راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درخواست مشارکت کمیسیون بانکداری دیجیتال برای تقویت حضور در کمیته فنی فناوری اطلاعات

چهارمین جلسه کمیسیون بانکداری دیجیتال روز هشتم دی ماه در محل دبیرخانه سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، چهارمین نشست کمیسیون بانکداری دیجیتال یک‌شنبه هشتم دی‌ماه در محل دبیرخانه سازمان برگزار شد. بعد از مرور اخبار روز حوزه بانکداری دیجیتال، امیررضا لیلازی ارائه‌ای را با عنوان «از شعب به سوی توسعه مراکز تجربه» آغاز کرد.

او در این ارائه اظهار کرد: «در مسیر حرکت به سوی بانکداری دیجیتال، کاهش تعداد شعب بانک به معنای از بین بردن شعب نیست؛ بلکه تغییر ماهیت و رفتار آنهاست. ارتباط انسانی احساس خوشایندتری را به مشتری می‌دهد. شعبه مکانی برای هدایت کردن تمام نیازهای مشتری است و نقش پشتیبان و حامی را در مسیر خدمات‌رسانی ایفا می‌کند.»

به گفته لیلازی، شعبه می‌تواند درباره فرآیندها و محصولات پیچیده توضیح دهد و نیاز است نیروهای انسانی مورد نیاز در بانکداری دیجیتال، علاقه‌مند به فرآیندهای دیجیتال و دارای روابط عمومی قوی باشند. تحقیقات جهانی نشان داده است که ترکیب بانکداری دیجیتال و سنتی تجربه بهتری به مشتری داده است. شعب و همه کانال‌های خدماتی بخشی از یک استراتژی واحد هستند.

بعد از تبادل نظر در این موضوع، سید علی آذرکار، دبیر سازمان نصر تهران و دبیر کمیته فنی JTC1 در ایران، به معرفی این کمیته فنی پرداخت و گفت: «در حوزه استانداردسازی فناوری اطلاعات ISO/IEC، از سال 1987 نهاد JTC1 را تشکیل داد که به نوعی بزرگترین نهاد استانداردگذار در فناوری اطلاعات است. این نهاد کمیته‌های فرعی زیادی دارد که هرکدام در حوزه‌های تخصصی مشغول کار استانداردسازی هستند. JTC1 تاکید دارد که همه کشورها در تدوین استانداردسازی دخیل باشند. زیرا هدف آنست که استانداردها به یک اجماع جهانی برسند و نیاز همه کشورها در آن دیده شده باشد.»

 او افزود: «JTC1 در هرکشور یک نهاد متناظر ملی دارد. متناظر با کمیته‌های فرعی آن می‌توانیم کمیته‌های داخلی را تشکیل دهیم و نتایج را به کمیته متناظر جهانی انتقال دهیم که مورد استقبال ISO هم قرار می‌گیرد. کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در سال‌های اخیر بسیار فعال شده‌اند و این نشان دهنده اینست که بازارشان به این استانداردها نیاز دارد و اگر فعالیت نکنند ناچار باید چارچوب نهایی را بپذیرند که ممکن است به صرفه نباشد.»

آذرکار با اشاره به اهمیت موضوع استانداردسازی عنوان کرد: «در ایران ساختار کمیته فنی فناوری اطلاعات در حوزه JTC1 در سال 88 با برگزاری یک انتخابات تشکیل شد. اما فعالیت‌های جدی آن از سال 91 دوباره به جریان افتاد و در سال 95 طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ملی استاندارد، دبیرخانه این کمیته به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای واگذار شد. موضوع استانداردسازی از این نظر که هم می‌تواند به توسعه بازار داخلی کمک کند و دانش روز را وارد کشور کند و هم متخصصان داخلی را با متخصصان بین المللی هم‌سطح و هم‌زبان کند، بسیار با اهمیت است.»

به گفته دبیر سازمان نصر تهران، کشورها در دو سطح عضویت P که حق رأی دارد و عضویت O که مستمع آزاد است، می‌توانند در این حوزه مشارکت کنند. او بیان کرد: «ایران در حال حاضر در شش کمیته تخصصی فعال است که چهار مورد آن P هستند. بانکداری دیجیتال با سه حوزه مدیریت خدمات و امنیت و مراکز داده ارتباط مستقیمی دارد و درخواست ما از کمیسیون این است که در این حوزه‌ها مشارکت معنوی و مالی داشته باشند و کارشناسانی را معرفی کنند، تا بتوانیم با تیم قوی‌تری در این حوزه و نشست‌های بین‌المللی شرکت کنیم و دانش و تجربه را به داخل ایران وارد کنیم.»

رمز دوم پویا موضوع پایانی گفتگو بود. هش شدن مبلغ انتقالی و قطع 72 ساعته سیستم پیامک در صورت swap شدن سیم‌کارت، تاکید بر عامل به یاد داشتن رمز، تأخیر در تسویه، تقویت مکانیزم‌های شکایت، پیشنهادات کمیسیون در این موضوع بودند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.