راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جامعه فین‌تک بریتانیا از آمادگی لازم برای دوران پسابرگزیت برخوردار است؟

آیا جامعه فین‌تک بریتانیا از آمادگی لازم برای دوران پسابرگزیت برخوردار است یا خیر. پاسخ این است که به‌واقع این آمادگی به‌طور کامل نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ زیرا چگونه می‌توان برای چیزی که شکل آن مشخص نیست، آماده بود؟

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / بر پایه گزارش تازه انتشاریافته‌ای که نتایج بررسی‌های شرکت مشاوره رگولاتوری مالی بوویل درباره رابطه برگزیت و وضعیت شرکت‌های فناوری مالی است، بیش از 1400 شرکت فعال در اتحادیه اروپا درخواست اخذ مجوز برای فعالیت در بریتانیا پس از برگزیت را تسلیم این کشور کرده‌اند و به علاوه، بیش از یک‌هزار شرکت اولین دفتر بریتانیایی خود را افتتاح خواهند کرد؛ امری که در چشم‌انداز پسابرگزیتی برای بریتانیا مثبت ارزیابی می‌شود.

در 31 ژانویه سال جاری، بریتانیا به‌طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد. مراحل اجرایی این اقدام تا 31 دسامبر ادامه دارد. در این دوره، قانون اتحادیه اروپا برای شرکت‌ها و صندوق‌های مالی همچنان حاکم خواهد بود تا حقوق مصرف‌کنندگان حفظ شود. اما این امر در طولانی‌مدت قطعیت زیادی را برای بخش خدمات مالی به همراه نخواهد آورد. در حقیقت، در این‌باره که این خروج چه تبعاتی برای اقتصاد و بخش خدمات مالی در پی دارد، بحث‌های زیادی وجود دارد.

چشم‌ها همچنان به جام جمی که آینده فین‌تک پس از برگزیت را برای ما آشکار می‌کند، دوخته شده‌اند. این یک حقیقت است که توانایی بخش فناوری مالی بریتانیا برای کسب موفقیت تنها بر تخصص فنی و تامین مالی (که البته هر دو همچنان اثرات مثبت خود را خواهند گذاشت) متکی نیست؛ بلکه هماهنگی مقررات بریتانیا و اتحادیه اروپاست که می‌تواند این توانایی را تحت تاثیر قرار دهد.

اما پرسشی مهم وجود دارد و آن اینکه آیا جامعه فین‌تک بریتانیا از آمادگی لازم برای دوران پسابرگزیت برخوردار است یا خیر. پاسخ این است که به‌واقع این آمادگی به‌طور کامل نمی‌تواند وجود داشته باشد؛ زیرا چگونه می‌توان برای چیزی که شکل آن مشخص نیست، آماده بود؟ به‌علاوه، هنوز قوانین مهاجرتی بریتانیا کاملا مشخص نشده‌اند و معلوم نیست امکان ورود و انجام فعالیت در کدام بازارها وجود دارد.

یک موضوع بسیار حیاتی و مهم در این‌باره، انتقال حقوق است؛ زیرا بستر آزادی عمل برای ارائه خدمات در سراسر اروپا را فراهم می‌آورد. یک کشور مستقل‌بودن و در عین حال برخوردار بودن از امکان ارائه همان خدماتی که 30 عضو یک خانواده ارائه می‌دهند، بدون ایجاد هماهنگی‌های حداکثری در زمینه قوانین، دشوار خواهد بود.

اما به‌طور کلی، از یک طرف بر پایه گزارش تازه انتشاریافته‌ای که نتایج بررسی‌های شرکت مشاوره رگولاتوری مالی بوویل درباره رابطه برگزیت و وضعیت شرکت‌های فناوری مالی است، بیش از 1400 شرکت فعال در اتحادیه اروپا درخواست اخذ مجوز برای فعالیت در بریتانیا پس از برگزیت را تسلیم این کشور کرده‌اند و به‌علاوه، بیش از یک‌هزار شرکت اولین دفتر بریتانیایی خود را افتتاح خواهند کرد؛ امری که در چشم‌انداز پسابرگزیتی برای بریتانیا مثبت ارزیابی می‌شود.

به‌ویژه آنکه در میان متقاضیان یادشده نام بیش از یکصد بانک نیز به چشم می‌خورد که می‌خواهند دفاتر خود را برای نخستین‌بار در بریتانیا افتتاح کنند. مدیران دارایی‌ها، شرکت‌های بیمه، صرافی‌ها و البته شرکت‌های فین‌تک از جمله متقاضیان هستند. کشورهایی که دارای بیشترین تعداد متقاضیان کسب مجوز فعالیت در بریتانیا پس از برگزیت هستند، عبارتند از:

* ایرلند- 228؛

* فرانسه- 170؛

* قبرس- 165؛

* آلمان- 149.

به‌طور کلی در دنیای پیامدهای ناخواسته، به نظر می‌رسد که یک برگزیت معکوس در جریان باشد؛ لندن یک مرکز تجارت جهانی باقی خواهد ماند و اگر کسی بخشی از آن شود، از حضور فیزیکی در آن سود خواهد برد.

در سال 2019 رکورد سرمایه‌گذاری در فین‌تک بریتانیا شکسته شد و به 4.9 میلیارد دلار رسید که این رقم در مقایسه با سال 2018 (3.6 میلیارد دلار) افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. به این ترتیب، بریتانیا در سال 2019 مقام دوم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خطرپذیر را از آن خود کرد.

نسبت به مجموع 10 کشور برتر اروپایی، شرکت‌های فین‌تک بریتانیا سرمایه‌های بیشتری جذب و معاملات بیشتری را انجام دادند. هفت معامله از هر 10 معامله انجام‌شده در اروپا با همکاری شرکت‌های فین‌تک بریتانیایی بود؛ شرکت‌های بریتانیایی «گرین‌سیل» (Greensill) که پیشتاز همه شرکت‌ها به‌شمار می‌آمد و «اوک‌نورث» (Oaknorth) به‌ترتیب 800 و 440 میلیون دلار درآمد کسب کردند.

با این حال آن طرف صحنه یعنی اتحادیه اروپا نیز رشد چشم‌گیر خود را دارد. مجموع سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته به 8.5 میلیارد دلار بالغ شده است. به‌طور مثال، دیجیتال‌بانک آلمان 470 میلیون دلار را از آن خود کرد.

اینکه اثرات واقعی برگزیت چه خواهد بود را تنها زمان مشخص خواهد کرد. جزئیات مربوط به این شکاف و جدایی اروپایی هنوز در حال بررسی است. هر توافق تجاری جدید به‌طور مثال، یک توافق تجاری بزرگ با ایالات متحده اثرگذار خواهد بود. در مورد بخش فین‌تک بریتانیا به نظر می‌رسد خبرهای خوبی برای این کشور وجود داشته باشد.

آن‌گونه که وب‌سایت خبری سیتی (City) در خبرهای متعددی اعلام کرده است، از روز پیش از برگزاری همه‌پرسی برگزیت، بازیگران بزرگ دست به انجام نقل‌وانتقالات گسترده برای ورود به اتحادیه اروپا زده‌اند.

بنا به خبری از فایننشال‌نیوز؛ «دست‌کم هشت بانک بزرگ سرمایه‌داری در لندن شامل بانک آمریکن مری‌لینچ، سیتی‌گروپ، گلدمن ساکس و جی‌پی مورگان، بخش قابل توجهی از عملیات خود را بدون توجه به نتایج برگزیت به اروپا انتقال خواهند داد.»

بانک‌ها از پیش، خود را برای انتقال صدها میلیارد دلار از لندن به اروپا پس از برگزیت آماده کرده بودند. گزارش‌های متعددی درباره قصد دویچه‌بانک آلمان برای انتقال 400 میلیارد یورو از ترازنامه‌اش به فرانکفورت منتشر شده است. گفته می‌شود بانک جی‌پی مورگان نیز قصد دارد 200 میلیارد یورو به این شهر منتقل کند. بر اساس گزارش به‌روزشده‌ای از نیوفایننشال نیز 332 شرکت خدمات مالی به‌دلیل برگزیت از لندن خارج شده‌اند.

با این وجود، یک پرسش مهم وجود دارد؛ اینکه افراد فعال در این صنعت در این‌باره چگونه می‌اندیشند؟ در این مجال اندک، به‌اختصار دیدگاه‌های برخی رهبران شرکت‌های فین‌تک، مقامات دولتی اروپایی و مدیران بانک‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

هانس تسلار، مدیر اجرایی انجمن شبکه معماری صنعت بانکداری یا بیان (BIAN)

نمی‌توان تکذیب کرد که برگزیت آن چشم‌انداز خدمات مالی را که در تصور داشتیم، تغییر خواهد داد. همه زمینه‌ها شامل تنظیم مقررات، دادوستدهای مالی و حتی مکان‌هایی که شرکت‌های مالی در آنها قرار دارند، تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. با این حال آنچه باید گفت این است که ایجاد خدمات مدرن بانکداری، در آینده برای مشتریان مناسب ضرورت دارد. برای انجام این کار، بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی نباید برگزیت را مانعی بر سر راه همکاری‌های میان‌صنعتی ببینند؛ بلکه باید آن را راهی برای تسهیل نوآوری به روشی که از نظر زمانی و هزینه‌ای موثر باشد، ببینند. کسانی که نتوانند مزیت‌های همکاری در این زمان دشوار را درک کنند، در توفان برگزیت، تنها و بی‌یاور گرفتار خواهند شد.

سیم سیبکوت، مدیر ارشد اطلاعات دولت استونی

برای فعالان حوزه فناوری اطلاعات که می‌خواهند از تمام منافع مشارکت اقتصادی و سیاسی اروپا بهره‌مند شوند، اهمیتی ندارد که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. درهای کشور ما همواره باز خواهد بود. ما برای کارآفرینی همواره یکی از کشورهای رده‌بالای اروپا به‌شمار آمده‌ایم و از نظر تعداد سرانه استارت‌آپ‌ها جزء سه کشور نخست اروپا بوده‌ایم. با آنکه استونی ممکن است کشور کوچکی باشد، اما بالاترین سرانه یونیکورن (یونیکورن، استارت‌آپی است که ارزش آن به بیش از یک میلیارد دلار رسیده باشد) را داریم. این بدین معناست که حدود 3700 شرکت استونیایی هم‌اکنون در حال استخدام نیرو هستند. بنابراین سخن ما به شما بریتانیایی‌ها این است که نگران برگزیت نباشید. فعالیت خود را گسترش دهید، به جامعه دیجیتالی واقعی بپیوندید و با آوردن مهارت‌تان به استونی آسان زندگی کنید!

مارکوس کوگر، اقتصاددان ارشد شرکت پژوهشی دان و براد استریت

با وجود گمانه‌زنی‌ها درباره محرک پولی، تصمیم کمیته سیاست پولی برای حفظ میزان نرخ بهره با وجود فرارسیدن روز برگزیت چندان عجیب نیست. با توجه به افزایش قیمت مصرف‌کننده به‌واسطه پایین‌ترین میزان رشد تجربه‌شده طی سه سال گذشته، بادهای مخالف جهانی همچنان در حال وزیدن خواهند بود تا بر چشم‌انداز اقتصاد بریتانیا اثر بگذارند. تازه‌ترین گزارش دان و براد استریت، میزان تولید ناخالص داخلی بریتانیا را تنها 1.3 درصد پیش‌بینی کرده است.

شرکت‌ها هنوز درباره اثرات واقعی برگزیت به قطعیت نرسیده‌اند، اما داده‌های ما نشان می‌دهند که این واقعه دربردارنده پیام‌های مثبتی مانند کاهش میزان کلی نقدشوندگی شرکت‌ها (1.1 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل) و افزایش درصد پرداخت‌های بنگاه‌به‌بنگاه انجام‌شده در طول زمان (متوسط تاخیر به میزان متوسط تاخیر اروپایی‌ها نزدیک شده و به 13.5 روز رسیده) است.

ایوان آشمینوف، بنیان‌گذار شرکت فین‌تک تریدینگ 212

پرسشی که در سایه برگزیت اکنون نسبت به هر زمان دیگری برای شرکت‌ها اهمیت دارد، این است که مقررات مالی در بریتانیا و اروپا چگونه در آینده متفاوت از هم خواهند شد. شرکت‌هایی مانند شرکت ما که در زمینه فناوری مالی فعالیت دارند، باید تمرکز خود را بر این بگذارند که تمام مجوزهای لازم برای فعالیت در سراسر اتحادیه اروپا را به دست آورند تا اطمینان حاصل شود که مشتریان اروپایی ما خدمات را به‌طور کامل دریافت می‌کنند.

واگرایی مقررات میان بریتانیا و اتحادیه اروپا می‌تواند علاوه بر عملیات‌های معمول روزانه؛ رویه‌های جذب مشتریان جدید، ویژگی محصولات و سیستم‌های بک‌اند را نیز که می‌توانند بر روند توسعه فین‌تک اثر منفی داشته باشند، تحت‌الشعاع قرار دهد. همچنین، با افزایش هزینه‌ها در آینده، در صورتی که مقررات به چالش تبدیل شوند، ممکن است شرکت‌های فین‌تک، اروپا را دیگر مکانی مناسب برای توسعه خود نبینند و در عوض، بر بازارهای ایالات متحده، آمریکای لاتین و آسیا متمرکز شوند.

جاناتان جانسون، مدیر تایید هویت شرکت جی‌بی‌جی

در این‌باره که روز برگزیت چه معنایی برای تایید هویت و فعالیت‌های ضدپولشویی دارد، پاسخ کوتاه این است: هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد. دولت بریتانیا درست پیش از کریسمس (اصلاحیه) مقررات تامین مالی تروریسم و پولشویی را که پنجمین دستوالعمل پولشویی اتحادیه اروپا را به قوانین بریتانیا تزریق می‌کند، منتشر کرد. این قانون از دهم ژانویه 2020 اجرایی شد. بنابراین، بریتانیا از این نظر کاملا به‌روز است.

من هیچ برنامه‌ای که بخواهد در آینده قوانین حاکم بر مقابله با پولشویی بریتانیا و اروپا را متفاوت از قبل سازد، نمی‌بینم؛ زیرا این موضوع، در واقع بخش اصلی مبارزه با جرائم مالی است و در صورت اهمال‌کاری بریتانیا می‌تواند نظام مالی این کشور را دچار مشکلات جدی کند. احساس من درباره شرکت‌های فین‌تک مثبت است. بریتانیا، قابلیت‌های فراوانی برای افزودن به فین‌تک دارد؛ زیرا هم یک قانون‌گذار کارآمد و موثر است و هم از زیرساخت‌ها و نیروی ماهر توانمند برای تقویت فین‌تک برخوردار است. البته ممکن است سرعت‌گیرهایی بر سر راه وجود داشته باشند، اما اینها قابل حل‌وفصل هستند.

کاترین بیرکت، مدیر ارشد مالی گوکاردلس

اینکه آیا مرکز قدرت از لندن به اروپا منتقل می‌شود یا نه، به دو چیز بستگی دارد؛ اینکه آیا ما با اروپا تجارت انجام می‌دهیم یا نه و دیگری اینکه آیا کشورهای اروپایی به بازیگران بزرگ‌تری در تجارت بین‌الملل تبدیل خواهند شد یا نه. سرانجام، احتمالا اروپا به لندن نیاز خواهد داشت. از لحاظ نظری، بریتانیا همچنان یک بازیگر جهانی است که همچنان باید در مرکز قدرت باقی بماند، اما اگر اروپایی‌ها بخواهند در مذاکره با کشورهایی نظیر ایالات متحده و چین پیش بروند، در آن صورت این تئوری به چالش کشیده خواهد شد.

اولویت فین‌تک بریتانیا به‌دست‌آوردن مجوزهایی است که با آنها بتوانیم با، یا بدون تعرفه، با کشورهای اروپایی دادوستد داشته باشیم. ما همچنین نیاز داریم تا برگزیت مانع دستیابی ما به استعدادها از طریق مهاجرت نشود. رهبران تجارت باید به دولت فشار وارد آورند تا از انجام معاملاتی که برای کسب‌وکار در بریتانیا مفید نیستند، پرهیز کند.


برگزیت و اتحادیه اروپا
برگزیت، به خروج بریتانیا از عضویت در اتحادیه‌ای گفته می‌شود که کشورهای اروپایی با هدف حفظ ثبات، آرامش، رفاه و امنیت برای شهروندان قاره سبز پس از جنگ دوم جهانی تاسیس کرده بودند. این خروج، حاکمیت این اتحادیه بر شرایط اقتصادی و سیاسی بریتانیا را تغییر می‌دهد و پس از آن، اروپا و بریتانیا وارد مرحله جدیدی می‌شوند.



اقتصاد پسابرگزیتی
اینکه بریتانیا پس از برگزیت در زمینه اقتصادی چه چیزی را تجربه خواهد کرد، چندان مشخص نیست. از آنجا که اقتصاد، سیاست، دانش و فناوری اموری درهم‌تنیده‌اند، ضعف یا قوت هر یک پس از برگزیت می‌تواند تاثیری مثبت یا منفی بر این کشور بگذارد.


منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
نویسنده / مترجم امیرعلی خلج
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.