راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 پیش‌بینی‌ برتر بلاکچین در سال 2020 / از ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی تا بهشت استیبل‌کوین‌ها

بیسر دمیتروو / فوربس / سال 2019 از تمامی جنبه‌ها، سالی پربار برای بلاکچین و فضای رمزنگاری بود. در این سال شاهد ظهور اتحادهای جدید و محصولات تجاری جدید مبتنی بر ارز رمزنگاری شده بودیم. طی این سال بیت‌کوین و اتریوم از بازار خرسی جان سالم به در بردند و تعداد بالایی از پروتکل‌های بلاکچینی تکامل یافتند و مقیاس رشد خود را گسترش دادند. اکنون کنگره ایالات متحده و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف توجه بیشتری به مزایای بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال نشان می‌دهند. حتی چین نیز با تمام قوا وارد گود بلاکچین شده و میلیاردها دلار در نوآوری‌های این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است. بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی جهان در حال فعالیت روی بلاکچین هستند و این روند با سرعت ادامه دارد.

اکنون که به پایان سال میلادی نزدیک شده‌ایم، جا دارد نگاهی به آینده بیندازیم و موثرترین رویدادهای احتمالی در شکل‌گیری اکوسیستم بلاکچین در سال 2020 را بررسی کنیم.


1- چین نسبت به راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی اقدام خواهد کرد


چین همواره در فضای بلاکچین و کریپتو فعال بوده است. برخی از بزرگترین صرافی‌های ارز رمزنگاری شده جهان در چین واقع‌اند. این کشور همچنین بزرگترین قدرت ماینینگ را نیز در اختیار دارد. شی جین‌پینگ رئیس جمهور کشور، در سخنان خود بلاکچین را آینده خطاب کرد و اعلام کرد چین به پیشگام این تکنولوژی تبدیل خواهد شد. پس از این سخنرانی، حجم سرمایه‌گذاری‌ها و کارهای تحقیقاتی در حوزه بلاکچین افزایش یافت. مقیاس عملیاتی چین در این صنعت بسیار گسترده است. برای مثال، بانک چین به تازگی اوراق قرضه مالی معادل با 2.8 میلیارد دلار برای شرکت‌های کوچک عرضه کرده است.

یکی از پیشرفت‌های کلیدی که چین به دنبال آن است، ابتکاری است که ارز دیجیتال / پرداخت الکترونیک نام دارد. با توجه به شواهد و قرائن، به نظر می‌رسد این ابتکار طی سال 2020 در مقیاس محدود اجرایی خواهد شد.

ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی

2- لیبرای فیسبوک با دایره عملکردی بسیار محدود راه‌اندازی خواهد شد


شبکه پرداخت فیسبوک که با انبوهی از مخالفت‌ها از سوی رگولاتورهای ایالات متحده و اروپا روبرو شده بود، به آرامی و دور از توجه رسانه‌ها به رشد خود ادامه داده است. فعالیت‌هایی که در راستای توسعه این اقدام انجام می‌گیرند، به صورت منظم در مرکز ذخیره‌سازی گیت‌هاب وارد می‌شوند. چنین انتظار می‌رود که لیبرا تنها در یک حوزه قضایی و با شرکا و عملکرد بسیار محدود کار خود را آغاز کند. به احتمال زیاد بخشی از وعده‌هایی که در ابتدا داده شده بود، عملی نخواهد شد، ولی نشانه‌هایی از پیشرفت وجود خواهد داشت.


3- صندوق قابل معامله در بورس بیت‌کوین همچنان در سال 2020 نیز مورد تایید نخواهد بود


امسال همه منتظر بودند تا ببینند آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا درخواست چندین مورد از صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین را خواهد پذیرفت یا خیر. آن‌چه تاکنون اتفاق افتاده این بوده که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تمامی درخواست‌های مذکور را به دلایل مشابهی همچون نبود نظارت مالی کافی و وقوع دستکاری در بازارهای پایه رد کرده است. بدین ترتیب، می‌توان ادعا کرد شرکت‌هایی از قبیل الیپتیک، چینالیسس و سایفرتریس ابزارهایی حیاتی و مهم را ارائه می‌دهند.

انتصاب اخیر برد شرمن به عنوان رئیس کمیته فرعی محافظت، کارآفرینی و بازارهای سرمایه، یکی دیگر از دلایلی است که ممکن است جلوی صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین را بگیرد. این کمیته فرعی کار نظارت بر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و نهادهای خودرگولاتوری آن، از قبیل فینرا را به عهده دارد. لازم به ذکر است که شرمن میانه خوبی با بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده ندارد.


4- بهشت استیبل‌کوین‌ها


طی چند سال گذشته شاهد بوده‌ایم که صادرکنندگان در حال توکنیزه‌سازی ارزهای فیات هستند و از آن‌ها برای ساده‌سازی مکانیزم‌های معاملاتی در حوزه کریپتوکارنسی استفاده می‌کنند و این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در سال آینده بر میزان پذیرش استیبل‌کوین‌ها افزوده خواهد شد، اغلب این استیبل‌کوین‌ها توسط پول‌های فیات پشتیبانی خواهند شد و در معاملات مورد استفاده قرار خواهند گرفت. پروژه‌هایی همچون استیبل‌کوین‌های فنلیتی و جی‌پی مورگان را خواهیم داشت. در حال حاضر هم تتر مبتنی بر دلار پرنوسان‌ترین دارایی در میان ارزهای رمزنگاری شده به شمار می‌رود.

قیمت و حجم کریپتوکارنسی‌ها

5- رشد دیفای و اکوسیستم باز مالی


در حال حاضر، بالغ بر 290 میلیون دلار سرمایه وجود دارد که در بخش‌های مختلف اکوسیستم دیفای جاری است. دلیل عمده بالا بودن این رقم به رشد شرکت میکر دائو و استیبل‌کوین دای برمی‌گردد. در حالت کلی، شاهد توسعه صرافی‌های غیرمتمرکز، بازارهای پیش‌بینی و برنامه‌های کاربردی وام‌دهی هستیم. روایت‌های Open Finance نیز در فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر داغ بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.


6- اتریوم 2.0 به پیشرفت ادامه خواهد داد


گروهی که مسئولیت توسعه کلاینت‌ها و بخش‌های مختلف بلاکچین جدید اتریوم 2.0 را به عهده دارد، بازخورد اکوسیستم را مورد مطالعه قرار داده و اکنون اخبار جدید بروزرسانی‌ها و پیشرفت‌ها را به صورت عمومی به اشتراک‌ می‌گذارد. این روند حاکی از آن است که در آینده، بلاکچین جدید و پیشرفته‌ای از اتریوم وارد بازار خواهد شد. سرعت پیشرفت پروژه بسیار خوب بوده است، می‌توان خوش‌بین بود که در سال 2020، این محصول به صورت آزمایشی و محدود عرضه شود.


7- استقبال عمومی از شبکه لایتنینگ رو به رشد خواهد بود


شبکه لایتنینگ یک تکنولوژی لایه دوم است که امکان انجام تراکنش‌ها و پرداخت‌های آنی بیت‌کوین را فراهم می‌کند. این شبکه با به‌کارگیری داده‌های برون زنجیره‌ای و کاهش کارمزدهای تراکنش، سرعت تراکنش‌های بیت‌کوین را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا می‌دهد. در سال 2020، تعداد برنامه‌های کاربردی، گره‌ها و کانال‌های ایجاد شده در این شبکه لایه دومی افزایش خواهد یافت. شرکت‌ها و ابزارهایی همچون آراس‌کی و اکزونوم از شبکه بیت‌کوین به عنوان عنصر پایه‌ای عملیات خود استفاده می‌کنند، از این رو، در حالت کلی، طی سال آینده میلادی روند رو به رشدی را در اکوسیستم توسعه بیت‌کوین تجربه خواهیم کرد.


8- توسعه ابزارها و اوراکل‌های خصوصی


شرکت‌هایی همچون ارنست اند یانگ مبلغ بالایی از سرمایه را به توسعه ابزارهای خصوصی برای اکوسیستم عمومی اتریوم اختصاص داده‌اند و محصول آن‌ها که نایت‌فال نام دارد، مثال خوبی در این حوزه است. روزی فرا خواهد رسید که شرکت‌ها، با اطمینان بالا از حفظ حریم شخصی، از شبکه اصلی عمومی برای انجام تراکنش‌های خود استفاده کنند. در سال 2020، پروژه‌های بیشتری از نوع دانش صفر و محاسبات چند جانبه تکامل خواهند یافت و وارد فضای بلاکچین خواهند شد.

اگر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارت‌آپ‌ها را به عنوان یک معیار در نظر بگیریم، محاسبات چند جانبه جزو حوزه‌هایی خواهد بود که رتبه برتر را در اختیار دارد. در مورد پروژه‌های مرتبط با اورکل نیز انتظار می‌رود چین‌لینک با تمام قوا، روند مشارکت و تعامل با خدمات جدید را ادامه دهد.


9- قابلیت تعامل‌پذیری بین پروتکل‌های بلاکچینی افزایش خواهد داشت


هایپرلجر بیسو یک کلاینت محلی مبتنی بر اتریوم است که توسط پگاسیس توسعه داده شده است. کلاینت مذکور با ابتکار هایپرلجر بنیاد لینکوس ترکیب شده است. به نظر می‌رسد در آینده، بلاکچین‌های مجوزمحور به سمت همگرایی بیشتر حرکت خواهند کرد. تفاوت‌های چشمگیری که بین پروتکل‌های مشهور بلاکچینی از قبیل کوروم، بیسو، فابریک و کوردا وجود دارد، همچنان باقی خواهد ماند، ولی گفتگوهایی در مورد همکاری شنیده می‌شود و تحقیق روی نحوه همزیستی دارایی‌ها روی زنجیره‌های مختلف در حال انجام است. در سال 2019 توسعه‌هایی در بلاکچین چند ابری تجربه کردیم، از این رو جای تعجب ندارد که در سال 2020، نمونه‌های آزمایشی چند بلاکچینی به شکلی موفقیت‌آمیز پیاده‌سازی شوند.


10) رگولاتورهای بیشتری مسیر وایومینگ را ادامه خواهند داد


ایالت وایومینگ در غرب آمریکا زمینه را برای ایجاد یک نظام رگولاتوری دوست‌دار دارایی‌های دیجیتال فراهم کرده است. وایومینگ دارایی‌های دیجیتال را به سه دسته مختلف تفکیک کرده و ضمن اشاره به تفاوت‌های ارزهای مجازی و اوراق بهادار دیجیتال، همه این دارایی‌هایی را در زمره اموال شخصی معنوی قرار داده است. کلورادو، نیو مکزیکو و آریزونا نیز از وایومینگ تقلید کرده‌اند و به دنبال پیاده‌سازی اقدامی مشابه در فضای قانون‌گذاری خود هستند.

در حالت کلی، پیش‌بینی می‌شود که سال آینده، برای تکنولوژی بلاکچین و اکوسیستم‌های دارایی‌های دیجیتال، حیاتی و سرنوشت‌ساز باشد. طبق برآوردها، میزان استفاده و نرخ پذیرش پروتکل‌های بزرگ بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال رو به افزایش خواهد گذاشت.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.