راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهدی عبادی: رمز پویا تنها عامل کاهش تراکنش‌ها نیست

بانک مرکزی برای کاهش جرائم اینترنتی و فیشینگ استفاده از رمز پویا را الزامی کرد و از هشتم بهمن‌ماه سال جاری تمامی تراکنش‌های اینترنتی فقط با استفاده از این رمز انجام می‌شود. اما این رمز مشکلاتی را که قبل‌تر نیز به آن اشاره ‌شده بود با خود به همراه داشته است. به‌طوری‌که برخی کاربران با مشکلاتی نظیر مسدود شدن کارت، کوتاه بودن مدت اعتبار رمز یا ارسال نشدن رمز توسط بانک مواجه بوده‌اند.

در یکی از گزارش‌های اخیر راه پرداخت به این موضوع پرداختیم که به دلیل مشکلاتی که این رمز با خود به همراه داشته تراکنش‌های اینترنتی کاهش ‌یافته است، اما طی گفت‌وگویی که با مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک، داشتیم او معتقد بود که تنها رمز دوم باعث کاهش تراکنش‌ها نشده است.



عبادی با اشاره به مساله کاهش تراکنش‌ها گفت: «با توجه به دیتایی که من دارم تراکنش‌ها تا حدی که در این گزارش آمده کاهش نداشته است. پیشنهاد می‌کنم از کسب‌وکارها آمار دقیقی گرفته بشود. دومین مسئله این است که رمز دوم صرفاً باعث کاهش تراکنش‌های اینترنتی نشده و سایر عوامل نیز می‌تواند به این موضوع مرتبط باشد.»

او در پاسخ به این سوال که چه عواملی در این موضوع دخالت داشته گفت: «این کسب‌وکارها سهم خود را در بازار از دست داده‌اند. مسئله بعدی که می‌شود به آن اشاره کرد افزایش میزان خطا است یعنی با راه‌اندازی رمز دوم پویا تعداد خطاها به‌شدت افزایش‌ یافته است. تعداد دفعاتی که کاربر رمز دوم را وارد می‌کند و منجر به مسدودی کارت او می‌شود هم افزایش‌یافته است.»

عبادی از افزایش تعداد تراکنش‌های وندار خبر داد و گفت: «ما در زمان رشد هستیم، قطعاً میزان افزایش تراکنش ما ربطی به رمز دوم نداشته است. ما در حال رشد هستیم و سهم بازار را گرفته‌ایم و طبیعی است تعداد تراکنش‌هایمان بالا برود. نکته‌ای که وجود دارد این است که پذیرنده‌های گذشته ما هم کاهش تعداد تراکنش نداشته‌اند و فقط میزان تراکنش‌های خطای آنها بالا رفته است.»

تعداد و پراکندگی خطاهای وندار در بهمن. خطاهای با کد پاسخ ۵۵،۵۷، ۷۵، ۹۸ و ۹۹ کد پاسخ‌هایی هستند که اجرای رمز دوم پویا در آنها تاثیر داشته است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا این خطاها در انجام تراکنش‌ها تأثیری داشته یا خیر، اظهار کرد: «کاربر پیش‌ از این با یک‌بار سعی تراکنش را انجام می‌داد اما فعلاً که با نحوه کار رمز آشنا نیست با دو یا سه بار سعی، تراکنش خود را انجام می‌دهد؛ با این حال از خرید منصرف نمی‌شود. به‌طور مثال کاربر برای  خرید شارژ، بسته اینترنت منصرف نمی‌شود و پس از چند بار سعی، درنهایت خرید خود را انجام می‌دهد.»

نمودار کاهش و افزایش شش خطایی که از اجرای رمز دوم پویا تاثیر گرفتند.

چند روز قبل از انتشار این گزارش در پنلی که در راه پرداخت با حضور مدیران عامل پی‌اس‌پی‌ها برگزار شد، این سوال را مطرح کردیم که پس از اجرایی شدن رمز دوم پویا تراکنش‌های آنها کاهش یافته یا خیر. آنها در پاسخ به این سوال با ارائه آمار و ارقام این موضوع را تایید کردند و گفتند که تراکنش‌ها کاهش‌ یافته و میزان تراکنش‌های حضوری افزایش یافته است. عبادی درباره این موضوع گفت: «ممکن است که تراکنش پی‌اس‌پی‌ها کاهش پیدا کرده باشد اما حقیقت این است که خیلی از تراکنش‌های آنلاین جایگزینی ندارند. براساس آماری که من دیده‌ام پس از اجباری شدن استفاده از رمز دوم پویا فقط یک روز کاهش تراکنش داشته‌ایم و از روز بعد دوباره این آمار به حالت قبل برگشته است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.