راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماجرای هک شدن «علی بابا» چه بود؟

بیست‌وسوم بهمن علی بابا در اکانت رسمی توییتر خود اعلام کرد: «تعدادی از سرورهای علی بابا توسط هکرها مورد حمله قرار گرفته و به برخی از اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده‌اند.»

بعد از انتشار این توییت در صفحه رسمی علی‌بابا، مجید حسین‌نژاد، بنیانگذار این شرکت در توییتی اعلام کرد: «همیشه پشت هر رو دست خوردنی؛ جایی برای یادگیری و رشد هست، صمیمانه عذر میخوام و مطمئنم که تیم عالی تکنولوژی و امنیت علی بابا با یادگیری از این اتفاق امنیت رو بطور بی اندازه چشمگیری بالاتر میبره و شما ما رو یادگیرنده، اهل رشد و توسعه خواهید یافت.»

همچنین مسعود طباطبایی، مدیرعامل این شرکت گفت: «متاسفانه تعدادی از سرورهای علی‌بابا مورد حمله هکرها قرار گرفته و به برخی از اطلاعات کاربران و سورس‌کدها دسترسی پیدا کردن. تیم امنیت علی‌بابا اقدامات لازم را انجام داده و با توجه به سرنخ‌های موجود، این موضوع از طریق نهادهای ذیربط در حال پیگیری است.»

در پی انتشار این توییت‌ها امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به اعلام این خبر توسط مدیرعامل علی‌بابا در توییتر نوشت: «صداقت شما و همراهی‌تان برای رشد و توسعه امنیت نشانه‌ای از تعهد شماست. همین‌که پنهان‌کاری رویه شما نیست و تعهد به شناسایی مشکل و رفع آن دارید، نقطه آغازین توسعه را نشان داده‌اید. صداقت با مردم خود نشانه یک سرمایه اجتماعی است؛ و هم سازنده آن سرمایه.»


میزان دسترسی به اطلاعات کاربران


هنوز از وسعت و جزئیات اطلاعات لورفته کاربران در این پلتفرم چیزی اعلام نشده اما طبق اعلام علی‌بابا، قرار است در اطلاعیه‌های بعدی اخبار تکمیلی بیشتری در خصوص این حمله منتشر شود. پاسخ حسین‌نژاد به یکی از کاربران هم موید این موضوع است: «من اطلاعاتم کامل نیست متاسفانه هنوز ولی مشخصاً ما هیچ اطلاعاتی از کارت بانکی نگه نمی‌داریم که کسی بتونه برش داره و یا لو بره.»

از سوی دیگر سرهنگ کاظمی در مورد سطح دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران گفت: «برای اطلاع از میزان دسترسی هکرها به اطلاعات کاربران نیاز به بررسی سرورهای سایت مورد نظر داریم و تا زمانی مدیران سایت به دستگاه قضایی شکایت نکنند، امکان بررسی سرورها وجود ندارد.»

ظهر دیروز مدیرعامل این شرکت در توییتی اعلام کرد: «پیگیری قضایی این موضوع با هماهنگی نهادهای ذیربط انجام شده و پرونده ظهر امروز به پلیس فتا ارجاع شده است.»


اخاذی بیت‌کوینی


هرچند هنوز اطلاعات دقیقی درباره هکرها و میزان دسترسی آنها به اطلاعات موجود نیست اما سایت کوین ایران مدعی شده حمله‌کننده‌ها با انتشار پیامی اعلام کرده‌اند که سرویس‌های کنترلی خود را بر روی پایگاه داده علی بابا فعال کرده‌اند. آنها با ذکر گستردگی دسترسی خود به اطلاعات ذخیره شده در این وبسایت درخواست واریز 10 بیت‌کوین ظرف مدت 72 ساعت داشته‌اند.

هفته پیش هم طی حمله گسترده هکرها، بزرگ‌ترین حمله اینترنتی به زیرساخت‌های کشور انجام گرفت و باعث ایجاد اختلال چند روزه در اینترنت ایران شد. حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توییتی از هکر‌های اجاره‌ای نوشت.

2 دیدگاه
  1. علی کرملاچعب می‌گوید

    سلام عابر بانکم قفل شده بانکها بسته شدهاند راه حلی بجز بانک هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.