پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گشتوگذاری در نمایشگاه نوآوری باز مسکو / ساده اما کاربردی
سعید باباخانی، مدیر توسعه کسبوکار جیبیت در یادداشتی که در اختیار راه پرداخت قرار داده مشاهدات خود از نمایشگاه نوآوری باز مسکو را که 21 تا 23 اکتبر برگزار شده، نوشته است. او در این یادداشت به سادگی و در عین حال کاربردی بودن این نمایشگاه اشاره میکند و اینکه امکان تعامل مستقیم و رودرروی بازدیدکنندگان از طریق اپلیکیشن نمایشگاه فراهم شده بود.
در این نمایشگاه کسبوکارها، محصولات و خدمات نوین در روسیه و سایر کشورهای همجوار به نمایش گذاشته شد. میتوان گفت این نمایشگاه به نوعی معادل نمایشگاه اینوتکس در ایران است. این رویداد، محل عرضه محصولات هایتک شرکتهای دانشبنیان بود و استارتآپها هم بیشتر محصولمحور بودند تا خدمتمحور.
چندین نکته در این همایش قابل توجه بود. نخست اینکه به مسائل امنیتی در هنگام ورود و خروج خیلی اهمیت داده میشد. دیگر اینکه غرفهها خیلی کوچک و با طراحی ساده بودند. چندین سالن برای برگزاری پنل و سخنرانی افراد بود و از آنجایی که اپلیکیشن نمایشگاه راهاندازی شده بود، بازدیدکننده میتوانست با افرادی که پروفایل خود را در این اپلیکیشن تکمیل کرده بودند جلسه بگذارد، ساعت و شماره میز این جلسات از قبل هماهنگ شده بود و افراد میتوانستند در یک جای آرام با اتاقهای کوچک تشکیل جلسه دهند و با هم به گفتوگو بنشینند.
نکته قابل توجه دیگر این بود که پک ورود به نمایشگاه نداشتیم در حالی که در ایران وجود دارد و امکان راهنمایی بازدیدکنندگان هست. بیشتر محصولات فناورانه از پهپاد تا وسایلی که میتواند به معلولان کمک کند تا راه بروند یا نابینایان از یک سری امکانات برخوردار باشند، از جمله محصولاتی بود که بیش از همه توجه من را به عنوان مخاطب به خود جلب کرد. همچنین محصول قابل توجه دیگر این بود که یک کمپانی دانشبنیانی تلاش کرده با هوش مصنوعی عینکی را تهیه کند که یک سری تمرینها را برای فرد در نظر میگرفت و مهارتهای ارتباطی فرد را ارتقا میداد.
علاوه بر اپلیکیشنی که امکان تعامل بازدیدکنندگان را فراهم میکرد، دولت روسیه پلتفرمی را راهاندازی کرده بود برای اینکه کل اکوسیستم از استارتآپها تا شرکتهای دانشبنیان آنجا برای خود پروفایل درست کنند و از این طریق به هم متصل شوند.
کیفیت برگزاری خیلی متفاوت از نمایشگاههایی که در ایران برگزار میشود نبود، اتفاقا نمایشگاه سادهتر و کاربردیتر بود؛ مثلا اتاق کنفرانس و تشریفات زیاد دیده نمیشد. باید به این مورد اشاره کنم که در کشور روسیه از آنجایی که با زبان انگلیسی خیلی ارتباط برقرار نمیکنند، تعامل با غرفهداران کمی سخت بود، حتی تابلوهای راهنمای خوبی به زبان انگلیسی وجود نداشت و خیلیها حتی وبسایت انگلیسی نداشتند.
بهطور کلی باید بگویم نمایشگاه بینالمللی نبود و بیشتر از روسیه و سایر کشورهای اطراف، در این رویداد حضور پیدا کرده بودند.