راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نامزدهای جشنواره وب و موبایل انتخاب شدند / رقابت سخت میان فین‌تک‌ها

نامزدهای جشنواره وب و موبایل ایران معرفی شدند. بنا بر فهرست منتشر شده در شاخه خدمات مالی، بانکی، بیمه آنلاین و پرداخت لیست نامزدها به این ترتیب است:

در شاخه وب‌سایت‌های بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات مالی این آثار به عنوان نامزد انتخاب شدند:

در دور دوم داوری که سوم و چهارم بهمن‌ماه در قزوین برگزار شد از بین ۱۲ نامزد در هر گروه ۵ سایت یا اپلیکیشن انتخاب شدند.

با مشخص شدن ۵ نامزد برتر هر گروه، پنل داوری بار دیگر برای انتخاب برترین اثر باز خواهد شد. در هر گروه یک سایت یا اپلیکیشن به عنوان اثر برتر در اختتامیه جشنواره در روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه تندیس بهترین سایت یا اپلیکیشن موبایل را دریافت خواهد کرد.

رقابت سخت میان فین‌تک‌ها

امسال نیز مانند سال گذشته فین‌تک‌ها با کیفیتی بالا در جشنواره ظاهر شدند. آن‌طور که میلاد احرام‌پوش، بنیان‌گذار جشنواره وب و موبایل می‌گوید امسال این گروه حتی از پارسال هم قوی‌تر بودند. او به خبرنگار راه پرداخت گفت: «امسال بازیگران جدیدی نسبت به پارسال وارد رقابت شده بودند و داورها به سختی توانستند ۵ کاندید را انتخاب کنند.»

پارسال  احرام‌پوش در اختتامیه این جشنواره دو حوزه فین‌تک و خدمات منزل را گروه مرگ این جشنواره خواند. او گفته بود فین‌تک و خدمات منزل از پرطرفدارترین و داغ‌ترین گروه‌های یازدهمین جشنواره وب بود که رقابت سختی بین کاندیداها در این دو حوزه صورت گرفت و عملاً «گروه مرگ» یازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران بودند.


احرام پوش با اعلام این که گروه فین‌تک جزو حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر خیلی خوب در اوج مانده است اضافه کرد: «با توجه به اینکه مردم هم بیشتر دارند با این حوزه آشنا می‌شوند فکر می‌کنم آینده خیلی خوبی هم داشته باشد. فین‌تک واقعی را شاید بتوانیم در سال‌های بعد ببینیم و اینها عملا زیرساختی است برای آنچه در آینده خواهیم دید. سال‌های گذشته فین‌تک به پرداخت محدود شده بود ولی امسال به عنوان مثال سرویس‌هایی مانند وام‌دهی، امتیاز دادن به افراد، سنجش اعتبار بانکی افراد و خرید اقساطی هنگام خرید رویکردهای جدیدی بودند. همچنین بخش اینشورتک امسال رشد خیلی خوبی داشت.»

هفت شهر جشنواره وب و موبایل

جشنواره وب و موبایل ایران امسال در کنار رویداد اصلی که در تهران برگزار می‌شود، رویدادهای کوچک‌تری در هفت شهر ایران برگزار کرد. اصفهان، مشهد، رشت، بابلسر، یزد، قزوین شهرهایی هستند که تاکنون هفت شهر به آنها رسیده است.

رضا الفت‌نسب، عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در پستی با تیتر «فریاد می‌زنیم ایران فقط تهران نیست» در پلتفرم ویرگول هدف از این اقدام را شرح داده و از تجربه‌های برگزاری رویداد هفت شهر گفته است.

طراحی، تولید محتوا و کپی رایت دغدغه شورای داوران

شورای داوران دوازدهمین جشنواره وب و موبایل ایران در بیانیه خود افزایش ملموس تعداد سایت‌ها و اپ‌های جدید و کم‌تر شناخته شده در این دوره از رقابت‌ها را نشانگر این دانست که با وجود تمامی چالش‌ها، تقاضای بازار و اشتیاق فعالان به راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید در اکوسیستم آنلاین رو به افزایش است.

در بند دوم این بیانیه آمده است: «همچنان که بخشی از شرکت‌کنندگان در رقابت جشنواره، در نوآوری در طراحی و تلاش برای بهبود تجربه‌ی کاربری، رفتاری پویا دارند، سکون و انجماد برخی دیگر از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در عرصه‌ی طراحی، دلسردکننده است؛ شورای داوران تاکید می‌کند که در این رقابت بزرگ در بازار خدمات و کالاها، توجه به جذابیت بصری و بازاندیشی در شکل معرفی به مخاطبان، اهمیتی انکارناپذیر دارد.»

در بند سوم بیانیه با انتقاد از فقر محتوایی در آثار شرکت شده در جشنواره آمده است: «شکی نیست که محتوای موثر، با هدف گرفتن دایره‌ی بزرگ مخاطبانی که مشتریان بخشی از آنان هستند، یک مزیت رقابتی مهم و گاهی همچنان مغفول به شمار می‌رود.»

در بند چهارم بیانیه، شورای داوران جشنواره به موضوع کپی رایت اشاره کرده‌اند و نوشته‌اند: «یکی از اصول تخطی‌ناپذیر و چالش‌زا در فرایند داوری رعایت حقوق مالکیت معنوی انواع محتوا، طراحی و منابع نرم‌افزاری بوده است و خواهد بود؛ از همین رو، از همه‌ی فعالان این اکوسیستم هم دعوت می‌کند که در حفاظت از حق معنوی مالکیت اجزای این شبکه‌ی کسب‌وکاری فراگیر، هوشیار و پویا باشند.»

آماری از جشنواره وب و موبایل ایران

در جشنواره پارسال بیش از پنج هزار اثر شرکت کردند که دو هزار و ۸۰۰ مورد به بخش اپلیکیشن‌ها و دو هزار و ۴۰۰ مورد به بخش سایت‌ها مربوط بود.

آثار شرکت کننده در جشنواره وب و موبایل امسال در پنج گروه محتوا و خبری، سازمانی و اطلاع‌رسانی، کسب‌وکار، بازی و سرگرمی و گروه‌های ویژه است. هر کدام از این گروه‌ها نیز به چندین شاخه تقسیم شده‌اند. وب‌سایت‌های بانک‌ها، بیمه‌ها و موسسات مالی در گروه سازمانی و اطلاع‌رسانی با هم رقابت می‌کنند.

همچنین در گروه کسب‌وکار شاخه‌ای به نام خدمات مالی، بانکی، بیمه آنلاین و پرداخت وجود دارد که شامل وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی است که سرویس‌های مالی و بیمه ارائه می‌کنند، شامل وب‌سایت‌های پرداخت، فروش آنلاین بیمه‌نامه و هرگونه خدماتی که در بستر‌های بانکی برایشان سرویس جدید ایجاد شده است. این شاخه شامل وب‌سایت‌های بانک‌ها و بیمه‌ها نمی‌شود.

سال گذشته در یازدهمین دوره این جشنواره اپلیکیشن ۷۲۴ عنوان بهترین اپلیکیشن موبایل را کسب کرد. پارسال اپلیکیشن ایوا از نگاه مردم و بازدیدکنندگان این جشنواره به عنوان بهترین اپلیکیشن در بخش فین‌تک‌ها انتخاب شد. Pay.ir  عنوان بهترین وب‌سایت در بخش خدمات مالی، بانکی، بیمه آنلاین و پرداخت از دیدگاه داوران را کسب کرد. در بخش بانک و بیمه وب‌سایت بانک پاسارگاد، به‌عنوان بهترین وب‌سایت به انتخاب داوران انتخاب شد همچنین باشگاه مشتریان بانک ایران زمین در این بخش با رأی مردم رتبه برترین وب‌سایت را به خود اختصاص دهد.

جشنواره وب و موبایل ۱۲ سال پیش کار خود را آغاز کرد. امروز این جشنواره با هدف توسعه فضای کسب‌وکارهای آنلاین به کار خود ادامه می‌دهد. این جشنواره می‌خواهد کمکی به استارتاپ‌هایی باشد که چند سالی از عمرشان گذشته و نیاز به جلب اعتماد عمومی دارند و درنهایت می‌خواهد راهی باشد برای اینکه مردم از ابزارهای جدید وب و موبایل شناخت بیشتری برای کمک به زندگی سالم، مدرن و بهتر داشته باشند.

این جشنواره تلاش می‌کند پلی بین فعالان حوزه کارآفرینی فضای وب و اپلیکیشن در ایران باشد تا بتواند تجربه نسل‌های اول این حوزه را به نسل‌های بعدی منتقل کند و بنابراین کمکی به رشد کارآفرینان جوان کشور باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.