راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آيا هالوینگ سال 2020 راه نجات بیت‌کوین از کاهش قیمت خواهد بود؟

مترجم: سپیده ترشگو / به افزایش ناگهانی ارزش بازارهای سهام در آخرین ماه سال میلادی به ویژه در هفته منتهی به سال نو، Santa rally می‌گویند و به نظر می‌رسد که بیت‌کوین شانس این افزایش قیمت پایان سال را از دست می‌دهد. ارزش آن در نیمی از سال روند نزولی داشته و به نظر نمی‌رسد که این روند تا قبل از پایان سال تغییر کند. اکنون همه امیدها به هالوینگ بیت‌کوین در ماه می سال آینده است، اما آیا واقعا هالوینگ همان راه نجاتی است که همه منتظرش هستند؟


سقوط دوباره بیت‌کوین


چند وقت پیش و طبق آمار سایت تریدنیگ ویو ارزش بیت‌کوین به 7100 دلار سقوط کرد. در زمان نوشتن این خبر، بیت‌کوین با ارزش بالاتری معامله می‌شد اما به مرز 6 هزار دلار سقوط کرد. این افت قیمت نشانگر ضرر 3 درصدی در یک روز است. بیت‌کوین آخر هفته گذشته تقریبا 8 درصد ارزش خود را از دست داد و این روند نزولی به نظر می‌رسد که به قوت خودش باقی خواهد ماند.

اکنون تحلیلگران همگی توافق دارند که ممکن است تا پایان سال، ارزش بیت‌کوین به 6 هزار دلار برسد و مدتی به همین وضع باقی بماند. در این صورت همه امیدها به هالونیگ بیت‌کوین است که شمارش معکوس سایت Bitcoinblockhalf تاریخ آن را 14 ماه می نشان می‌دهد. وقوع هالوینگ به معنی نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین است که هر چهار سال اتفاق می‌افتد.

پاداش استخراج بیت‌کوین در ابتدا ۵۰ واحد بیت‌کوین بود و طی دو هالوینگ قبلی هم‌اکنون پاداش استخراج بیت‌کوین ۱۲.۵ واحد است. یعنی هر ۱۰ دقیقه ۱۲.۵ واحد بیت‌کوین تولید می‌شود و به عنوان پاداش به ماینرها تعلق می‌گیرد. در ماه می سال ۲۰۲۰ پاداش استخراج بیت‌کوین نصف خواهد شد و به ۶.۲۵ واحد می‌رسد. بر همین اساس استخراج تمام بیت‌کوین‌ها تا سال ۲۱۴۰ طول می‌کشد.


هالوینگ فومو؟


با کاهش پاداش‌های استخراج بلاک از 12/5 بیت‌کوین به 6/25 بیت‌کوین، نرخ تورم دارایی نیز به نرخی پایین‌تر از هدف بانک مرکزی که 2 درصد است، رسید. تورم بیت‌کوین 1/8 درصد می‌شود و باتوجه به اینکه 18 میلیون واحد یا به عبارتی 86 درصد از بیت‌کوین‌ها قبلا استخراج شده است درنتیجه همین مفهوم کمیابی می‌توند منتظر به ایجاد تقاضا شود.

در هالوینگ‌های سال‌های 2012 و 2016، قیمت بیت‌کوین بعد از این اتفاق افزایش پیدا می‌کرد و نه قبل از آن. به گفته تحلیلگر صنعت بیت‌کوین، پلن‌بی (PLANB)، درست بعد از اتفاق افتادن هالوینگ افزایش بازار شروع می‌شود و نیازی نیست برای مشاهده تغییرات یک سال صبر کرد. به همین خاطر او معتقد است که اگرقرار باشد تاریخ دوباره تکرار شود، باید منتظر رشد بازار از اواسط سال 2020 باشیم. این تحلیلگر افزود: «این رشد در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کندتر بود زیرا آلت‌کوین‌ها و آی‌سی‌او کمی از سرعت رشد بازار کم کردند اما در سال 2020 این اتفاق تکرار نمی‌شود.»

یکی از مهمترین عواملی که باید در نظر گرفت، مدل عرضه سالیانه بیت‌کوین (Stock to flow) است که رابطه بین تولید و سهام موجود در گردش را تعریف می‌‌کند. البته پس از هالوینگ این مدل عرضه بیت‌کوین دو برابر خواهد شد که از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در این صورت امکان افزایش سهام وجود ندارد.

بازار کنونی بازاری خرسی است و به همین دلیل بسیاری ادعا می‌کنند که هالوینگ هیچ تاثیر عمده‌ای بر قیمت‌ها نمی‌گذارد. البته تاریخ خلاف این را ثابت کرده ‌است و اساسا دارایی دیجیتال در صورت کمیابی در بازار قدرتمندتر از قبل خواهند بود. فقط زمان مشخص می‌کند که آیا این وضعیت طبق الگوهای قبلی دوباره پیش خواهد رفت یا نه.

منبع: NewsBTC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.