راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا سال ۱۳۹۸ برای شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا سال مهمی بود؟

آنچه تحول دیجیتال می‌خوانیم، باید در تمامی لایه‌های این هرم جاری و ساری شود. اینکه بانکداری دیجیتال را به لایه عملیات محدود کنیم، به‌نوعی تعریف مجدد بانکداری الکترونیک است. در دنیا هم تحول دیجیتال مفهومی بسیار نوین است. طبق آمار تا به این لحظه درصد شکست پروژه‌ها به موفقیت آنها در دیگر کشورها هم غالب است. این تهدید یک فرصت بوده و ما با یک ایدئولوژی روبه‌رو هستیم که ناگزیر است.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا که با هدف ارائه سامانه یکپارچه بانکی برای بانک‌های بزرگ‌مقیاس‌ تاسیس شده بود، در حین فعالیت شامل تغییراتی در خط‌مشی‌ها شد. حدود سه سال پیش استراتژی گروه توسن بر آن شد که ادامه فرایند توسعه در قالب Banco Main Frame از شرکت TLS به توسن منتقل شده و تولید یکپارچه فارغ از سخت‌افزار و پلتفرم به‌طور متمرکز در توسن صورت پذیرد و TLS علاوه بر ایجاد بازار برای ارائه این راهکار، به‌دنبال جاری‌سازی استراتژی‌های بانکی باشد. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش با علی رحیمی‌پور، مدیرعامل این شرکت را ملاحظه می‌کنید.

سال 1398 برای شرکت شما سال مهمی بود، لطفا درباره این سال کمی توضیح دهید.

سال 1398 یک جهش حیاتی در تاریخ فعالیت شرکت محسوب می‌شود، چراکه پس از تغییرات استراتژیک در حوزه ماموریت، فرصت‌های زمانی جهت انجام وظایف محدود شده بود؛ به‌طوری که نیمه دوم سال 1396 و کل سال 1397 بخش غالب منابع در شرکت‌ سامانه‌های کلان کاربردی همگام (سکّه) و شرکت توسعه یکپارچه تراکنش (تی‌تک) صرف شد که TLS جزء سهام‌داران این شرکت‌ها محسوب می‌شود و به‌نوعی عملیات اجرایی را در آنها به عهده داشت.

اما در سال 1398 مجددا تمرکز ویژه‌ای روی فعالیت‌های شرکت صورت گرفت تا به لطف خدا، دو پروژه تعریف‌شده از سال 1395 ذیل حوزه کور در بستر مین‌فریم به سرانجام رسیده و با تعریف پروژه جدیدی در حوزه بانکداری دیجیتال، فضایی جهت انجام ماموریت جاری‌سازی ارزش‌های بانکی در دستور کار قرار گیرد.

در حوزه کوربنکینگ پروژه GL و IFRS با همکاری شرکت توسن در شرکت سداد مستقر شده و پروژه از فاز توسعه وارد فاز پشتیبانی و تعریف قابلیت‌های جدید شد. همچنین راهبری پروژه Banco Main Frame در دستور کار قرار داشت که با تلاش همکاران شرکت توسن، این پروژه طی سال جاری آماده بهره‌برداری شد. از طرف دیگر در حوزه بانکداری دیجیتال، پروژه تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک توسعه تعاون نیز در سال جاری آغاز شده است.

مهم‌ترین ارزش افزوده‌ای که در سال 1398 برای مشتریان خود خلق کرده‌اید، چه بوده است؟

خدا را شکر امسال این موفقیت حاصل شد که فلسفه وجودی شرکت TLS عینیت بخشیده شود. این قابلیت سال‌ها بود که در حوزه ماموریت شرکت توسن نیز وجود داشت که در نهایت به‌عنوان یک ارزش کلیدی و مزیت رقابتی از طریق گروه توسن برای بانک‌های بزرگ‌مقیاس ‌قابل ارائه است و آن چیزی نیست جز Bank in one!

مشتری بخشی از این سامانه جامع، شرکت سداد و بانک ملی ایران است که صرفا از یکی از ماژول‌ها استفاده می‌کند. ولی در حال حاضر این راهکار جهت پوشش کلیه سرویس‌های کسب‌وکار بانک‌های بزرگ‌مقیاس روی مین‌فریم قابل بهره‌برداری است.

مهم‌ترین چالش‌هایی که در سال 1398 با آن مواجه بودید، چه بودند؟ آیا در حال حاضر از این چالش‌ها  عبور کرده‌اید؟ اگر بله، برای عبور از این چالش‌ها چه کردید؟

همان‌طور که اشاره شد، ماموریت جاری‌سازی ارزش‌های استراتژیک بانک‌ها به‌عنوان یکی دیگر از ماموریت‌های شرکت TLS در دستور کار قرار گرفته بود. این مفهوم نیازمند دانش خاصی است تا چگونگی اتصال لایه‌های استراتژی و مدل کسب‌وکار به لایه عملیات را تبیین کند. به عبارت دیگر نقشه‌ راه اهداف و ارزش‌ها بر اساس توانمندی‌ها ترسیم شود.

فرایند تحقیق و توسعه در این لایه که مدل عملیاتی نامیده می‌شود، از سالیان گذشته در حال انجام بود که نهایتا امکان طراحی آن طی سال جاری در قالب چارچوب BIAN (Banking Industry Architecture Network) به‌عنوان یک توانمندی به صنعت معرفی شد و پروژه تدوین نقشه راه بانکداری دیجیتال بانک توسعه تعاون بر این محور قرار گرفته است. طبیعتا از آنجایی که این نگرش به‌عنوان راهکاری ذیل سفر تحول دیجیتال در نظر گرفته شده است، همانند بخش‌های دیگر این سفر دارای چالش‌هایی از جنس فناوری، فرایند و منابع انسانی خواهد بود.

با توجه به اینکه در سال 1399 موضوع تحول دیجیتال و بانکداری دیجیتال در اولویت رویکردی بسیاری از بازیگران صنایع مالی قرار می‌گیرد، آیا شرکت شما به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم، راهکار، محصول یا استراتژی خاصی جهت ارائه به این بازیگران دارد؟ اگر بله، در خصوص چیستی این محصولات و راهکارها صحبت کنید و بگویید هر یک از این محصولات و راهکارهای شما در چرخه بانکداری دیجیتال کجای نیازهای بازیگران قرار می‌گیرد؟

برای بیان بهتر موضوع تحول دیجیتال، توجه شما را به یکی از شماتیک‌هایی که در مستندات دیلویت منتشر شده، جلب می‌کنم که تصویری از یک هرم است که شبیه به هرم مازلو طبقه‌بندی شده است؛ با این تفاوت که مسیر از بالا به پایین بوده و طبیعتا در انتهای هرم سیکل بازخورد وجود دارد که به نوک هرم بازمی‌گردد. لایه اول به تبیین استراتژی و لایه دوم به تدوین مدل کسب‌وکاری می‌پردازد، لایه سوم جاری‌سازی ارزش‌ها را در قالب مدل عملیاتی بیان می‌کند، در لایه چهارم به مرحله اجرا و عملیات و در نهایت به تجربه مشتری می‌رسیم که به بازخورد به نوک هرم یا یکی از لایه‌های میانی منجر خواهد شد. لازم به توجه است که آنچه تحول دیجیتال می‌خوانیم، باید در تمامی لایه‌های این هرم جاری و ساری شود. اینکه بانکداری دیجیتال را به لایه عملیات محدود کنیم، به‌نوعی تعریف مجدد بانکداری الکترونیک است.

در دنیا هم تحول دیجیتال مفهومی بسیار نوین است. طبق آمار تا به این لحظه درصد شکست پروژه‌ها به موفقیت آنها در دیگر کشورها هم غالب است. این تهدید یک فرصت بوده و ما با یک ایدئولوژی روبه‌رو هستیم که ناگزیر است. بانگ بانکداری دیجیتال نواخته شده است، اما درک این فیل در تاریکی کار یک تیم و یک مجموعه به‌تنهایی نیست. ما در ابتدای امر به اشتباه شیپور را از سر گشاد نواختیم و با تک‌تک بانک‌ها جلسه گذاشتیم و تبادل‌ نظر کردیم و از توانمندی‌های خودمان گفتیم. در میانه راه به این نتیجه رسیدیم که به جای تلاش برای برداشت سهم بیشتر از این کیکی که حجم و محتویاتش را دقیق نمی‌دانیم، تمرکزمان را روی هم‌افزایی بگذاریم و پیش از مشتریان به سراغ همکاران‌مان در این حوزه برویم تا به جای رقابت به تشریک مساعی بپردازیم و با فرهنگ‌سازی تفکر دیجیتال، به تحول دیجیتال دست یابیم.

در این مسیر، گام اول را سنجش سطح بلوغ دیجیتال در نظر می‌گیریم که همراه با بانک بدانیم کجا هستیم و به کجا می‌خواهیم برویم؛ این مدل که ذیل پنج بعد استراتژی، مشتری، فناوری، عملیات و فرهنگ توسط دیلویت و TmForum تهیه شده، در شرکت TLS بومی‌سازی و سفارشی‌سازی شده و در قالب یک نرم‌افزار موبایل جهت برگزاری کارگاه‌های سنجش سطح بلوغ دیجیتال بانک توسعه تعاون مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین به‌عنوان راهکاری پیشنهادی جهت تکمیل فصل چهارم سند ابلاغی وزارت امور اقتصادی و دارایی به معاونت محترم بانک، بیمه و شرکت‌های خصوصی ارائه شده است.

به نظر شما در سال 1399 مهم‌ترین چالشی که با آن مواجه خواهید بود، چیست و برای مواجهه و مدیریت آن چه برنامه‌ای در سر دارید؟

برای پاسخ به این سوال به مقدمه‌ای کوتاه گریز می‌زنم؛ انجمن BIAN یک انجمن غیرانتفاعی است که از همکاری چندین بانک و شرکت ارائه‌دهنده راهکار ایجاد شده است. متاسفانه به‌دلیل وجود تحریم‌های مختلف، این انجمن به‌طور مستقیم از همکاری با مجموعه‌های ایرانی معذور است. البته از آنجایی که دانش مرز نمی‌شناسد، به انحای مختلف امکان بهره‌مندی از دانش ایجادشده در این انجمن با تاخیر وجود دارد؛ ولی این دانش مستلزم تلفیق با تجربیات است که از طریق همکاری مجموعه‌های مختلف میسر می‌شود. بنابراین در سال جدید به‌دنبال دعوت از کلیه بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکار بانکی جهت ایجاد ورژن ایرانی انجمن BIAN هستیم.

اما آنچه یک چالش اساسی به نظر می‌رسد، رویکردی است که توسط BIAN با عنوان Core less Banking در London Sibos 2019 مطرح شد که شاید در نقطه مقابل مفهوم کوربنکینگ قرار گیرد و قطعا نیازمند آن است که به‌طور جدی برای درک این مفاهیم مطالعاتی عمیق صورت پذیرد.

بودن عضوی از هلدینگ گروه توسن، چه مزایا و فرصت‌هایی را به‌عنوان یک شرکت برای شما فراهم کرده است؟

هلدینگ سرمایه‌گذاران فناوری تکوستا موسوم به تک‌وست شامل گروه‌های مختلفی جهت ارائه راهکارهای فناوری در صنایع مختلف است. گروه توسن مورد اشاره به صنعت بانک و پرداخت است که قدیمی‌ترین شرکت‌های هلدینگ در آن حضور دارند و تقریبا زنجیره ارزش را در صنعت تکمیل کرده است. بدیهی است که علاوه بر وجود دانش و تجربه عملیاتی از ابعاد مختلف، حضور خبرگان و مشتریان مختلف در این گروه؛ فعالیت به‌عنوان حلقه‌ای از این زنجیره ارزش فرصت و مزیتی است که منحصر به این اکوسیستم می‌شود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.