راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا ارزهای رمزنگاری شده پول مجازی هستند؟

وقتی صحبت از دنیای مجازی و پول مجازی می‌شود در ذهن ما کلمه «مجازی» مفهوم غیر واقعی بودن را تداعی می‌کند. اما آیا رمزارزها غیر واقعی هستند؟ آیا صرف مجازی بودن به مفهوم غیر واقعی بودن یک پدیده خواهد بود؟

برای درک بهتر این مفهوم و یافتن پاسخ سؤال لازم است نگاه دقیق‌تری به کلمات و بار معنایی آنها داشته باشیم.

در این مطلب به بررسی تفاوت بین کلمات رمزارز و پول مجازی می‌پردازیم که درک آنها برای طرفداران خرید بیت‌کوین ضروری به نظر می‌رسد.


مفهوم ارز مجازی


هر ساله در سراسر جهان ارزهای مجازی مختلفی معرفی می‌شوند که شاید بتوان گفت دو سوم آنها محکوم به نابودی هستند.

تمام ارزهای مجازی، رمزنگاری شده نیستند و شناخت صحیح شیوه شکل‌گیری آنها سبب می‌شود که تصمیم‌های بهتری بگیریم.

همه‌گیر شدن رمزارزها سبب شده بسیاری دولت‌ها به فکر راه‌اندازی ارز رمزنگاری شده مخصوص خودتان باشند و در این راه اشتباه‌های استراتژیک مختلفی را به سبب درک نادرست از مفاهیم رمزارز، ارز دیجیتال و ارز رمزنگاری شده هم متحمل شده‌اند.

ارز مجازی نوعی ارز دیجیتال است، اما تمام ارزهای دیجیتال، مجازی و یا رمزنگاری شده نیستند. همین‌طور مجازی بودن به مفهوم غیرواقعی و دور از دسترس بودن آن نیست.


ارز مجازی، رمزنگاری شده، رمزارز و ارز دیجیتال پول الکترونیکی (e-money)


ارز رمزنگاری شده بهترین تعریف برای Cryptocurrency است که به معنای ارزهایی است که با کمک تکنولوژی بلاکچین در فضای آنلاین ایجاد شده‌اند.

محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین است که طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارد که دنیای ارزهای فیات را متحول و تعریف جدیدی از ارز را به جهان معرفی کرد.

ارز مجازی یک واژه غلط است که مفهوم Cryptocurrency را به درستی انتقال نمی‌دهد و همچنین به دلیل ضد تبلیغات متعددی که طی سال‌های اخیر در مورد فضای مجازی صورت گرفته، دید درستی به افراد در خصوص این مفهوم را منتقل نمی‌کند.

ارزهای رمزنگاری شده باید سه ویژگی اصلی را به همراه داشته و غیر متمرکز باشند و هیچ شخص یا دولت خاصی مسئول و متولی آن نباشد، به شکل الکترونیک در اختیار عموم قرار بگیرند و در نهایت در مبادله‌های بین افراد قابل استفاده باشند.

هر پولی که فاقد این ویژگی‌ها باشد را نمی‌توان ارز رمزنگاری شده نامید.

بسیاری ارز مجازی را در بازی‌های کامپیوتری به‌کار می‌گیرند و این مفهوم را برای سکه‌های مبادله شده در این فضا مناسب می‌دانند. پوک‌کوین که در بازی پوکمون‌گو مورد استفاده قرار می‌گیرد بهترین مثال ارز مجازی است. این درحالی است که برخی ارزهای رمزنگاری شده هم در این فضا کاربرد دارند.

بهترین گزینه این است که مراقب باشیم مفاهیم را در جایگاه درست خود به‌کار ببریم تا دچار اشتباه نشویم.

رمزارز هم با وجودی که مفهوم کریپتوکارنسی را به درستی منتقل نمی‌کند، بین اهالی بازار و فعالان این عرصه متداول شده است.

ارز دیجیتال پول الکترونیکی (e-money) نماینده ارزهای فیات مرسوم هستند که گاهی توسط بانک‌های مرکزی کشورها ارائه می‌شوند و به آنها e-money گفته می‌شود.


کاربردهای ارزهای رمزنگاری شده


با وجود عمر ۱۰ ساله، ارزهای رمزنگاری شده جوان هستند و هنوز کاربردهای فراوانی برای آنها می‌توان انتظار داشت.

برخی از متداول‌ترین این کاربردها که همگی با رونق گرفتن بیت‌کوین و عمومیت یافتن خرید بیت‌کوین در بین عموم شکل گرفتند عبارت‌اند از:

  • ابزار انتقال وجه در سریع‌ترین زمان ممکن و به ارزان‌ترین شکل
  • سرمایه‌گذاری با اهداف طولانی‌مدت
  • خرید از فروشگاه‌های معتبر آنلاین جهانی مثل آمازون
  • ترید کردن
  • وثیقه برای وام گرفتن

متاسفانه هنوز بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها ارزهای رمزنگاری شده را به صورت رسمی نپذیرفته‌اند و این امر مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است؛ اما حقیقت این است که به عقیده کارشناسان این‌ها تکنولوژی‌های آینده هستند و از این رو به زودی در سراسر جهان متداول شده و بانک‌های مرکزی مجبور به پذیرش آنها خواهند بود.


مزایای ارزهای رمزنگاری شده نسبت به ارزهای فیات


استفاده از ارزهای رمزنگاری شده بسیار مقرون به‌صرفه است و از این رو هزینه‌های انجام این تراکنش‌ها با روش‌های سنتی تبادل وجه قابل مقایسه نیستند.

از سوی دیگر به دلیل سیاست عدم تمرکزگرایی هویت اشخاص در این سیستم محفوظ می‌ماند در عین حال که همه چیز با شفافیت و امنیت بالا انجام می‌شود.

ارزهای رمزنگاری شده مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردند و فاصله بین انسان‌ها را از بین می‌برند، این یک مزیت ویژه و انکارناپذیر رمزارزها است.


کاربرد ارز مجازی


همانطور که قبلا هم به شکل مختصر به آن اشاره کردیم ارز مجازی یا همان Virtual Currency بیشتر برای عبور از مراحل مختلف بازاری‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

علاقه‌مندان بازی‌ها به خوبی می‌دانند زمانی‌که یک بازی فرد را به خودش جذب می‌کند افراد حاضر هستند برای عبور از مراحل و رسیدن به آخر بازی هزینه کنند و در اینجا ارز مجازی‌ای مثل پوک‌کوین محبوبیت پیدا می‌کند و بین طرفداران این بازی ردوبدل می‌شود.

عده‌ای حاضر هستند برای عبور از مراحل هزینه‌های زیادی را هم متقبل شوند. در شبکه‌های اجتماعی هم می‌توان از Virtual Currency استفاده کرد.

گاهی این مفاهیم به قدری به یکدیگر نزدیک می‌شوند که تشخیص ارز رمزنگاری شده و ارز مجازی از یکدیگر حتی برای کارشناسان هم دشوار می‌شود و دیده شده اختلاف نظرهایی هم در این خصوص شکل بگیرد.


نتیجه‌گیری


در این مطلب ضمن تشریح مفاهیم مختلف حوزه رمزارزها به این مفهوم پرداختیم که ارزهای رمزنگاری شده آینده پول در جهان هستند و به نظر می‌رسد دولت‌ها نخواهند توانست نقش آنها را کمرنگ کرده یا از بین ببرند.

اگر به دنیای رمزارزها علاقه‌مند شدید یا دوست دارید به خرید بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده بپردازید کوین نیک یک پلتفرم تمام اتوماتیک است که در داخل کشور اجرا و نگهداری می‌شود. شما از طریق این سایت می‌توانید به خریدوفروش انواع ارزهای رمزنگاری شده بپردازید.

کارشناسان کوین نیک آمادگی دارند به سؤالات شما در این حوزه پاسخ دهند و در اغلب ساعات شبانه روز پاسخگوی شما هستند.

کلیه مراحل خرید ارز رمزنگاری شده به صورت اتوماتیک صورت می‌گیرد و دیگر نیازی نیست منتظر پاسخگویی اپراتورهای سازمان باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.