راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کمسیون بورس و اوراق بهادار چارچوبی قانونی برای عرضه کوین‌های دیجیتال ارائه داد

یک مقام ارشد کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که ممکن است استارت‌آپ‌های تجاری مبتنی بر فناوری، از برخی محدودیت‌های رگولاتوری کنونی اوراق بهادار معاف شوند تا بتوانند با استفاده از ارزهای دیجیتال یا توکن‌ها جذب سرمایه داشته باشند.

کمیسر هستر پیرس، در جلسه علنی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا، در حال طرح پیشنهاد تغییر تعریف چندین و چند ساله این سازمان از «سرمایه‌گذار معتبر»، با این هدف که آمریکایی‌ها بیشتری امکان خرید سهام در شرکت‌های خصوصی را داشته باشند

هستر پیرس، کمیسر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، در یک کنفرانس صنعتی در شیکاگو گفت که این برنامه نشان خواهد داد که آیا این محصولات قابلیت دادوستد در بازار به عنوان اوراق بهادار را دارند یا به مرور زمان ویژگی‌های خود را از دست داده و از چارچوب این تعریف خارج خواهند شد؟

بعد از اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار، توکن‌ها راه به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفت و اعلام کرد که تحت همان ضمانت‌های مورد نیاز در فروش سنتی اوراق بهادار قرار دارند؛ پیشنهاد امکان صدور عرضه اولیه سکه توسط شرکت‌های بلاکچینی مطرح شد.

بلاکچین یک دفتر کل توزیع شده و آنلاین از تراکنش‌ها است که توسط شبکه‌ای از کامپیوترها پیاده‌سازی می‌شود و عموما نیز به عنوان فناوری زیربنایی ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای هم‌چون بیت‌کوین شناخته می‌شود.

البته، پروپوزال ارائه شده از سوی پیرس، هنوز به فاز عملیاتی رسمی نرسیده است. برای عمومی‌سازی و اجرا، جی کلیتون، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار و هم‌چنین سایر کمیسرها نیز باید با آن موافقت کنند.

این طرح طی یک فرصت سه ساله به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را عرضه کرده و توسط کاربران بالقوه، برنامه‌نویسان و شرکت کنندگان در شبکه بلاکچین قابل مبادله باشد و در عین حال از حفظ مسائل امنیتی غافل نباشند.

امروزه، عرضه‌های اولیه سکه، به یک فرصت طلایی برای کارآفرینان حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده بدل شده است و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا با ایجاد و فروش توکن‌های دیجیتال‌شان، فارغ از هرگونه چارچوب و نظارت رگولاتوری، در کمترین زمان ممکن میلیون‌ها دلار پول به جیب بزنند.

هدف از ارائه این پروپوزال، معرفی چارچوبی قانونی برای شرکت‌های بلاکچینی است تا توکن‌های خود را تحت مقررات فدرال، که پیش‌تر صرفا به اوراق بهادار سنتی اختصاص داشتند، ایجاد و عرضه کنند. این در حالیست که می‌توان در خلال این پروپوزال آزمایشی، پس از سه سال، به این سوال نیز پاسخ داد که آیا فناوری دفتر کل توزیع شده یا در حقیقت، شبکه‌های مجزا و غیرمتمرکز، می‌تواند بستری مناسب برای عرضه و دادوستد اوراق بهادار باشد یا نه؟

به عقیده پیرس، موفقیت این طرح مستلزم مشارکت شرکت‌هایی است که کلیه شفاف‌سازی‌های مورد نیاز و انتظار کاربران و بازار را انجام دهند. شفاف‌سازی‌هایی پیرامون کد منبع و برنامه توسعه شرکت، به همراه تیم توسعه اولیه آن، که در طول اجرای پروپوزال و در پایان فرصت سه ساله، ماهیت توکن‌ها و روند توسعه آن‌ها را ارزیابی کند.

علاوه بر آن، پلتفرم‌های مبتنی بر فناوری، ملزم به شفاف‌سازی در مورد چارچوب‌های ضدتقلب سیستم هستند و پس از مدت زمان تعیین شده سه ساله، نحوه جایگزینی اوراق بهادار سنتی با این توکن‌های دیجیتال را تشریح خواهند کرد.

پیرس در مصاحبه با رویترز گفت: «من این پیشنهاد را به مثابه مسیری رو به جلو میبینم که در خلال آن، خریداران توکن‌ها به اطلاعاتی که می‌خواهند دست پیدا می‌کنند؛ اما این فقط یک طرح اولیه است که برای پیشرفت به تعامل اثربخش عمومی نیاز دارد».

منبع Routers
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.