راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام تکنولوژی‌ها بیش از همه مورد توجه بانک‌هاست؟

ران شولین، فوربس / در سال‌های اخیر رقابت بین بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری که مشغول ارائه خدمات بانکی هستند یا چنین هدفی را دنبال می‌کنند افزایش یافته و در این میان، بانک‌ها برای حفظ سهم خود در بازار باید همپای شرکت‌های یادشده به ارائه خدمات فراگیر و جذاب برای مشتری‌ها بپردازند. برای تحقق این هدف، بهره‌گیری از فناوری اجتناب‌ناپذیر است. بانک‌ها از انواع فناوری‌ها بهره می‌برند، اما برای آنکه بفهمیم کدام فناوری‌ها در بانکداری بسیار مورد توجه هستند باید ببینیم نهادهای مالی روی کدام یک از آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

موسسه مشاوره‌ای کورن استون با نظرسنجی از موسسات مالی تلاش کرده حوزه‌های سرمایه‌گذاری آنها را در سال‌ جاری شناسایی کند. در مطالعه‌ای که اخیرا درباره روندهای بانکداری در سال‌ جاری میلادی صورت گرفته، مشخص شد پنج فناوری مورد توجه نهادهای مالی اعم از بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری و فعال در زمینه ارائه خدمات مالی است: باز‌کردن حساب به شکل دیجیتالی، پرداخت‌های شخص به شخص، بازاریابی و ارتباط‌های ویدئویی، محاسبات کوانتومی و برنامه‌های چندسویه ارتباطی این پنج فناوری هستند. در ادامه به توصیف این فناوری‌ها می‌پردازیم.

نخستین مورد، باز کردن حساب به شکل دیجیتالی است. برای سومین سال پی در پی، امسال این فناوری محبوب‌ترین فناوری است و در مطالعه انجام شده مشخص شد یک‌سوم بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری سال‌جاری به استفاده از سیستم‌های جدید باز کردن حساب به شکل دیجیتالی اقدام می‌کنند یا سیستم‌های کنونی خود را به‌روزرسانی می‌کنند.

سال پیش میزان تمایل به استفاده از این فناوری کمتر بود اما یک پرسش وجود دارد و آن اینکه بانک‌ها بر فناوری باز‌کردن حساب به شکل دیجیتالی تمرکز مستمر دارند پس چرا نمی‌توانند به شکل مناسب از آن استفاده کنند؟ دلایل مختلفی برای این وضعیت وجود دارد اما علت اصلی طراحی غیرموثر روند است. بسیاری از بانک‌ها از منظر قوانین و مقررات به این روند نگاه می‌کنند. باز کردن حساب به اطلاعات بسیار کمی نیاز دارد. بانک‌ها باید طراحی روند باز کردن حساب به شکل دیجیتالی را تغییر دهند تا ساده‌ترین روش به مشتری معرفی شود و آنگاه به مقررات و کاهش ریسک توجه نشان داده شود.

دومین فناوری مهم و مورد توجه، پرداخت‌های شخص به شخص است. سال‌جاری میلادی ۳۰ درصد بانک‌ها و موسسات مالی از ابزار جدید پرداخت شخص به شخص استفاده خواهند کرد یا ابزارهای جدید را جایگزین می‌کنند. سال پیش ۳۵ درصد آنها چنین برنامه‌ای داشتند اما تعداد بانک‌ها و موسسات اعتباری که به‌دنبال ارتقای توانایی خود در زمینه پرداخت شخص به شخص هستند از ۲۵ درصد در سال گذشته به ۴۰ درصد در سال‌جاری افزایش یافته است.



بدون تردید شرکت‌هایی که چنین امکان‌هایی فراهم می‌کنند از این افزایش تمایل بانک‌ها و موسسات اعتباری بهره می‌برند. بنا به تحقیقات انجام شده از سوی موسسه گلوبال استاندارداند پورز، شبکه پرداخت‌های دیجیتال Zelle اکنون در ۲۱ بانک بزرگ آمریکا از ۲۵ بانک، خدمات پرداخت شخص به شخص ارائه می‌کند و امسال بر تعداد بانک‌هایی که از این خدمات استفاده می‌کنند افزوده می‌شود. اگر تعداد بیشتری از بانک‌ها و موسسات مالی این شبکه پرداخت را بپذیرند مشتری‌ها به این نتیجه خواهند رسید که این فناوری مناسب‌ترین گزینه پرداخت شخص به شخص است و این امر سبب تغییر رفتار آنها خواهد شد.

سومین فناوری، بازاریابی و همکاری ویدئویی است. این فناوری به تازگی جزو تحقیق موسسه کورن استون قرار گرفته است. بیش از یک‌چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند در سال‌جاری میلادی قصد دارند ابزارهای بازاریابی و همکاری ویدئویی را به مجموعه ابزارهای خود اضافه کنند. اگر این عده از بانک‌ها و موسسات مالی از این پلتفرم استفاده کنند تقریبا نیمی از کل موسسات و بانک‌های یادشده از آن بهره‌مند خواهند شد.

در حال حاضر یک‌چهارم این نهادها از این پلتفرم استفاده می‌کنند. نکته جالب توجه این است که در نظرسنجی انجام شده مدیران بانک‌ها و موسسات اعتباری به اثرگذاری مثبت آن اذعان داشتند. به باور آنها، پلتفرم بازاریابی و ارتباط ویدئویی سبب افزایش سرعت تصمیم‌گیری، بالا رفتن بهره‌وری، رشد زمینه نوآوری در تولید محصولات جدید و ارتقای تجربه مشتری می‌شود.

حال این پرسش مطرح است که اگر این همه فایده در استفاده از پلتفرم یادشده وجود دارد چرا بانک‌ها و موسسات اعتباری این قدر دیر به فکر بهره‌گیری از آن افتاده‌اند؟ علت آن است که تقریبا تمام فناوری‌ها وعده ارائه چنین امکان‌هایی را می‌دهند و نیز روند تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در این فناوری زمانبر بوده است. انتظار می‌رود در سال‌جاری سرعت استفاده از فناوری یادشده افزایش یابد و فواید آن به‌تدریج احساس خواهد شد.

چهارمین فناوری، محاسبات کوانتومی است. یک‌چهارم نهادهای مالی قصد دارند سال‌جاری میلادی در حوزه محاسبات کوانتومی یا اجرای آن سرمایه‌گذاری کنند. ۴۰ درصد آنها اعلام کردند از پیش این سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند و نیمی از آنها مشغول بهینه‌سازی یا سازگار کردن آن با شرایط جدید هستند. اما بسیاری از مدیران ارشد نهادهای مالی همچنان با محاسبات کوانتومی مخالفند.

نکته مهم این است که طرفداران استفاده از محاسبات کوانتومی استدلال‌های نظری در تایید این تمایل خود ارائه می‌کنند در حالی که مخالفان آن به تجربه‌هایشان استناد می‌کنند و شما نمی‌توانید بر مخالفت‌هایی که بر تجربه مبتنی است با نظریه‌پردازی غلبه کنید. اما واقعیت این است که صنعت بانکداری به‌گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر به سمت محاسبات و فضای ابری در حرکت است و سه روند، زمینه‌ساز این حرکت است.

نخستین روند، گسترش و رواج هوش مصنوعی است. بدون میزان کافی داده باکیفیت، ابزارهای هوش مصنوعی توانایی کار ندارند. بانک‌ها مجبور هستند به سمت منابع داده حرکت کنند تا بتوانند از هوش مصنوعی در عملیات‌های خود بهره ببرند. بدون محاسبات ابری راه پیش روی موسسات مالی بسیار ناهموار خواهد بود و در بسیاری از موارد حرکت آنها متوقف می‌شود. ابزارها و اپلیکیشن‌های ابری به یک الزام تبدیل خواهد شد.

دومین روند، پلتفرم‌های تحلیلگری است. طی پنج تا ۱۰ سال آینده خدمات داده و تحلیل به‌عنوان یک خدمت از سوی پلتفرم‌های باز ارائه می‌شود و در آنها، ابزارهای تحلیل، منابع داده و مدیریت داده در کنار هم و در ترکیب با هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب تعداد بیشتری از نهادهای مالی مجبور هستند به سمت محاسبات ابری حرکت کنند تا بتوانند ظرفیت‌های خود را در زمینه تحلیل داده‌ها بالا ببرند و سومین عامل ضرورت بهره‌گیری از محاسبات ابری این است که سلامت مالی مبنای رقابت است.

در سال‌های اخیر رقابت بر سر اینکه کدام نهاد مالی می‌تواند بهتر سلامت و عملکرد مالی مشتری‌ها را مدیریت کند و ارتقا بخش شدت پیدا کرده است. موفقیت در این رقابت مستلزم تلفیق بیش از پیش داده‌ها و خدمات بین بازیگران در اکوسیستم بانکداری است و این امر بدون بهره‌گیری از محاسبات و فضای ابری امکان‌پذیر نیست.

پنجمین فناوری، برنامه‌های چندسویه ارتباطی است. یک‌پنجم بانک‌ها و موسسات مالی در نظرسنجی اعلام کردند قصد دارند امسال در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. از پیش ۳۵ درصد آنها این کار را آغاز کرده‌اند اما علت این تمایل چیست؟ این فناوری در مرکز پویایی رقابت بین بانک‌ها و نهادهای مالی است.

بانک‌ها باید به سرعت پیشنهادهای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری را ارزیابی و تلفیق کرده و برای مشتری‌هایشان مورد استفاده قرار دهند. این برنامه‌های چندسویه زمینه افزایش سرعت ارائه خدمات و شخصی‌سازی کردن خدمات را فراهم می‌کنند. آنچه شرکت‌های فناوری پیشنهاد می‌کنند می‌تواند شکاف‌های موجود در خدمات نهادهای مالی را پر کند. بانک‌ها به برخی فناوری‌ها از جمله یادگیری ماشین توجه کافی ندارند.

منبع دنیای اقتصاد Forbes
نویسنده / مترجم ران شولین
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.