راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویروس کرونا چه ضربه‌ای به پلتفرم‌های فروش آنلاین بلیت و آژانس‌های مسافرتی زده است؟

شیوع سریع ویروس کرونا در کشور باعث شد که بسیاری از مسافران بلیت‌های خود را لغو کنند. در این راستا محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی طی ابلاغیه‌ای در ششم اسفندماه اعلام کرد که اگر مسافران از ترس ابتلا به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکت‌های ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند. طی این بخشنامه اگر مسافری از تاریخ اول اسفندماه امسال تا اطلاع ثانوی، درخواست انصراف داشت، بدون دریافت جریمه، وجوه پرداختی او مسترد می‌شود.

با وجود بخشنامه‌ای که وزارت راه و شهرسازی در ششم اسفند ابلاغ کرد، برخی آژانس‌های مسافرتی و پلتفرم‌های فروش آنلاین بلیت از استرداد بلیت، بدون دریافت جریمه سر باز زدند. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی نیز گفته که برخی ایرلاین‌ها به بخشنامه وزیر راه تمکین نکرده و استرداد بلیت را در بعضی تاریخ‌ها و با کسر جریمه انجام داده‌اند. اگر این روند ادامه داشته باشد مستنداتی از ایرلاین‌های متخلف ارائه می‌کنم.

آنچه از سخنان مدیران پلتفرم‌های گردشگری آنلاین و آژانس‌های مسافرتی می‌توان نتیجه گرفت این است که مبلغ بلیت‌های فروخته شده در حساب ایرلاین‌ها و نمایندگان چارتری آنهاست و با بخشنامه وزارت راه و شهرسازی و ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری، باید درگام اول منتظر بازپرداخت مبالغ بلیت‌ها از ایرلاین‌ها و چارترکنندگان به آژانس‌های مسافرتی و در گام دوم از آژانس‌ها به مسافرانی که بلیت خودشان را استرداد کرده‌اند باشیم. فرایند زمان‌بری که گام اول آن هنوز شروع نشده است.


چرا آژانس‌ها و پلتفرم‌های گردشگری حق جریمه را می‌گیرند؟


طبق اطلاعیه‌ای که فلایتیو در سایت خود منتشر کرده، حجم مبلغ استرداد شده، تنها در روز ۵ اسفندماه 1398 بیش از 20 میلیارد ریال بوده و پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم مهار شیوع ویروس کرونا و ادامه استرداد پروازهای مربوط به سفرهای نوروزی، مبلغ پروازهای مسترد شده تا پایان سال به ۳۰۰ میلیاد ریال افزایش پیدا کند.

مسعود طباطبایی، مدیرعامل گروه علی بابا نیز گفته که تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد تومان بلیت مسترد شده و این رقم تا پایان سال افزایش پیدا می‌کند.

حالا بازیگران صنعت گردشگری آنلاین برای استرداد وجه بلیت تحت فشار کاربران خود قرار گرفته‌اند. این اخبار واکنش مدیران پلتفرم‌های آنلاین گردشگری و آژانس‌های مسافرتی را به همراه داشته چرا که به گفته آنها، بازگشت هزینه کنسلی بلیت‌ها در اختیار آژانس‌ها یا پلتفرم‌های آنلاین مسافرتی نیست و آنها قبل از پرداخت هزینه بلیت توسط مشتری، مبلغ بلیت را به شکل پیش‌پرداخت به شرکت‌های هواپیمایی یا نمایندگان چارترکننده آنها می‌پردازند و در نتیجه مسئولیت برگرداندن هزینه کنسلی برعهده این ایرلاین‌ها و مجموعه‌های چارتر کننده وابسته است.

در همین رابطه حمیدرضا اشجع، مدیر عامل مستربلیت گفته است: «آژانس‌های مسافرتی مطابق بخشنامه تأمین‌کننده عمل می‌کنند و هزینه اصلاً دست آژانس‌ها نیست و همه بر اساس بخش‌نامه‌ای است که به هواپیمایی‌ها اعلام می‌شود. در حالت عادی در صورت کنسل شدن بلیت، جریمه دریافت و به شرکت‌های هواپیمایی داده می‌شود.»

طی صحبتی که با یکی از پلتفرم‌های گردشگری آنلاین داشتیم، این توضیح را دریافت کردیم که از ششم اسفند برای مشتریان در لغو بلیط شرط «به دلیل ویروس کرونا» ذکر شده که می‌توانند آن را انتخاب کنند و در این صورت جریمه از آنها کسر نمی‌شود. با این حال اگر گزینه‌ای غیر از این را انتخاب کرده باشند هم طی تماس با پشتیبانی می‌توانند درخواست دهند که وجه خود را دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.