راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا برخی شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز، از راه‌اندازی رمز پویا خوشحال هستند؟

هدف اصلی از راه‌اندازی سرویس رمزپویا، مقابله با روش‌های جدید کلاهبرداری است. طی سال‌های اخیر برخی کسب‌وکارها بر لزوم اجرای آن در نظام بانکداری کشور، تاکید بسیاری کرده‌اند و امیدوارند با اجرای صحیح این طرح، خرید بیت کوین و سایر دارایی‌های ارزشمند دیجیتال برای کلاهبرداران دشوارتر شود.

به گزارش روابط عمومی کوین‌نیک، کلاهبرداران تمایل دارند تا اموال دزدی را به کالاهای دیجیتال ارزشمند مثل انواع رمزارزها و سایر دارایی‌های دیجیتال ارزشمند، تبدیل کنند. خرید ارز رمزنگاری شده، سرمایه‌گذاری جذابی است که حتی کلاهبرداران هم به آن پی برده‌اند!


رمز پویا چگونه به سیستم احراز هویت کمک می‌کند؟


طی سال‌های اخیر، فین‌تک‌ها تلاش کرده‌اند تا برای پیشگیری از خرید با پول‌های سرقتی، سیستم‌های احراز هویت دقیقی را طراحی کنند که در این زمینه، به موفقیت‌هایی هم دست یافته‌اند.

با راه‌اندازی رمز پویا، یک فیلتر دیگر هم، سر راه افراد سودجو قرار می‌گیرد که انجام کارهای تبهکارانه آنها را سخت‌تر خواهد کرد.

قبلاً بارها قرار بود تا سرویس رمز دوم پویا، فعال شود که به دلایل مختلف از جمله فراهم نبودن زیرساخت‌های کافی، اجرایی نشد. از آنجا که گاهی قانون، برای کلاهبرداری‌های جدید، برنامه مشخصی نداشته؛ بارها پیش آمده که پلتفرم‌های فین‌تک، باید پاسخگوی اقدامات خلاف قانون کلاهبرداران باشند.


طرح رمزپویا، چگونه شکل گرفت؟


کارشناسان قوه قضائیه و نیروی انتظامی، جلسات متعددی تشکیل دادند و به این نتیجه رسیدند که چهار مؤلفه اصلی شماره کارت، رمز دوم، CVV2 و تاریخ انقضا، برای پیشگیری از کلاهبرداری و فیشینگ، کفایت نمی‌کنند؛ بلکه در مواردی سارقان از طریق راه‌اندازی درگاه‌های پرداخت جعلی بانک‌ها، تلاش می‌کنند تا این اطلاعات را به دست آورند و دارایی‌های قربانیان را بدزدند.

به همین دلیل نیاز به مؤلفه جدیدی احساس شد که امکان سرقت آن، سخت‌تر از گذشته باشد. رمز پویا گزینه‌ای بود که کارشناسان قوه قضائیه و نیروی انتظامی، روی میز بانک مرکزی گذاشتند.


چرا بانک‌ها مقاومت کردند؟


بر طبق آنچه در گزارش خبرگزاری تسنیم آمده در ابتدا بانک‌ها زیر بار اجرایی کردن این طرح نرفتند و خواستار دریافت کارمزد برای اجرای آن شدند؛ اما با مداخله بانک مرکزی، مراحل اجرای این طرح، آغاز شد.

قرار بر این شد که اول خرداد سال جاری، این طرح اجرایی شود؛ اما اپلیکیشن برخی بانک‌ها، قادر به اجرای آن نشد و به این ترتیب، طرح تا آغاز دی ماه به تعویق افتاد.

اگرچه در آن زمان، ۲۵ بانک آمادگی خود را برای اجرای این طرح اعلام کرده بودند؛ اما تحریم‌ها و مشکل حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپل‌استور، این عملیات را به تعویق انداخت.


چرا اغلب شرکت‌های فعال در حوزه رمزارز از اجرای این طرح، خوشحال هستند؟


شفافیت نظام بانکی و ارتقای امنیت آن، به معنی افزایش شفافیت در بازار است که با استقبال بالای فین‌تک‌ها به ویژه فعالان بازار رمزارز، مواجه خواهد شد.

بیت‌کوین، تتر و سایر ارزهای رمزنگاری شده، دارایی‌های ارزشمندی هستند که طی سال‌های اخیر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند.

خرید و نگهداری آسان و همچنین استقلال بازار رمزارزها، سبب شده تا این کالای ارزشمند دیجیتال، روز به روز محبوب‌تر شود. از سوی دیگر، کلاهبرداران دوست دارند تا از امکانات آن استفاده کنند و بعضاً پیش می‌آمد که تلاش می‌کردند تا با کارت‌های دزدی، رمزارز بخرند.

اگرچه سایت‌های فعال در حوزه فین‌تک و ارز رمزنگاری‌شده، همکاری نزدیکی با پلیس فتا دارند و راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از این اقدامات، به کار می‌برند؛ اما راه‌اندازی رمز پویا، می‌تواند قدم محکمی برای کوتاه کردن دست کلاهبرداران از خریدهای اینترنتی باشد.


مشکلات احتمالی اجرای رمز دوم پویا چیست؟


ناآشنایی شهروندان به چگونگی دریافت و استفاده از رمز دوم پویا می‌تواند یکی از مشکلات اجرای این طرح باشد. از سوی دیگر برخی معتقدند ارسال رمز یک‌بارمصرف از طریق پیامک یا اپلیکیشن بانک‌ها ممکن است با تأخیر انجام بگیرید و کار خرید اینترنتی را دشوار کند.

در واقع اجرای این طرح یک مرحله به مراحل خرید اینترنتی اضافه می‌کند که می‌تواند افراد را از خرید منصرف کند و به سایت‌های فروشگاهی زیان وارد کند.

برخی هم با اشاره به نمونه‌های جهانی باور دارند این طرح نمونه مشابه موفق جهانی ندارد و تنها در ایران اجرایی خواهد شد.

آنها پذیرنده را مسئول بررسی صحت اطلاعات بانکی می‌دانند و باور دارند با اجرای دقیق سیستم احراز هویت مشکل برطرف خواهد شد.

پدیده حساب‌های اجاره‌ای که متاسفانه طی سال‌های اخیر متداول شده، نشان داده که احراز هویت در پاره‌ای موارد قابل دور زدن است!


چطور رمز پویا، تهیه کنم؟


با توجه به نزدیک شدن مهلت نهایی اجرای طرح رمز پویا، بانک‌ها روش‌های مختلفی برای قراردادن رمز پویا در اختیار مشتریان خود، در نظر گرفته‌اند.

اپلیکشن بانک‌ها، سایت و شعبات مختلف بانک‌ها در سراسر کشور، آمادگی دارند تا به شما در راه‌اندازی و استفاده از این خدمات، کمک کنند.

در برخی از بانک‌ها از جمله بانک تجارت، دریافت کد فعال‌سازی رمز پویا، از طریق دستگاه‌های خودپرداز این بانک، صورت می‌گیرد. اما در بانک‌هایی مثل سامان، پارسیان و ایران زمین، این کد تنها از طریق مراجعه به شعبه، انجام می‌شود. سیستم دریافت کد فعال‌سازی در تعداد دیگری از بانک‌ها، از طریق اپلیکیشن موبایل بانک یا اینترنت بانک، صورت می‌گیرد.


چرا اطلاع رسانی در این زمینه، اهمیت دارد؟


با توجه به مشکلاتی که برای اینترنت سراسری، طی روزهای اخیر به وجود آمد؛ بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی به ویژه استارت‌آپ‌ها، فروشگاه‌های آنلاین و فین‌تک‌ها با ضررهای چشمگیری روبه‌رو شدند. راه‌اندازی سیستم رمز پویا و عدم اطلاع رسانی دقیق در این حوزه، می‌تواند تعداد تراکنش‌ها را برای مدت محدودی کاهش دهد و هزینه‌های جدیدی را به تمامی شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت مثل فین‌تک‌ها، متحمل کند. اگر زیرساخت‌های لازم هم فراهم نشده باشد شاید زیان‌ها چند برابر شود.

از این رو اطلاع رسانی در خصوص نحوه اجرای طرح رمز پویا و استفاده از آن توسط کاربران، بسیار مهم است؛ ضمناً لازم است سیستم بانکی و فین‌تک‌ها با همکاری یکدیگر، اطلاع رسانی مناسبی در این خصوص انجام دهند.


نتیجه‌گیری


راه‌اندازی سیستم رمز دوم پویا در صورتی‌که به درستی اجرا شود و زیرساخت‌های لازم برای آن وجود داشته باشد، یک راهکار مناسب و قدرتمند برای پیشگیری از کلاهبرداری در نظام بانکی کشور است که از ابتدای دی ماه، اجرایی می‌شود. بانک‌ها، مؤسسات مالی و کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا با اطلاع‌رسانی دقیق در این خصوص، ضمن تشویق شهروندان به دریافت رمزپویا، از هزینه‌های ناشی از عدم آگاهی کافی، پیشگیری کنند.

کوین نیک در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود، در این زمینه تلاش کرده تا از طریق ارسال پیامک، ایمیل، پست‌های شبکه‌های اجتماعی، مقالات متعدد و رپورتاژ در رسانه‌های مختلف، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.