راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لندینگ‌کلاب با پرداخت 185 میلیون دلار بانک دیجیتالی «رادیوس بانک» را خریداری کرد

شرکت وام‌دهی آنلاین «لندینگ‌کلاب»، اولین خرید و مالکیت فین‌تکی را انجام داد و با صرف 185 میلیون دلار وجه نقد و سهام، توانست «رادیوس‌بانک» را خریداری کند.

درنتیجه لندینگ‌کلاب می‌تواند این بانک دیجیتال آمریکایی که سرمایه‌ای بالغ بر 1/4 میلیارد دلار دارد، در اختیار داشته باشد.

لندینگ‌کلاب اولین شرکت فین‌تکی جهان است که توانسته مرزهای ادغام و اکتساب سیستم‌های فین‌تکی با سیستم‌های بانکداری را تغییر داده و راه را برای چنین خرید‌های فین‌تکی باز کند. کاری که شاید تعداد انگشت شماری از سایر شرکت‌های فین‌تکی، حتی به انجام آن فکر کرده باشند. شرکت خدمات پرداخت «اسکوئر» از جمله پیشتازانی است که در حال تهیه یک مجوز بانکی است و «وارو‌مانی» نیز اخیرا اعلام کرده است که از سوی بیمه سپرده‌گذاری فدرال تایید شده است.

با ورود به این بخش از بانکداری، لندینگ کلاب می‌تواند به مشتریان کنونی و صد البته جدید خود مجموعه‌ای از خدمات و محصولات متنوع را ارائه داده و درآمدزایی کند. ضمن این‌که این جریان، به افزایش سودآوری این شرکت نیز خواهد انجامید و زمینه را برای جذب طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران فراهم خواهد ساخت.

لندینگ‌کلاب، در بیانیه مطبوعاتی خود اذعان داشت که این معامله، باعث کاهش استفاده از خطوط عملیاتی و اجرایی هزینه‌بر در این شرکت خواهد شد و درآمد خالص آن را افزایش خواهد داد. ضمن این‌که لندینگ‌کلاب، قادر خواهد بود با ارائه منبع تامین اعتبار کم هزینه، مقاومت خود را در زمان رکود اقتصادی ارتقا دهد.

جید کلی، تحلیل‌گر «اوپن هیمر» در گزارشی نوشت: «قصد لندینگ‌کلاب برای تبدیل شدن به یک بانک کاملا دیجیتال در سایه اکتساب رادیوس بانک به عنوان یک کاتالیزور معنی‌دار مشحص است و می‌تواند در باز کردن ارزش سهام بیش‌تر برای پلتفرم وام‌دهی شخصی این شرکت، بسیار مثمر ثمر واقع شود».

طبق اظهارات وال استریت، با اکتساب رادیوس بانک، لندینگ‌کلاب 80 میلیون دلار ناقابل را مثل آب خوردن به جیب خواهد زد. 80 میلیون دلاری که 25 میلیون دلار آن را مرهون باز پس‌گیری اقتصاد بانکی و 15 میلیون دلارش را نیز مرهون سپرده‌گذاری‌های بزرگ‌تر است که موجب کاهش هزینه سرمایه‌اش می‌شود و 10 درصد وام‌های درجه بالاتر را برای سرمایه‌گذاری نگه می‌دارد.

لندینگ‌کلاب بزرگ‌ترین عرضه اولیه سهام فناوری در سال 2014 میلادی بود که بخش قابل توجهی از ارزش‌ خود را در سال 2016، به دلیل استعفای موسس خود، رناد لپلانچ به علت بی‌قانونی‌ها و تخلفات وام‌دهی‌اش از دست داد. سهامی که کاهش یافت و هیچ‌وقت هم فرصت جبران نیافت. حتی به نظر می‌رسد که این اکتساب انجام شده است تا بتواند راه نجاتی برای لندینگ‌کلاب باشد و اندکی شرکت را از مخمصه سقوط سهام برهاند. سهام شرکت اخیرا با کاهش 4.6 درصدی، به 12.56 دلار به ازای هر سهم رسیده است.

مدیرعامل لندینگ‌کلاب، اسکات سنبورن ادعا می‌کند که این اکتساب، منجر به کاهش 40 میلیون دلاری کارمزدهای بانکی و هزینه‌های سرمایه‌گذاری در سال خواهد شد و به لندینگ کلاب نیز این امکان را می‌دهد تا از وام‌هایی که در ترازنامه شرکت باقی مانده‌اند کسب درآمد کند. همان‌طور که بانک‌های سنتی سال‌های سال است از همین راه کسب درآمد می‌کنند. لندینگ کلاب انتظار دارد که این قرارداد برای مدت 2 سال و  نهایتا طی 12 الی 18 ماه آینده منعقد شود.

به منظور جلوگیری از به تعویق افتادن قرارداد یا لغو آن، لندینگ‌کلاب اقدام به تصویب تفاهم‌نامه موقت حمایت از منشور بانکی کرده است که مانع جریان سهام بیش از آستانه تعیین شده توسط فدرال رزرو می‌شود. در نتیجه این رویکرد، شانتا، بزرگ‌ترین سهامدار لندینگ‌کلاب نیز اقدام به انتشار 22 درصد سهام خود بدون حق رای کرده است. این شرکت در ازای این انتشار سهام بدون حق رای، پرداختی 50 میلیون دلاری را متقبل شده است. لندینگ‌کلاب، اکنون بیش از یک سال است که با رگولاتورها، بر سر اجرایی شدن این معامله بحث می‌کند.

به گفته اسکات سنبورن: «این یک معامله تحول‌گرا است که به ما اجازه می‌دهد بانکداری را به شکلی عاری از شیوه‌ها و سیستم‌های منسوخ سابق تصحیح کنیم و آن، درست همان نقطه‌ای است که موفقیت لندینگ‌کلاب، با موفقیت کاربران‌مان در هم می‌آمیزد. در خلال ترکیب با رادیوس، ما تجربه‌ای دسته‌بندی ‌محور برای اعضای خود خواهیم ساخت که باعث افزایش دراماتیک مقاومت و درآمدزایی تراژدیک کسب‌وکارمان خواهد شد».

منبع: Forbes

منبع Forbes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.