راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چهار اتفاق مهم در صنعت دستگاه‌های خودپرداز در سال 2020

مترجم: سپیده ترشگو / از زمانی که موضوع جامعه بدون پول نقد مطرح و به یکی از احتمالات در آینده تبدیل شده است، صنعت دستگاه‌های خودپرداز به یکی از سوژه‌های مورد بحث تبدیل شده است. پیش‌بینی‌ها بر این است که ارزش بازار دستگاه‌های خودپرداز در سال 2020 به بیش از 21 میلیون دلار برسد و 80 درصد مصرف‌کنندگان همچنان از این دستگاه‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین شیوه تعامل با بانک استفاده می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که صنعت دستگاه‌های خودپرداز در سال 2020 به کدام سمت‌وسو می‌رود.


گسترش فناوری tap and go


ﺁنهایی که با زیرساخت‌های پرداخت در استرالیا، کانادا و بریتانیا ﺁشنا هستند، می‌دانند که ان‌اف‌سی یا «tap and go» موضوع بااهمیتی است. قابلیت پرداخت برای خریدهای کمتر از ۱۰۰ دلار با استفاده از کارت اعتباری یا نقدی و بدون نیاز به پین یا امضا، تأثیر چشمگیری بر روش‌های پرداخت در این کشورها داشته است. زمانی تنها روش پرداخت خریدهای کمتر از ۶۰ دلار – در کافی‌شاپ‌ها – پول نقد بود، در حالی که اکنون ان‌اف‌سی جایگزین آن شده است.

آمریکا هم بار دیگر در پذیرش فناوری نسبت به دیگر کشورها کندتر عمل کرده و در حالی که دیگر نقاط دنیا نزدیک به یک دهه است که از فناوری EMV استفاده می‌کنند، با تاخیر نسبت به پذیرش آن اقدام کرده است. اما این موضوع در سال 2020 تغییر خواهد کرد و صادرکنندگان کارت به فناوری ان‌اف‌سی بسیار دل خوش کرده‌اند. و بیشتر آنها هنگامی که تاریخ انقضای کارت‌های تراشه‌ای و مغناطیسی به پایان برسد کارت‌های ان‌اف‌سی به بازار صادر خواهند کرد. در نتیجه سازندگان سخت‌افزارهای دستگاه‌های کارتخوان و خودپرداز و پردازنده‌ها هم در جهت پشتیبانی از فناوری ان‌اف‌سی، که به جریان اصلی بازار آمریکا در سال 2020 بدل خواهد شد، تلاش خواهند کرد.


پول نقد در بازار پاربرجا خواهد ماند ولی استفاده از آن نه


حامیان استفاده از پول نقد همچنان به رشد یک درصدی پول نقد جهانی به عنوان مدرکی دال بر سلطه پول نقد تاکید می‌کنند، ولی مخالفان در سال ۲۰۲۰ اینگونه استدلال می‌کنند که استفاده از پول نقد، به ویژه برای خریدهای کمتر از ۱۰۰ دلار، رو به کاهش است. البته هر دو استدلال درست است. با توجه به نرخ بهره جهانی که تقریبا جزئی و حتی در جایی منفی است، مردم سراسر جهان دلار را بعنوان سپری درمقابل ریسک اقتصادی و سیاسی می‌دانند که باید پس‌انداز ‌کنند. همزمان، روش‌های پرداخت جایگزین مانند ان‌اف‌سی به تقویت کارت‌های اعتباری و نقدی کمک می‌کند و به تدریج استفاده جهانی از پول نقد را کمرنگ‌تر می‌کند. به دلایل مختلف، از جمله تقاضای مشتریان برای انتخاب روش‌های پرداخت، وجه نقد همچنان گزینه پرداخت حیاتی محسوب می‌شود. با این حال، روزهای اوج پرداخت نقدی بعنوان روش رایج پرداخت در سال ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد.


مشکل کاربرد ای‌ام‌وی در پمپ بنزین‌ها همچنان ادامه‌دار است


حتی بعد از 5 سال تلاش و کوشش، به دلایل مختلفی باید گفت که تغییر به سمت استفاده از EMV در جایگاه‌های سوخت همچنان با تاخیر و کندی مواجه است. تقریباً نیمی از کل جایگاه‌ها مستقل شده‌اند و بسیاری از آنها نیز منابعی برای به‌روز شدن به روش پرداخت ای‌ام‌وی ندارند. در عین حال، بسیاری از جایگاه‌های سوخت زنجیره‌ای نیز با مشکلات خاص خود در خصوص دستگاه‌های کارتخوان و برنامه‌ریزی منابع سازمانی مواجه هستند.

کلاهبرداری در جایگاه‌ها همچنان از طریق اسکیمر و شیمر و از طریق دوربین‌های پین در حال افزایش است. با توجه به حجم خسارات ناشی از کلاهبرداری‌ها، صادرکنندگان کارت و جایگاه‌های سوخت به احتمال زیاد راه حلی پیدا می‌کنند. خسارات واقعی ناشی از عدم استقرار ای ام وی و تاخیر در جایگزین کردن آن با کارت‌های دارای نوار مغناطیسی، بیش از دو میلیارد دلار برآورد شده است.


ناامیدی بیشتر از ویندوز 10


همزمان با به‌روزرسانی جدید خودپردازها از ویندوز ایکس پی به ویندوز۷، موسسات مالی مجبور شده‌اند تا ویندوز ۷خودپردازها را به ویندوز ۱۰ ارتقا دهند یا آنها را جایگزین کنند تا برروی پلتفرم پشتیبانی‌شده باقی بمانند. به نظر نمی‌رسد که ارتقای ویندوز چندان خوب و موثر بوده باشد و اگر به همین منوال پیش رود، دوران طلایی ویندوز ۱۰ به پایان خواهد رسید، به این معنی که تنها عده کمی در چند سال آینده از این روش استفاده خواهند کرد. فروشندگان خودپرداز افزایش فروش محصولات خود را پیش‌بینی می‌کنند، زیرا میزان سفارش آنها در حال رشد است و اکنون نیز کاربران با خطر از دست دادن مهلت سفارش محصول ژانویه ۲۰۲۱ مواجه هستند. نتیجه این می‌شود که مشتریان‌ دستگاه‌های خودپرداز ویندوز که در حال ارزیابی به روز کردن یا نکردن ویندوز خودپرداز هستند، ناامید و درمانده می‌شوند.

بسیاری از موسسات مالی برنامه‌های مربوط به خودپردازهایشان را برون‌سپاری می‌کنند. سایرین هم به جای هزینه‌های روزمره برای ارتقا ویندوز، کارمزد خودپرداز مشتری را کاهش می‌دهند و برخی نیز به پلتفرم‌های اقتصادی‌تر و امن‌تری منتقل می‌شوند که برای چند دهه قابل پشتیبانی باشند. ولی اطمینان داشته باشید که چشم‌انداز خودپرداز بعد از سال ۲۰۲۰ تغییر زیادی خواهد کرد.

منبع ATM marketplace
نویسنده / مترجم سپیده ترشگو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.