

aza-&-javayez-way2pay-91-09-29

نصف طرح‌های جوایز فست‌فود هنوز از کارت‌های پانچ استفاده می‌کنند

50درصد مصرف‌کنندگان که اعضاء طرح‌های جوایز فست‌فود هستند بیان نمودند که این طرح از کارت‌های پانچ برای شناسایی آن‌ها به عنوان یک عضو استفاده می‌کند. فقط 35درصد طرح‌های فست‌فود از نوارمغناطیسی یا تکنولوژی بارکد برای شناسایی اعضاء خویش استفاده می‌کنند. این بیانگر فرصت قابل توجه درون صنعت فست‌فود، بالاخص با رستوران‌های کوچک و متوسط جهت ارتقاء سیستم جوایز خویش است.

 

نمونه از نوع طرح خرده‌فروشی

از تمام 500 پاسخگوی مربوطه، سوالات اصلی در خصوص عضویت و نیازهای طرح جوایز خرده‌فروشی پرسیده شد. پاسخ‌دهندگان به صورت تصادفی به زیرگروه‌هایی جهت پاسخ به سوالات مربوط به انواع طرح ویژه خرده‌فروشی تقسیم شدند. جدول ذیل به صورت خلاصه به طرح و اندازه نمونه از طریق نوع طرح خرده‌فروشی می‌پردازد.

andaze-haye-nemune-way2pay-91-09-29

تهیه و تنظیم: محمدکاظم کاظمی راد – سرپرست امور مشتریان شرکت کارت اعتباری ایران کیش

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.