راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری اطلاعات ایران کیش: نیازمند فرهنگ‌سازی برای حذف رسید دوم تراکنش‌ها هستیم

بهزاد علی‌پور، معاون فناوری اطلاعات ایران کیش، با بیان اینکه این شرکت در راستای تحقق شعار پرداخت سبز و صرفه‌جویی در مصرف کاغذ به طور ویژه کاهش مصرف کاغذ رسیدهای تراکنش در این شرکت را در دستور کار قرار داده است، گفت: «واحد فناوری اطلاعات به عنوان متولی این کار، موفق شده است برای دستگاه‌هایی که حجم عمده تراکنش‌های این شرکت را شامل می‌شوند، رول کاغذها را از 10 سانتی‌متر به شش تا چهار سانتی‌متر کاهش دهد. بنابراین از لحاظ زیرساخت نرم‌افرازی اساساً اقدامات لازم انجام شده است.»

او ادامه داد: «آنچه باقی می‌ماند از حیث فرهنگ‌سازی است که خود پشتیبانان و پذیرندگان و همچنین خریداران دراین زمینه نقش دارند.»

به گزارش روابط عمومی ایران کیش، معاون فناوری اطلاعات ایران کیش در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان کاغذ رسید دستگاه کارت‌خوان را کوتاه کرد، گفت: «همان‌طور که گفته شد برای اینکار نخست احتیاج به زیر ساخت نرم‌افزاری است که فراهم شده و دوم فرهنگ‌سازی که باید صورت بگیرد.»

علی‌پور از سویی با اشاره به لزوم حذف رسید دوم تراکنش برای پذیرنده اظهار کرد: «واقعاً نیازی به رسید دوم تراکنش نیست، چرا که تراکنش‌ها هم پیامک می‌شود و هم فروشنده از طریق سامانه MRS و یا سامانه‌های گزارشاتی که از طریق خود پایانه‌های فروش قابل دسترس است به اطلاعات تراکنشی دست می‌یابد و دیگر احتیاج به رسید دوم ندارد، هرچند ممکن است هم‌اکنون برخی از پذیرندگان با حذف رسید دوم موافق نباشند؛ اما به مرور باید این موضوع را جا انداخت. به صورت اجبار و قانون می‌شود رسید دوم را حذف کرد، اما تا زمانی که پذیرندگان توجیه نشوند، این کار صحیح نیست، به هر حال در حال حاضر صدور رسید دوم به صورت یک فرآیند اختیاری برای پذیرنده در نظر گرفته شده است.»

او درباره فرهنگ‌سازی برای حذف رسیدهای کاغذی برای پذیرندگان می‌گوید: «در حال حاضر بسیاری از امور روزانه تبدیل به یک عادت شده است، مانند اینکه پذیرندگان به صورت عادی تراکنش دوم را چاپ و حساب‌هایشان را بر مبنای آن محاسبه می‌کنند. در حالی‌که در مدل‌های مختلف دستگاه کارت‌خوان می‌توان تا 56 هزار تراکنش اخیر را در خود دستگاه داشته و آن را به پذیرنده گزارش داد؛ یا می‌توان از طریق سامانه MRS این اطلاعات دریافت شود. اما این موضوع یک آگاهی، یک ترک عادت و یک فرهنگ‌سازی توامان می‌خواهد که باید با هم انجام شود. این کار از طریق اطلاع‌رسانی، برنامه‌های تبلیغاتی صورت می‌گیرد و خود پشتیبانان می‌توانند بیشترین نقش را در آگاه‌سازی پذیرندگان داشته باشند، ایران کیش متولی ایجاد زیرساخت فنی بوده است، به غیر از این هر ایده‌ای که از سمت پذیرندگان بیاید آماده‌ایم تا آنها را عملیاتی کنیم.

او اضافه می‌کند: «با توجه به تعریف فونت‌ها و محدودیت‌هایی که هر دستگاه داشته، مصرف کاغذ را به کمترین حد رساندیم، از سویی کاهش اندازه کاغذ بیشتر از چهار سانتیمتر برای برش از دستگاه امکان‌پذیر نیست.»

او با اشاره به اینکه به لحاظ فناوری تا حذف کامل کاغذ دستگاه‌های کارت‌خوان می‌توان اقدام کرد گفت: «ولی دراین راستا باید قوانین شاپرکی را هم در نظر داشته باشیم.»

علی‌پور در ادامه؛ با اشاره به لزوم حذف رسید دوم تراکنش‌ها تاکید کرد: «سامانه‌هایی که برای پذیرندگان در ارتباط با گزارش‌ها داریم جزو کامل‌ترین سامانه‌ها است، اگر باز هم نیازمندی اعلام شود آن را نیز لحاظ می‌کنیم؛ اما در حال حاضر اطلاعاتی که سامانه‌های ما می‌دهند آنقدر کامل هستند که نیاز به چاپ رسید دوم نداشته باشیم. بنایراین این زیرساخت که در حال حاضر وجود دارد اگر به ایران کیش باشد، از همین فردا آمادگی حذف رسید دوم را خواهد داشت؛ اما اینکه چه زمان پذیرندگان آمادگی این موضوع را دارند، بحثی دیگر است.»

علی‌پور گفت: «نمی‌توان صرفاً با اجبار قانون، پذیرندگان را وادار کنیم که دیگر رسید دوم دریافت نکنند، اگر بنا به اجرایی شدن کاری است، باید همه شرکت‌های پرداخت به صورت جمعی دست به این کار بزنند.»

او درباره کاهش هزینه‌هایی که این کار نه فقط برای شرکت بلکه برای کشور دارد، اظهار کرد: «با توجه به افزایش قیمت کاغذ، این صرفه‌جویی و کاهش هزینه واقعاً قابل توجه است؛ اما به صورت کلی معتقدم که تا همین جا نیز بخش عمده‌ای از فرهنگ‌سازی برای حذف رسید دوم توسط پذیرندگان انجام شده است و این روند می‌تواند ادامه یابد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.