راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تحلیلی برای فروش اینترنتی بلیت در سینمای ایران

اگر به سینما علاقه‌مندید و در شرایط فعلی، توان مالی رفتن به سینما را دارید، خرید بلیت سینما به صورت اینترنتی از جمله تسهیلاتی است که تعدادی از سینماهای کشور در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

برخورد نزدیک از نوع سوم

کمیل انتظاری: مدتی است خرید کالا یا پرداخت هزینه‌ها از طریق اینترنت در کشور رواج یافته است؛ اگرچه میزان آن چندان قابل توجه نیست. با وجود این، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای پرداخت هزینه‌ کالا یا خدمات از طریق اینترنت اقدام کرده باشید و به جای اینکه به فروشگاه یا اداره و سازمانی بروید در خانه یا محل کار خود کالا یا خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنید. این شیوه بخشی از امکاناتی است که با توسعه اینترنت در عصر اطلاعات حاصل شده است.

به هر ترتیب، اگر به سینما علاقه‌مندید و در شرایط فعلی، توان مالی رفتن به سینما را دارید، خرید بلیت سینما به صورت اینترنتی از جمله تسهیلاتی است که تعدادی از سینماهای کشور در اختیار شما قرار می‌دهند. هرچند سال‌هاست که دیگر خبری از صف‌های طولانی نیست و گیرنیامدن بلیت امری مضحک به نظر می‌رسد، شاید حسنش این باشد که از سانس‌ها خبردار شوید و صندلی‌تان را خودتان انتخاب کنید.

 

جویندگان

شرکت فناوران هترا از شرکت‌هایی است که در این حوزه فعالیت می‌کند. این شرکت با طراحی نرم‌افزاری برای فروش بلیت، تمرکز خود را به بازاریابی و فروش بلیت سینما اختصاص داده است. تارنمای سینماتیکت که اوایل امسال راه‌اندازی شد از جمله اقدامات این شرکت در این راستاست. مسئول این تارنما می‌گوید حدود چهار سال پیش، سامانه‌ای برای فروش بلیت سالن‌هایی که دارای صندلی هستند طراحی کردند و آن را برای فروش بلیت سالن‌های سینمایی در نظر گرفتند. پس از آن شرکت تصمیم به طراحی و راه‌اندازی تارنمایی گرفت که از طریق همین سامانه، فروش اینترنتی بلیت سینماها میسر شود و از طرف دیگر سینماهای سراسر کشور را تحت پوشش قرار دهد. تا به امروز 20 سینمای کشور از این حرکت استقبال کرده‌اند که البته اکثر آن‌ها در تهران قرار دارند.

علی ترکیان، مدیر تارنما، آمار دقیقی از فروش اعلام نمی‌کند و به گفتن اینکه «آمار رو به رشد است» بسنده می‌کند و با اکراه می‌گوید، روز قبل حدود 150 بلیت از طریق اینترنت فروخته شده است.

اینکه فصل اکران کی باشد و فیلم چه باشد، درست همانند گیشه، آمارشان را جابه‌جا می‌کند. فیلم اگر پرفروش باشد، آمار هم بالاست. البته شهرستانی‌ها استقبال چندانی از این تارنما و سامانه نکرده‌اند. آگاهی‌نداشتن از وجود چنین سامانه‌ فروشی، تبلیغات ضعیف و محدود و اعتمادنکردن به فرآیند نقل و انتقال مالی از طریق اینترنت از عمده دلایلی است که به طور کلی در توجیه این امر برشمرده می‌شود. از سوی دیگر، باید به تعداد افرادی توجه داشت که به اینترنت دسترسی دارند. آماری که شاید به قشر تحصیل‌کرده و متوسط به بالای جامعه محدود شود. بر همین اساس، اگر دست‌اندرکاران این امر با تبلیغات گسترده در فضای مجازی بتوانند اعتماد کاربران را به دست آورند، به نحوی در ترغیب و افزایش مخاطبان سینما نیز کمک شایانی می‌کنند. برای نمونه، طبق آماری که ترکیان اعلام می‌کند، 50 درصد بلیت‌های سینما آزادی تهران و 30 درصد بلیت‌های پردیس سینما ملت از طریق اینترنت خریداری می‌شود که نمایانگر موفقیت این سینماها در کسب اعتماد مخاطبان است.

البته باید گفت در مجموع سینماها اهمیت چندانی برای توسعه این سامانه قائل نیستند. ترکیان سود حاصل از فروش هر بلیت از طریق تارنما را فاش نمی‌‌کند و در انتقاد از سینماداران می‌گوید: «آن‌ها حاضر به صرف هزینه و سرمایه‌گذاری در این زمینه نیستند. ما هم بیشتر چشم به آینده داریم وگرنه تا حالا باید سایت را جمع می‌کردیم.» این شرکت قصد دارد با شیوه‌های تبلیغاتی به گسترش فعالیت خود بپردازد. برای مثال تارنمای سینماتیکت با حمایت حامیانش هر هفته به پنج تن از مشتریانش به قید قرعه 50 هزار تومان جایزه می‌دهد یا اطلاعات و برنامه 100 سینما در سراسر کشور را در اختیار مراجعه‌کنندگان می‌گذارد. از آنجا که برخی از سینماهای کشور متعلق به سازمان‌های دولتی مانند حوزه‌ هنری یا شهرداری‌اند، انتظار می‌رود این سازمان‌ها با حمایت از چنین ایده‌هایی، از سویی مردم را به سینمارفتن تشویق کنند و از سوی دیگر موجب گسترش تجارت الکترونیک شوند. با این همه، مؤسسه سینماشهر، وابسته به معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها سازمان دولتی‌ای بوده که تاکنون از فعالیت تارنمای سینماتیکت حمایت کرده است.

 

عصر جدید

جدا از فروش اینترنتی بلیت سینما، در ابتکاری بدیع و جسورانه، تعدادی از سینماگران به فکر پیش‌فروش اینترنتی بلیت فیلم‌های خود افتاده‌اند. گرچه این جشنواره‌ فیلم فجر بود که در سال گذشته برای نخستین بار تصمیم گرفت چیزی به نام صف خرید بلیت را حذف کند و بدین منظور بلیت‌های اکران فیلم‌های جشنواره را تنها به صورت الکترونیکی در دسترس قرار داد، اما این تهیه‌کنندگان فیلم «بوسیدن روی ماه» بودند که در مردادماه امسال برای نخستین بار دست به پیش‌فروش بلیت این فیلم زدند. هر چند در ابتدا مشکلاتی در این راه به وجود آمد و شورای صنفی نمایش پیش‌فروش بلیت را منوط به اخذ مجوز نمایش اعلام کرده بود، در نهایت این امر اتفاق افتاد؛ اما خبر پیش‌فروش بلیت فیلم «چ» حاتمی‌کیا در حالی که هنوز مراحل فیلمبرداری و تولید را طی می‌کرد از همه عجیب‌تر بود. پیش‌فروش بلیت از اواخر مردادماه آغاز شد و مهدی کریمی تهیه‌کننده‌ فیلم از استقبال مخاطبان به ویژه خانواده‌ها از این امر خبر داد.

با این تفاسیر، باید منتظر آغاز دوره جدیدی در روند فیلمسازی کشور باشیم که شاید فرآیند تولید فیلم را دستخوش تغییر کند. البته اگر خوش‌بین باشیم و فرض را بر این بگیریم که سازمان‌ها و نهادهایی که در تولید و پخش فیلم‌های سینمایی دخالت دارند، اختلافی نخواهند داشت، از اعمال سلایق گروهی و شخصی در اجرای قوانین و سیاست‌های مرتبط با حوزه سینما پرهیز و سرانجام از پیش‌فروش اینترنتی بلیت فیلم‌های در دست ساخت حمایت خواهند کرد.

منبع: قانون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.