راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرصت رشد استارت‌آپ‌ها را ایجاد می‌کنیم، اما تضمین نمی‌دهیم / در نشست خبری پذیره‌نویسی فیروزه مطرح شد

هفتادمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» به مناسبت پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق جسورانه فیروزه در فرابورس ایران برگزار شد.

این صندوق که پذیره‌نویسی آن طی هفت روز کاری از 20 تا 28 بهمن‌ماه در شرکت فرابورس عملیاتی می‌شود، با سرمایه 50 میلیارد تومانی در سه سال آینده اقدام به سرمایه‌گذاری این منابع در شرکت‌های تکنولوژی‌محور بدون تمرکز بر صنعت خاص خواهد کرد.

طبق ساختار صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه حداقل میزان سرمایه‌گذاری 100 میلیون تومان است که در ابتدا فقط 10 میلیون تومان از آن پرداخت می‌شود و مابقی تا 30 ماه تأدیه می‌شود.

در این نشست رامین ربیعی، عضو هیات مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، رادمان ربیعی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه، مجید پورنعمت، رئیس هیات مدیره کارگزاری فیروزه آسیا و جمعی از خبرنگاران حضور داشتند.

رادمان ربیعی، با اشاره به اینکه از سال 1384 فعالیت خود را با هدف جذب سرمایه‌گذاری در خارج شروع کرده، توضیح داد: «ایران هم طی 12 سال گذشته با توسعه زیرساخت‌ها و بانکداری الکترونیک توانسته زمینه را برای سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها فراهم کند.»

او ادامه داد: «استراتژی ما سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌هایی است که حداقل قابلیت ارزش تا 50 میلیارد تومان را داشته باشد. همچنین قابلیت مقیاس‌پذیری، مشتری‌مداری بالا، قدرت تصمیم‌گیری، پیگیری مدل‌های جهانی، تمرکز بر روی محصول را داشته باشند.»

ربیعی با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها باید مرحله بذری را طی کرده باشند که ما به آنها ورود کنیم، گفت: «استارت‌آپ‌ها پس از طی مرحله اولیه ریسک پایین‌تری نسبت به استارت‌آپ‌هایی که در مرحله بذری فعالیت می‌کنند دارند. در این زمان وی‌سی‌ها ورود می‌کنند و نیاز به سرمایه آنها را تأمین می‌کنند تا به چشم‌اندازی که برای خود ترسیم کده‌اند، برسند.»

او در پاسخ به این سؤال راه پرداخت که با چه تضمینی بر روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و آیا آنها اکنون آمادگی حضور به بازار سرمایه را دارند، گفت: «حوزه بازار سرمایه پر ریسک است و تضمینی برای ورود آنها به این حوزه وجود ندارد. بنابراین سرمایه‌گذارانی که وارد این عرصه می‌شوند باید نسبت به ریسک‌هایی که وجود دارد آشنایی داشته باشند. به این دلیل که برخی کسب‌وکارها نسبتاً کوچک هستند، فعالیت طولانی نداشته و چالش‌های فراوانی دارند. ما طی تجربیاتی که در چند سال اخیر کسب کرده‌ایم، می‌خواهیم که این منابع را بهینه‌تر مصرف کنیم و به کسب‌وکارها هم کمک کنیم که به اهداف خود برسند. با توجه به گستردگی کشور، فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیاد است. اکنون ارزش‌گذاری‌ها، حداقل برای سرمایه‌گذاران می‌تواند منطقی‌تر صورت گیرد و می‌توان با ارزش‌های بهتری وارد سرمایه‌گذاری شویم تا کسب‌وکارها به رشدی که متصور هستند، برسند.»


فیروزه پلت، پلتفرم جذب سرمایه نیست


رامین ربیعی در ادامه درباره پلتفرم فیروزه پلت و اینکه می‌تواند بازار مناسبی برای خریدوفروش سهام استارت‌آپ‌ها باشد یا نه، توضیح داد: «فیروزه پلت، پلتفرم جذب سرمایه نیست، پلتفرمی برای ابراز تمایل دارندگان سهام استارت‌آپ‌ها برای فروش و خرید سهام آنهاست. انجام معاملات در فیروزه پلت ممکن است مشکل باشد و ماه‌ها مذاکره نیاز است تا بتوان یک معامله صورت گیرد، بنابراین نباید انظار داشت که بتوانیم در عرض چند ماه چند معامله انجام دهیم. اکنون هم سه قرارداد در فیروزه پلت امضا شده، اما به این معنا نیست که در این سه قرارداد به موفقیت برسیم.»

او در پاسخ به این سؤال که چگونه ریسک سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌ها را شناسایی می‌کنند، گفت: «در امیدنامه صندوق جسورانه فیروزه این پیش‌بینی را کرده‌ایم که از 10 سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ، چهار سرمایه‌گذاری موفق و شش سرمایه‌گذاری ناموفق داریم. طی دستورالعمل‌هایی که داریم تمام تلاش ما این است که ریسک‌های شرکت‌ها را در مرحله اول شناسایی کنیم و پس از آن وارد مدیریت ریسک می‌شویم تا بدانیم که توانایی مدیریت ریسک برای سرمایه‌گذاری بر روی آن استارت‌آپ وجود دارد یا نه. در این زمینه با راستی‌آزمایی بر روی محصول و فعالیت آن شرکت به مدیریت ریسک می‌رسیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.