راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ودافون هم از پشتیبانی انجمن لیبرا کناره‌گیری کرد

شرکت بریتانیایی ودافون هشتمین شرکتی است که از انجمن لیبرا خارج شده است. دیروز هم لیبرا و هم ودافون اعلام کردند که ودافون دیگر بخشی از کنسرسیوم لیبرا نخواهد بود و قصد دارد منابعی را که در ابتدا برای لیبرا اختصاص داده بود صرف توسعه و گسترش سرویس پرداخت دیجیتالی خود یعنی ام‌پزا کند.

البته به نظر می‌رسد که این جدایی صرفا به دلیل تمرکز ویژه ودافون روی محصول خودش اتفاق افتاده است و هیچ ارتباطی با مسائل رگولاتوری که موجب نگرانی و جدا شدن دیگر اعضای انجمن لیبرا شده، ندارد.

درواقع ودافون هم به جمع شرکت‌های پی‌پل، مسترکارت، ویزا، مرکادو پاگو، ای‌بی، استرایپ و بوکینگ هلدینگز که پیشتر از حمایت و پشتیبانی از انجمم لیبرا کناره‌گیری کرده بودند، اضافه شد. البته باید به این نکته اشاره کرد که ودافون اولین شرکتی است که پس از تشکیل رسمی انجمن لیبرا در اکتبر سال 2019، از آن جدا شده است.

سخنگوی ودافون در بیانیه‌ای گفت: «شرکت بر این باور است که می‌تواند با تمرکز بر ام‌پزا سرویس‌های مالی مقرون به صرفه‌ای به بخش‌های فقیر دنیا ارائه دهد. ما از ابتدا گفتیم که خواسته ودافون این است که سهم واقعی در گسترش شمولی داشته باشد و کاملا متعهد به آن هدف هستیم.»

دانته دیسپارت رئیس بخش سیاست و ارتباط با انجمن لیبرا می‌گوید: «گرچه ممکن است چیدمان اعضای انجمن به مرور زمان تغییر کند اما طراحی لیبرا به نحوی است که سیستم پرداخت لیبرا علی‌رغم تغییرات ثابت خواهد ماند.»

خبرها حاکی از آن است که لیبرا قصد دارد تا در سال 2020 اعضای جدیدی برای انجمن پذیرش کند. در حال حاضر بیش از 1500 شرکت در لیست انتظار قرار دارند و باید دو سوم اعضای کنونی انجمن برای اضافه شدن شرکت‌کننده جدید موافقتشان را اعلام کنند.

در ژوئن سال گذشته بود که فیس‌بوک، پس از ماه‌ها گمانه‌زنی درباره این پروژه، بالاخره از آن رونمایی کرد. استیبل‌کوین لیبرا قرار است که به‌عنوان یک روش پرداختی در کل دنیا مورد استفاده قرار بگیرد و پشتوانه آن ارزهای فیاتی مانند دلار آمریکا یورو، پوند انگلیس و غیره است. به گفته دیسپارت هدف لیبرا ساخت اکوسیستم مالی است که از طریق آن بتواند به میلیارد انسان خدمت‌رسانی کند.


آیا 2020 سال راه‌اندازی است؟


با اینکه قرار بود لیبرا در نیمه اول سال 2020 راه‌اندازی شود اما باتوجه به مسائل و نگرانی‌های رگولاتوری پیش آمده در سال گذشته، شاید این تاریخ کمی جابجا شود و اتفاقا دیسپارت هم در پنل اصلی بلاکچین در رویداد داووس به این تاخیر احتمالی اشاره کرد و گفت: «ترجیح ما بر این است که آهسته و به درستی فرایند راه‌اندازی را پیش ببریم و به جای اینکه پروژه را سر موقع اجرا کنیم، تمرکزمان را بر رفع مشکلات پرداختی موجود قرار دهیم و برای عرضه و استفاد از ارزهای دیجیتال به کمک‌های رگولاتوری نیاز داریم.»

هفته گذشته لیبرا از شکل‌گیری کمیته رهبری مسائل فنی خبر داد که از مدیران اجرایی چند عضو انجمن تشکیل شده و بر توسعه بیش از پیش نقشه راه لیبرا نظارت خواهند داشت. به گفته دیسپارت، انجمن همچنان به فعالیت خود در راستای راه‌اندازی ایمن، شفاف و کاربرپسند سیستم پرداخت لیبرا ادامه خواهد داد.

منبع: Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.