راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نوبل اقتصادی سال 2019 به چه کسانی تعلق گرفت؟

ماهنامه عصر تراکنش 27 / جایزه علوم اقتصادی بانک مرکزی سال ۲۰۱۹ به طور مشترک به «آبیجیت بانرجی» محقق هندی، «استر دوفلو» محقق فرانسوی-آمریکایی و «مایکل کرمر» از آمریکا به دلیل رویکرد تجربی آنها برای کاهش فقر جهانی تعلق گرفت.

برندگان امسال رویکرد جدیدی را برای به‌دست آوردن پاسخ‌های معتبر در مورد بهترین راه‌های مقابله با فقر جهانی ارائه داده‌اند که به‌طور خلاصه شامل تقسیم این مشکلات به پرسش‌های کوچک‌تر، قابل کنترل‌تر و موثرتر برای بهبود نتایج آموزشی یا سلامت کودکان می‌شود.

در اواسط دهه ۱۹۹۰، مایکل کرمر و همکارانش با استفاده از آزمایش‌های میدانی در غرب کنیا به این نتیجه رسیدند که این رویکرد تاثیر قابل توجهی بر بهبود نتایج آموزشی کودکان دارد. آبیجیت بانرجی و استر دوفلو هم مطالعات مشابهی در مورد سایر موضوعات مربوط به فقر در کشورهای دیگر انجام داده‌اند.

استر دوفلو دومین زنی است که در پنجاه سال گذشته، جایزه نوبل اقتصاد را به طور اشتراکی از آن خود می‌کند. جایزه علوم اقتصادی بانک مرکزی سوئد به یاد «آلفرد نوبل» که به جایزه نوبل اقتصاد معروف است هر سال به پژوهشگران برجسته در علم اقتصاد اعطا می‌شود.

برندگان این جایزه توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد انتخاب می‌شوند و هزینه آن توسط بانک مرکزی سوئد تأمین می‌شود. این جایزه در سال ۱۹۶۸ و در سیصدمین سالگرد تأسیس بانک مرکزی سوئد بنیان نهاده شد و برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ به دو اقتصاددان آلمانی و نروژی داده شد. این جایزه بخشی از جوایز پنجگانه نوبل که توسط آلفرد نوبل پایه‌گذاری شد، نیست.

از سال ۱۹۶۹ تا پارسال ، ۵۰ جایزه نوبل اقتصاد اهدا شده است. ۲۵ جایزه نوبل اقتصاد تنها به یک نفر اهدا شده و تنها یک زن به نام «الینور اوستروم» در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه نوبل اقتصاد شده است. جوان‌ترین برنده این جایزه ۵۱ ساله و مسن‌ترین برنده آن ۹۰ ساله بوده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.