راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هدف وندار یکپارچه‌سازی خدمات پرداخت برای کسب‌وکارها است

در حوزه پرداخت عموما راهکارها و سرویس‌ها فقط یک خدمت را به‌صورت مستقیم ارائه می‌دهند، اما به ‌نظر می‌رسد یکپارچه‌سازی خدمات پرداخت یکی از مهم‌ترین سرویس‌هایی است که در آینده نزدیک همه کسب‌وکارها و افرادی که دارند به‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند، به آن نیاز پیدا می‌کنند. با همین هدف، وندار در دل شبکه نوآوری ارتباط فردا با سرمایه‌گذاری فینووا شکل گرفت. وندار سعی می‌کند تمام نیازهای مالی یک کسب‌وکار را با توجه به یکپارچه‌سازی خدمات انجام دهد.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / مهدی عبادی، مدیرعامل وندار درباره چیستی فعالیت وندار می‌گوید: «وندار شاید در حال حاضر شبیه به بیشتر پرداخت‌یارهای دیگر باشد، اما سعی کرده‌ایم با ایجاد جذابیت‌هایی از نگاه پذیرنده، تفاوت‌هایی را نیز ایجاد کنیم. به‌عنوان مثال، تمامی خدماتی که در وندار ارائه می‌شود، در قالب API  نیز به پذیرنده ارائه می‌شود. این امکان موجب می‌شود که پذیرنده برای انجام امور مالی خود، نیاز به مراجعه به داشبورد خود در وندار نداشته باشد و در همان نرم‌افزار خود این عملیات را انجام دهد.»

او می‌افزاید: «از سوی دیگر، استفاده از این APIها باعث شده که سندهای متفاوت حسابداری که در مدل‌های قدیمی‌تر در سه سوی درگاه پرداخت، نرم‌افزار پذیرنده و نرم‌افزار حسابداری پذیرنده به‌صورت جداگانه ثبت می‌شد، در وندار یکجا و یکپارچه و به‌صورت اتوماتیک ثبت شود و در نهایت این امر باعث پایین‌آمدن هزینه‌های اجرایی کسب‌وکارها می‌شود.»

مدیرعامل وندار درباره ریشه شکل‌گیری وندار می‌گوید: «طبیعی است که مهم‌ترین محرک این تصمیم، جذابیت بازار بود و جذابیت سرما‌یه‌گذار ما، اما یکی از مهم‌ترین محرک‌های دیگر، شناخت خلأ‌هایی در حوزه سرویس‌دهی سایر پرداخت‌یارها بود؛ خلأ‌هایی از جنس خدماتی که پذیرنده‌ها نیاز داشتند و کسی این خدمات را به آنها ارائه نمی‌کرد.»

او ادامه می‌دهد: «عموم پرداخت‌یارها فقط در زمینه دریافت پول خدماتی به پذیرنده‌ها ارائه می‌کنند و این خلأ سال‌ها وجود داشت؛ در صورتی که پذیرنده به‌صورت کلی فقط نیاز به ابزار دریافت پول ندارد و نیازمند ابزار مدیریت مالی است. یکی از خدمات جذابی که در وندار ارائه شده است، مکانیسم و ابزار مدیریت پرداخت پول است و توانسته با این ابزار آن خلاء ذکرشده را پوشش دهد.»

طبیعی است که حتی با گذشت ۱۱ ماه، وندار در ابتدای راه است و شاید در حال حاضر در مقیاس ۲۲۰ میلیون تراکنش غیرحضوری شبکه بانکی، سهم بازار بزرگی نداشته باشد، اما به گفته عبادی در طول این ۱۱ ماه رشد بسیار چشم‌گیری داشته است. به‌صورت متوسط وندار هر ماه به‌نسبت ماه قبل بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته است.



مدیرعامل وندار می‌گوید: «وندار در نظر دارد تمامی ابزارهای مالی مورد نظر یک کسب‌وکار، چه در لایه دریافت پول و چه در لایه پرداخت پول را ارائه کند، تا کسب‌وکار دغدغه مدیریت امور مالی نداشته و فارغ از بانک، خدماتی را دریافت کند. به همین دلیل در حال حاضر وندار در لایه دریافت پول علاوه بر درگاه پرداخت، پایانه‌های بانکی خود را نیز وارد بازار کرده و همزمان با نهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در سال 1398 خدمات اشتراک مبتنی بر دایرکت دبیت خود را با همکاری ۱۸ بانک ارائه خواهد کرد. در لایه پرداخت پول نیز در حال حاضر ابزار مدیریت تسویه و تسهیم وندار سهم قابل توجهی در بازار پرداخت کشور را به خود اختصاص داده است.»

از مهدی عبادی که علاوه بر مدیرعاملی وندار، در صنعت نیز بیشتر به‌عنوان دبیر انجمن فین‌تک ایران شناخته شده است، درباره مهم‌ترین چالش پیش روی این استارت‌آپ می‌پرسیم. او می‌گوید: «قطعا مهم‌ترین چالش هر کسب‌وکاری در حوزه پرداخت الکترونیک و بانکداری، گرفتن سهم بازار بیشتر است؛ چراکه با حضور انحصاری ۱۲ شرکت پرداخت و ارائه خدمات رایگان توسط آنها، گرفتن سهم بازار کاری است بسیار سخت.»

او در ادامه بیان می‌کند: «اما وندار برنامه‌هایی را برای مواجهه با این چالش دارد که تا اینجای کار نیز به‌خوبی کار کرده است. اما چالش بزرگ دیگری که در مسیر رشد وندار وجود دارد، بی‌ثباتی در حوزه‌های رگولاتوری است و کند بودن رگولاتوری در حوزه قانون‌گذاری و مشخص‌کردن چارچوب‌ها و مقررات. امیدواریم این چالش‌ها با اقدامات انجمن فین‌تک و گفت‌وگو با نهادهای رگولاتور در کوتاه‌مدت رفع شود.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.