راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاپرک پَرپَرمان کرد؛ افزایش کشمکش‌ها بر سر شاپرک و عملیاتی شدنش

عملیاتی کردن طرح شاپرک از آن طرح‌هایی بود که با تمام عیب و ایرادهایی که به آن گرفته می‌شد سرانجام در چهاردهم مرداد ماه سال جاری افتتاح و از اول آذر ماه عملیاتی شد. از نظر بانک مرکزی قرار بود این سامانه تحولی اساسی در صنعت پرداخت الکترونیک کشور، کنترل و نظارت متمرکز بر شبکه پرداخت کشور و گسترش بازار ابزارهای کارتی ایجاد کند. اما با عملیاتی شدن این طرح اعتراضات و شکایت‌های زیادی از سوی فروشندگانی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کردند به گوش رسید. اعتراضات مردم به خاطر واریز نشدن آنی وجه‌ها پس از عملیاتی شدن این طرح بود. ولی بانک مرکزی این‌ها را شایعاتی بی‌اساس خواند و اعلام کرد که نقل و انتقالات آنی با هیچ مشکلی روبرو نیست.

 

شاپرک چیست؟

در واقع شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیک(PSP) بوده و استانداردسازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت، باز توزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانک‌ها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها از مزایای آن ذکر شده است.

اما ظاهراً این شبکه با ارائه بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی با مشکلاتی مواجه شده است.

 

مشکل چیست؟

بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، انتقال آنی وجه از حساب خریدار به حساب فروشنده به صورت کارتی متوقف شده و واریز به حساب مقصد در 7 مقطع زمانی صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، یک مدیر شبکه بانکی در این‌باره گفت: با توجه به برنامه بانک مرکزی در حال حاضر تمام پرداخت‌ها و مبادلات بانکی مشتریان بانکی در قالب شبکه «شاپرک» صورت می‌گیرد.

وی افزود: در واقع با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی تمامی پرداخت‌های کارت به کارت یا حواله تنها در 7 زمان مشخص از شبانه‌روز به حساب مقصد واریز شده و امکان انتقال آنی وجوه وجود ندارد.

این مسئله موجب نارضایتی مردم شده زیرا علاوه بر نبود امکان انتقال آنی وجوه، خرید و فروش کالا را با مشکل مواجه کرده و عدم اطمینان را به دنبال داشته است.

به نظر می‌رسد مسئله به وجود آمده در این شبکه خلاف فلسفه وجودی ایجاد این شبکه برای تسهیل و ایجاد تحول در پرداخت الکترونیکی است و بانک مرکزی برای راه‌اندازی این شبکه به دلیل اهمیت و حساسیت بالای آن باید تمام جوانب را از لحاظ فنی و امکان سنجی اجرا مورد بررسی کامل قرار می‌داد تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

 

جواب بانک مرکزی: “خرید با کارت خوان‌های فروشگاهی با تاخیر مواجه نیست”!

روابط عمومی بانک مرکزی مشکلات بیان شده از سوی مردم را شایعاتی بیش نخوانده و اعلام کرده است:

“هیچ گونه اختلالی در‌ فرآیند انتقال وجه کارت به کارت از طریق پایانه‌های مجاز بانکداری الکترونیک رخ نداده و این کار، مطابق روال سابق صورت می گیرد.

پیرو برخی شایعات مطرح شده در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری به اطلاع می‌رساند که حواله‌های انتقال وجه کارت به کارت از طریق تمامی پایانه‌های مجاز شامل خودپردازها،‌ شعب بانک‌ها و اینترنت بانک‌ها مطابق روال سابق به انجام رسیده و هیچگونه تاخیری در انتقال وجه مشاهده نشده است و دارندگان کارت‌های بانکی می‌توانند همانند گذشته با مراجعه به پایانه‌های فوق، وجه را به صورت آنی به کارت دیگر منتقل نمایند.

همچنین اختلالی در تراکنش‌های خرید توسط دستگاه‌های کارت خوان نصب شده در فروشگاه‌ها وجود نداشته و تمامی فروشندگان می‌توانند اطمینان داشته باشند که پس از دریافت رسید تراکنش موفق از دستگاه کارت خوان، وجه تراکنش به حساب آنها منظور گردیده است.

بدیهی است، واریز وجه منظور شده به حساب بانکی فروشندگان در مقاطع مشخص چند ساعته در هر روز به صورت تجمعی صورت می پذیرد.

تغییرات ناشی از روند تجمعی تسویه حساب و واریز وجه به حساب فروشندگان به منظور افزایش ظرفیت پاسخگویی، کنترل بهتر ترافیک شبکه و در راستای افزایش کیفی سطح خدمات به دارندگان کارت خصوصاً با توجه به در پیش بودن ایام پرتراکم پایان سال صورت پذیرفته است.”

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.