راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه تمدید غیرحضوری گواهی امضای الکترونیکی راه‌اندازی شد

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از راه‌اندازی سامانه تمدید غیرحضوری گواهی امضای الکترونیکی در مرکز دولتی میانی عام خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکتریکی، رضا جوادی‌نیا افزود: «متقاضیانی که دارای گواهی الکترونیکی معتبر هستند، یک هفته قبل از انقضا گواهی خود می‌توانند از طریق پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام، اقدام به دریافت گواهی جدید کنند.»

او گفت: «تمدید گواهی برای کسانی هست که قبلاً یک‌بار گواهی امضای خود را به‌صورت حضوری دریافت کرده‌اند و یا به عبارتی قبلاً یک‌بار احراز هویت آن‌ها در دفاتر ثبت‌نام مرکز دولتی میانی عام (لیست دفاتر ثبت‌نام در وب‌سایت مرکز میانی عام منتشرشده است)، شامل دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر پیشخوان دولت به‌صورت حضوری انجام‌شده است. این دسته از متقاضیان می‌توانند با امضای معتبر خود، یک هفته قبل از انقضا گواهی، از طریق پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام، اقدام به دریافت گواهی جدید کنند.»

این مقام مسئول گفت: «در این طرح صاحبان امضا یک هفته قبل از اتمام اعتبار گواهی، یک پیامک یادآوری جهت تمدید گواهی خود دریافت می‌کنند و یک هفته فرصت دارند به‌جای مراجعه حضوری به دفاتر ثبت‌نام، به پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام مراجعه کرده و در مدت‌زمان کوتاهی و با طی چهار گام ساده، از منوی تمدید گواهی اقدام به تمديد گواهی امضای الكترونيكی خود کنند.»

او با اشاره به اینکه در این حالت تنها تعرفه مصوب گواهی اخذ خواهد شد و متقاضیان لازم نیست تا توکن جدید خریداری و می‌توانند از همان توکن قبلی خود استفاده کنند افزود: «به هنگام تمدید گواهی کلیه استعلامات لازم به‌صورت سیستمی از مراجع ذیصلاح از قبیل سرویس استعلام هویت ثبت‌احوال، سرویس استعلام اشخاص حقوقی از سازمان ثبت شرکت‌ها، پست جمهوری اسلامی مجدداً انجام و درصورتی‌که مشکلی وجود نداشته باشد، تمدید گواهی انجام می‌شود.»

جوادی نیا پیش‌بینی کرد که در سال اول ارائه این خدمت، بيش از 150 هزار مراجعه حضوري جهت اخذ گواهی امضا حذف شود و این تعداد در سال‌های آتی نیز افزایش خواهد داشت.

معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این سیستم یک گام مثبت در راستای تحقق دولت الکترونیک برداشته‌شده است از مزایای تمدید گواهی به‌صورت سیستمی و غیرحضوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف کاغذ به‌منظور تکمیل فرم‌های درخواست گواهی و انجام کلیه امور به‌صورت الکترونیکی
  • افزایش سلامت اداری و کاهش فساد اداری و همچنین افزایش شفافیت در امور
  • عدم لزوم ارائه اصل مدارک هویتی
  • حذف کپی مدارک هویتی
  • پرداخت تعرفه گواهی به‌صورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت
  • عدم نیاز به حضور در سطح شهر و کاهش تعداد سفرهای شهری
  • کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا
  • افزایش سرعت و دقت رسیدگی به امور مردم و جلب رضایت ارباب‌رجوع
  • دسترسی مردم به خدمات موردنیاز اداری در تمامی ایام هفته به‌صورت 24 ساعته
7 دیدگاه
  1. سوران می‌گوید

    سلام من چطور میتونم گواهی امضا دیجیتالی رو تمدید کنم به دفتر خونه هم سر زدم میگن مجوزنداریم

  2. جاریانی می‌گوید

    سلام . برای تمدید گواهی امضا دیجیتال به دفتر خانه مراجعه کردم میگن باید از طریق سایت شارژ تمدید را پرداخت کنیم بعد برای تمدید اقدام کنیم. هر چقدر سعی کردیم نتونستیم به مرحله فاکتور و پرداخت دیجیتالی برسیم. لطفا راهنمایی فرمایید. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.