راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهمترین کلاهبرداری‌های حوزه کریپتوکارنسی در سال 2019 / اکثر مجرمان هم دستگیر نشدند

به نظر می‌رسد سال 2019، سال پرباری برای کلاهبرداران و خرابکاران سایبری بوده است و بر اساس گزارشی از سایفرتریس، طی سال 2019 میلادی مبلغی برابر با 4/26 میلیارد دلار از دارایی‌های رمزنگاری شده صرافی‌های کریپتوکارنسی، سرمایه‌گذاران و کاربرها به سرقت رفته است.

هک کردن ارزهای رمزنگاری شده نیز همانند هر سرقت دیگری، زمانی در چشم مجرمان موفقیت‌آمیز تلقی می‌شود که بتوانند بدون درگیری و مجازات، پا به فرار بگذارند. این امر زمانی امکان‌پذیر می‌شود که هکرها بتوانند ارز رمزنگاری شده کاربران را بدزدند، از چنگال قدرتمند نهادهای مجری قانون قسر دربروند، مبلغ به دست آورده را پولشویی کنند و در نهایت، روشی برای خرج کردن آن پول در دنیای واقعی پیدا کنند. اما اوضاع همیشه بر این روال پیش نمی‌رود و تعداد زیادی از هکرها در نهایت بازداشت می‌شوند. با ما در ادامه همراه باشید تا با تعدادی از بزرگترین کلاهبرداری‌ها و دستگیری‌های حوزه ارزهای رمزنگاری شده در سال 2019 آشنا شوید.


هک 28 میلیون دلاری صرافی ژاپنی بیت‌پوینت


بیت‌پوینت جزو سومین صرافی کریپتوکارنسی بزرگ ژاپنی است که سال گذشته مورد حمله هکرها قرار گرفتند.

صرافی بیت‌پوینت در ماه جولای سال گذشته مبلغ هنگفتی برابر با 28 میلیون دلار را از دست داد. البته این رقم نسبت به رقمی که روز وقوع حادثه گزارش شده، 4.5 میلیون دلار کمتر است.

19.3 میلیون دلار از کل 28 میلیون دلار، از صندوق‌های مشتریان به سرقت رفت ولی مابقی متعلق به خود بیت‌پونت ژاپن بود. از جمله دارایی‌های مالی به سرقت رفته در این حمله هکری می‌توان به بیت‌کوین، ایکس‌آر‌پی، اتر، لایت‌کوین و بیت‌کوین کش اشاره کرد.

در نتیجه حمله هکری مذکور، این شرکت مجبور شد تمامی سپرده‌ها و برداشت‌های انجام گرفته از حساب‌های دارایی‌ رمزنگاری شده را به حالت تعلیق درآورد. البته روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون عنوان کرد این صرافی خسارات تمامی مشتریان را جبران خواهد کرد، البته نه با پرداخت پول نقد.


دزدی 40 میلیون دلاری هکرها از صرافی بایننس


اثرات مخرب این حمله در بایننس چندان زیاد نبود و تنها دو درصد از کل دارایی‌های این صرافی را شامل می‌شد.

بایننس که یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز رمزنگاری شده جهان است، در ماه مه سال گذشته 40 میلیون دلار از بیت‌کوین‌های خود را از دست داد. چندان قابل تصور نبود که صرافی بزرگ و معتبری مانند بایننس مورد هک قرار بگیرد، ولی هکرها توانستند نه تنها هفت هزار بیت‌کوین، بلکه رمزهای شناسایی دو عاملی و توکن‌ ای‌پی‌آی را نیز به سرقت ببرند. خود بایننس نیز اعلام کرد که هکرها، حساب‌هایی با ارزش خالص بسیار بالا را مورد حمله قرار داده‌ بوده‌اند.

درست است که هکرها از مهلکه جان سالم به در بردند و دستگیر نشدند، ولی مبلغ به سرقت رفته تنها دو درصد از کل دارایی‌های بایننس را شامل می‌شد و  نتوانست اختلالی در عملکرد این صرافی ایجاد کند.

بایننس با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود عنوان کرد: «سارقان صبر کردند و در زمان مناسب، با انجام اقداماتی سازمان‌یافته، چندین حساب به ظاهر مستقل را مورد حمله قرار دادند. این تراکنش به شکلی طراحی شده بود که توانست از سدهای امنیتی ما عبور کند. تاسف‌آور است که نتوانستیم پیش از برداشت دارایی، مانع انجام عملیات شویم.»

این صرافی ارز رمزنگاری شده، در بیانیه مذکور اعلام کرد از صندوق بیمه شخصی خود یا همان «سافو»، برای جبران خسارات کاربران استفاده خواهد کرد.


دستگیری دو برادر اسرائیلی بعد از انجام کلاهبرداری فیشینگی که سه سال طول کشید


نهادهای نظارتی مربوطه هنوز در تلاشند تا پول‌های مفقوده را بازیابی کنند. طبق گزارش سایفرتریس، در 21 ژوئن سال گذشته، دو بردار اسرائیلی که به مدت سه سال کلاهبرداری‌های فیشینگ انجام می‌دادند، سرانجام دستگیر شدند.

الی جیجی 31 ساله و عساف جیجی 21 ساله، متهم هستند که رقمی معادل با 100 میلیون دلار از ارزهای رمزنگاری شده را به سرقت برده‌اند و سرمایه‌گذاران فعال در انجمن‌های تجارت رمزنگاری را طعمه قرار داده‌ و با طراحی وب‌سایت‌هایی مشابه با وب‌سایت صرافی‌های برتر ارزهای رمزنگاری شده، آنها را فریب داده‌اند.


در بریتانیا و هلند، 6 نفر به جرم تایپواسکواتینگ دستگیر شدند / مبلغ کلاهبرداری 27 میلیون دلار بوده است


6 هکر بیت‌کوین‌های دست‌کم چهار هزار نفر را به سرقت بردند. طبق گزارش خبری یوروپل، در ماه ژوئن گذشته، 6 نفر به اتهام کلاهبرداری 27 میلیون دلاری از کاربران بیت‌کوین دستگیر شدند.

نهادهای قضایی مربوطه پس از 14 ماه تحقیق به طور همزمان پنج مرد و یک زن را دستگیر کردند. این افراد در خانه‌هایی واقع در جنوب غربی انگلستان، آمستردام و روتردام ساکن بودند که توسط پلیس بازداشت شدند.

این سرقت بالغ بر چهار هزار نفر را در 12 کشور مختلف هدف قرار داده است.

در این روش، هکرها یک صرافی جعلی ارز رمزنگاری شده را به صورت آنلاین ایجاد می‌کنند و از این طریق، به کیف پول بیت‌کوین افراد دسترسی پیدا می‌کنند.

تحقیقات مربوط به این پرونده، به صورت مشترک توسط واحد جرایم سایبری منطقه جنوب غربی بریتانیا، سازمان مبارزه با جرایم بریتانیا و پلیس هلند انجام گرفته است.


به نظر می‌رسد یک حمله هکری، باعث سقوط آنی ارزش بیت‌کوین کراکن شده است


این هک در یک بازه زمانی پنج دقیقه‌ای اتفاق افتاد و بسیاری از افراد متوجه آن نشدند. کراکن یک پلتفرم دادوستد بیت‌کوین است. این پلتفرم یک سقوط ناگهانی (Flash crash) در قیمت بیت‌کوین تجربه کرد، به‌طوری‌که قیمت این ارز رمزنگاری شده در لحظه از 8400 دلار به 75 دلار کاهش پیدا کرد.

اندکی بعد، قیمت دوباره ثابت شد و بسیاری از افراد حتی متوجه این سقوط ناگهانی نشدند. برخی از کاربران تصور کردند که اختلالی در سیستم رخ داده است، ولی سایفرتریس عنوان کرد سقوط ناگهانی قیمت بیت‌کوین، در نتیجه یک حمله هکری هوشمندانه رخ داده است.

طبق تحقیقات سایفرتریس، هکر مربوطه حساب یکی از کاربران را دستکاری کرده و 1200 بیت‌کوین را به سرقت برده است. ارزش این مقدار بیت‌کوین در زمان وقوع جرم بالغ بر 10 میلیون دلار بوده است.


10 میلیون دلار XRP از گیت‌هاب به سرقت رفته است


 شرکت مربوطه اعلام کرده سیستم مدیریت ریسک خود را تقویت می‌کند. در ماه ژوئن سال گذشته، هکرها توانستند تعدادی XRP (ریپل) از کاربران گیت‌هاب به سرقت ببرند. ارزش این ایکس‌آرپی‌ها برابر است با 10 میلیون دلار.

گیت‌هاب بیانیه‌ای صادر و اشاره کرد مجرمان سایبری، توانسته‌اند حدود 100 کیف پول لجر ریپل را دستکاری کنند.

با اینکه شرکت هنوز در حال بررسی چگونگی وقوع این اتفاق است، با تمامی صاحبان کیف پول تماس گرفته شده و خسارات مربوط به 500 هزار ایکس‌آرپی، معادل با 200 هزار دلار، جبران شده است.


صرافی سنگاپوری بیترو در نتیجه حمله هکرها، چهار میلیون دلار ضرر کرد


نقض امنیتی باعث دسترسی هکرها به سرمایه‌ این صرافی شده است. بیترو یک صرافی کریپتوکارنسی در سنگاپور است. این صرافی در ماه ژوئن گذشته طعمه یک سرقت 4.2 میلیون دلاری قرار گرفت.

طبق اعلام این شرکت، 9.3 میلیون ریپل، معادل با چهار میلیون دلار به علاوه 2.5 میلیون کاردانو، معادل با 231 هزار و 800 دلار از پلتفرم این شرکت خارج شده است.

صرافی مذکور یک بیانیه در توئیتر منتشر کرد و اظهار داشت: «هکرها با نوشتن کد، توانستند از یک حفره امنیتی که در دومین فرآیند بررسی گروه نظارت بر ریسک ما وجود داشت، سوءاستفاده کنند.»

بیترو همچنین اشاره کرد تمام وجوه به سرقت رفته را به کاربران بازخواهد گرداند و در تمهیدات امنیتی خود بازنگری خواهد کرد.

منبع: بیزینس اینسایدر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.