راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا بیت‌کوین واقعا یک دارایی امن به شمار می‌رود؟ / دودل شدن طرفداران دوآتشه بیت‌کوین

تعدادی از تحلیل‌گران، به کرات بیت‌کوین را به عنوان یک دارایی امن معرفی کرده‌اند، ولی عدم توانایی بیت‌کوین در مقابله با آشفتگی‌های بازار، خلاف این امر را نشان می‌دهد. به تجربه دیده شده وقتی ارزش دارایی‌های ریسک‌محوری مانند سهام بازار بورس دچار تغییر می‌شود، قیمت بیت‌کوین هم نوسان پیدا می‌کند. به تازگی، قیمت بیت‌کوین که برترین ارز رمزنگاری‌شده جهان به شمار می‌رود، افت‌هایی چشمگیر را تجربه کرده و طی تنها چند روز، 20 درصد کاهش داشته است.

اوضاع در بازار سهام نیز چندان خوب نبوده و ارزش تعداد زیادی از شاخص‌های مهم، با روند نزولی همراه بوده است. به گزارش بی‌بی‌سی، میانگین صنعتی داو جونز، که یک شاخص معیار است و سهام 30 شرکت بزرگ را شامل می‌شود، در روز نهم ماه مارس، بزرگ‌ترین روند نزولی خود را در طول تاریخ تجربه کرده است.

طبق اعلام سی‌ان‌بی‌سی، اوضاع نفت هم چندان تعریفی ندارد. این دارایی که همانند سهام، به‌عنوان یک دارایی ریسک‌محور شناخته می‌شود، در نهم مارس، روز سختی را پشت سر گذاشت و ارزش نفت وست تگزاس اینترمیدیت، 24 درصد افت کرد.

نکته: بازار ارزهای رمزنگاری شده و توکن‌ها، از قانون‌گذاری و نظارت مناسبی برخوردار نیست؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذاری در آن، مخاطره‌آمیز تلقی می‌شود و هر فردی که وارد این بازار شود، باید ریسک از دست دادن کل سرمایه‌اش را به جان بخرد.

اکنون، تعدادی از طرفداران دوآتشه بیت‌کوین دودل شده‌‌اند و شک دارند که آیا در دوران آشفتگی‌های کلان اقتصادی، این ارز رمزنگاری شده از قابلیت لازم برای محافظت از سرمایه‌گذارانش برخوردار است یا خیر.


نظر تحلیل‌گران در این مورد چیست؟


وقتی از چند تحلیل‌گر خواسته شد نظراتشان را در مورد این موضوع بیان کنند، آن‌ها دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کردند. برخی از ناظران بازار، در تحلیل رابطه‌ای که بین بیت‌کوین و دارایی‌های ریسک‌محور وجود دارد، به موضوعی به نام بحران نقدینگی اشاره کردند و اظهار داشتند کمبود نقدینگی در بازار سهام، باعث ایجاد همین مشکل در بازار رمزارزها شده است. به گفته آن‌ها، دلیل افت قیمت نفت نیز به همین موضوع برمی‌گردد.

دنیس وینوکوروف، سرپرست بخش تحقیقات یک شرکت لندنی فعال در حوزه دارایی‌های دیجیتال، به نام بکوآنت است. او معتقد است: «وقوع بحران نقدینگی در بازار سهام، باعث وخیم‌ شدن اوضاع در حوزه رمزنگاری می‌شود. اعضای حاضر در بازار مجبور هستند تغییراتی در پورتفولیوی خود انجام دهند تا بتوانند پاسخگوی مارجین کال‌ها باشند. همین روند در مورد کالاهایی همانند نفت و طلا نیز صادق است.»

در حالت کلی، وینوکوروف معتقد است «تغییرات عمومی در بازار و بحران نقدینگی» اصلی‌ترین دلایل افت قیمت بیت‌کوین در روزهای اخیر به شمار می‌روند.

مایکل کان، بنیان‌گذار و یکی از مدیران شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی کوایل کریک ونچرز به شمار می‌رود. او نیز نقطه‌نظر مشابهی دارد و معتقد است: «طلا و دیگر دارایی‌های سنتی که جزو دارایی‌های امن به شمار می‌روند، اخیرا به دلیل بحران نقدینگی دچار تنزل قیمت شده‌اند.»

من هنوز هم باور دارم بیت‌کوین، یک دارایی امن محسوب می‌شود، شرط آن است که زیرساخت‌های بازار به حالت عادی بازگردند.

مایکل کان، بنیان‌گذار و یکی از مدیران شرکت کوایل کریک ونچرز

جو دی‌پاسکوآله، سمت مدیر عاملی یک شرکت مدیریت صندوق‌های پوشش ریسک، به نام بیت‌بول کپیتال را به عهده دارد. او نظر کان را تایید کرد و اظهار داشت: «بیت‌کوین در جایگاه مناسبی قرار دارد و می‌تواند به عنوان یک دارایی امن شناخته شود.»

دی‌پاسکوآله عنوان کرد: «در حال حاضر، همبستگی صنعت کریپتو به بازار سهام و طلا بسیار زیاد است؛ به‌طوری‌که بسته به وضعیت، گاهی به سهام وابستگی پیدا می‌کند و گاهی به طلا.»

او همچنین گفت: «افت قیمتی که در پی کاهش ارزش جهانی سهام، در فضای کریپتو رخ داده، صرفا نشانگر یک ریسک‌گریزی عمومی است که در شرایط نابسامان اقتصادی رخ می‌دهد؛ بنابراین نباید اعتبار بیت‌کوین را به عنوان یک دارایی امن، زیر سوال ببریم.»

اوان کو، مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار یک شرکت فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده، به نام امپلفورث است. او دیدگاه متفاوتی دارد و می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم بیت‌کوین یک دارایی امن باشد. به نظر من، بیت‌کوین یک دارایی ریسک‌محور است و حتما باید از دارایی‌های امن مجزا شود.»

او افزود: «به احتمال زیاد، سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از ضرر و زیان، به سمت دلار و اوراق قرضه بازخواهند گشت. در مراحل بعدی، اگر گروهی از سرمایه‌گذاران به دنبال افزودن ریسکی به سبد سرمایه‌اشان باشند که با عوامل کلان همبستگی نداشته باشد، می‌توانند سراغ بیت‌کوین بروند.»

منبع Forbes
نویسنده / مترجم چارلز بوورید
1 دیدگاه
  1. اسرا حسینی می‌گوید

    مرسی از مطلب خوبتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.