راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه تفکراتی برای خلق نوآوری خطرناک هستند؟ / در چهارمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی مطرح شد

در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی روز پنجشنبه، 17 بهمن‌ماه در سالن جابربن حیان پنلی تخصصی با عنوان «راهکارهای توسعه و نوآوری در شرکت‌های بزرگ» با حضور مدیرعاملان شرکت‌های کروز، کویر تایر، بیسکویت گرجی، معاون پژوهش پتروشیمی جم و مؤسس شرکت پویا برگزار شد.

مسعود مرتضوی، مؤسس شرکت پویا در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان یک محصول موفق را به بازار عرضه کرد، گفت: «موضوع عرضه محصول به بازار بحث حساسی است. وقتی بخواهیم وارد بازار B2B شویم، عمده فعالیت به حقانیت محصول برمی‌گردد. بازار B2B بر چند محور استوار است که یکی از آنها روابط است که به‌راحتی نمی‌توان در آن موفق شد. بخش دیگر هم رقابت است که باید با بنگاه‌های دولتی وارد رقابت شد.»

طبق صحبت‌های او اگر نوآورترین محصول را هم داشته باشیم ولی نتوانیم آن را بفروشیم، موفق نخواهیم شد. باید در فروش تداوم داشته باشیم تا به شاخص تحقیق و توسعه مناسبی برسیم.

او ادامه داد: «دو تفکر وجود دارد که برای خلق نوآوری خطرناک هستند. اول اینکه بگوییم در ایران نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و دوم این است که بخواهیم همه کارها را خودمان انجام دهیم. در حالی‌که خلاقیت باید بر مبنای واقعیت اجتماعی و آن چیزی که وجود دارد حرکت کند.»

حمید کشاورز، مدیرعامل شرکت کروز در پاسخ به این سؤال که اهمیت نوآوری را در شرایط حاضر چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «ما در صنعت خودرو کارمان را از 38 سال پیش آغاز کردیم و اکنون در مجموع 15 هزار کارمند داریم. همه چیز از کسب‌وکار شروع می‌شود و کسب‌وکار و اقتصاد است که نیاز به نوآوری را ایجاد می‌کند. متاسفانه کشور ما کشوری است که سیاست‌های تولید در آن اولویت نبوده و ماهیتاً بر اقتصاد واردات تمرکز دارد.»

به‌نظر او نوآوری تنها در قالب شرکت‌های بزرگ معنا دارد و آنها هستند که واقعیت اقتصادی را در کنار شرکت‌های دیگر مانند شرکت‌های استارت‌آپی هستند که تکنولوژی‌های جدید را شکل می‌دهند، فراهم می‌کنند. اما متاسفانه در کشور ما شرکت‌های بزرگ که خصوصی باشند کم و عمدتاً دولتی و خصولتی هستند که سیاست‌ها دائماً در آنها در حال تغییر است.

سید محمدحسین زینلی، مدیرعامل شرکت کویرتایر در پاسخ به این سؤال که حرکت به سمت نوآوری چگونه می‌تواند شروع شود، توضیح داد: «من اعتقاد دارم که همه مدیران بنگاهی و سازمانی همه توجه آنها در سودآوری و پایداری بنگاه است. می‌دانیم که انباشت بهره‌وری تا جایی جواب می‌هد و ممکن است به بن‌بست بخوریم. اما نوآوری انتها ندارد و اگر در این حوزه کسی متمرکز شود سازمان او هم سودآرو و هم پایدار خواهد ماند. کاری که ما در کویرتایر انجام دادیم این بوده که ایده‌ای را تحت عنوان تکاپوی نوآوری مطرح و همه ارکان و جریان‌های سازمان را بسیج کردیم و کمیته‌ای با انتخاب اعضا تشکیل شد. در این راه کار اساسی انجام می‌شود که طی سال‌های آینده امید داریم قدم‌های بزرگی برداشته شود.

چگونه سازمان نوآور را باید تعریف کنیم و چه هدفی را باید در نظرگرفت که با ایجاد شاخص نوآوری در سازمان بتوانیم بگوییم که در مسیر نوآوری حرکت می‌کنیم؟ این سوالی بود که مدیر پنل از محمدفاضل عابدینی، مدیرعامل شرکت بیسکویت گرجی پرسید. او پاسخ داد: «اگر بخواهیم سازمان خود را در یک جریان نوآور و پویا هدایت کنیم، قطعاً به چند زیرساخت نیاز داریم. باید از واحدهایی مانند تحقیق و توسعه و بازاریابی کمک گرفت و در نهایتاً این ایده باید به خلق یک سود منجر شود که در بازار به فروش برسد. تمامی واحدها باید در کنار هم یک نظام هوشمند را شکل دهند و اگر ایده‌ای از سوی مشتری یا درون سازمان مطرح شود، باید از آن استفاده کرد. واحد بازاریابی باید بازار رصد کند و از خلق ایده‌های جدید حمایت کند. اینها می‌تواند ورودی‌های شرکت باشد و در کمیته‌ای که ما به نام طراحی محصول در نظر گرفته‌ایم، به اجرا برسد.»

حسینی، معاون پژوهش پتروشیمی جم در پاسخ به این سؤال که چقدر نوآوری باز در سازمان‌های بزرگ می‌تواند تاثیرگذار باشد، گفت: «وقتی از اقتصاد صحبت می‌کنیم ما در برابر سازمان بازار را داریم. این بازارها برخی داخلی و برخی بین‌امللی هستند که باید بتوانیم حضور خوبی را در هرکدام با هدف بهبود اقتصاد داشته باشیم. قطعاً وقتی رویکرد به بازارها را در اولویت کار خود قرار می‌دهیم، باعث می‌شود که بتوانیم برخی جهت‌سازی‌ها را در داخل سازمان خود برای رقابت ایجاد کنیم، چراکه وقتی بخواهیم به سمت بازارها چه داخلی و چه خارجی حرکت کنیم، قطعاً در این حرکت تنها نیستیم سازمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند هم تراز ما باشند و رقابتی را ایجاد کنند. این موضوع را رقابتی افتخارانه و سالم می‌دانم تا شرکت بتواند در این عرصه از فعالیت خود دفاع کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.