راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به پرداخت همراه در ایران و جهان [اینفوگرافی]

نگاهی به پرداخت همراه در جهان

موبایل وسیله‌ای که روزی داشتنش رویا بود حالا حتی ضعیف‌ترین قشرهای جامعه هم هر کدام یکی در جیشان دارند و به شیوه‌ای مختلف از آن استفاده می‌کنند. پس از رایج شدن موبایل، ساده‌ترین شیوه تبادل اطلاعات، یعنی “اینفرارد” محبوبیت بالایی پیدا کرد و افراد هر زمان که وقت اضافه داشتند با اشتیاق از طریق اینفرارد با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کردند. چندی نگذشت که یک فناوری جدید‌تر به نام “بلوتوث” از راه رسید و اینفرارد را از رده خارج کرد. بلوتوث هم سریع‌تر بود و هم نیازی به چسباندن موبایل‌ها برای تبادل اطلاعات نداشت. همین باعث محبوبیت بالای بلوتوث شد.

حالا چندی است که نجواهای از رده خارج شدن بلوتوث نیز به گوش می‌رسد. “NFC” که مخفف عبارت Near Field Communication است تکنولوژی جدیدی است که این روزها در بیشتر گوشی‌های هوشمند نصب است (NFC چیست؟). اما با آمدن NFC و از افزایش دسترسی به اینترنت از طریق موبایل، موبایل دستخوش تغییرات بزرگی شد. حالا موبایل در کنار دیگر کاربردهایش، یک کاربرد دیگر هم پیدا کرده است. این کاربرد جدید خرید موبایلی است. خرید موبایلی شامل بخش‌های مختلفی می‌شود، خرید آنلاین موبایلی، خرید آفلاین موبایلی، پرداخت موبایلی، چک کردن حساب‌های بانکی، مشاهده مانده حساب، انتقال وجه، جست‌وجوی کالاهای مورد نظر برای خرید، مقایسه کالاها و مزایا و معایب آنها از طریق موبایل.

در دنیا اقدامات بزرگی برای رشد و توسعه این صنعت صورت گرفته است. برای مثال در المپیک لندن تلاش بسیاری شد تا در این رویداد بزرگ به طور گسترده از پرداخت موبایلی و تکنولوژی NFC استفاده شود (اینجا) یا آخرین رویداد مهم در این حوزه شروع همکاری شرکت ودافون، کورفایر و جمالتو بود که بیش از 400 میلیون کاربر را تحت پوشش قرار خواهد داد (اینجا). علاوه بر این می‌توانید لیست غول‌های پرداخت همراه در دنیا را از اینجا مشاهده کنید.

در داخل کشور هم اقدامات بزرگی برای توسعه این صنعت صورت گرفت. همراه 24 سامان یکی از اقدامات مثبت در کشور بود (اینجا). همچنین سه اپراتور بزرگ کشور هر کدام به کمک شرکت‌های فعال در این حوزه دست به اقداماتی زدند تا گوی رقابت را از دیگران بربایند (سرویس NFC ایرانسل)(سرویس NFC رایتل)(تگ همراه اول).

سایت infographics.ir نیز اینفوگرافیک جالبی برای صنعت پرداخت همراه منشر کرده است که مشاهده آن خالی از لطف نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.