راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به قابلیت جدید دستگاه HSM بومی سِربُن و مزیت‌های آن در گفت‌وگو با خلیل طاهری مدیر امنیت شرکت فناوری اطلاعات رادین

شرکت «رادین» در سال 1397 از ادغام دو شرکت «طرح­ و توسعه حصین ­ایمن» و «تلکام» به‌وجود آمد. یکی از اهداف اصلی این شرکت فعالیت در حوزه امنیت است و در سال 1390 به‌طور جدی، دست به تولید ماژول امنیتی سخت­‌افزاری (Hardware Security Module) بومی با نام «سِربُن» زد، که ابزاری برای انجام امور رمزنگاری و کنترل مبادلات محرمانه است.

ببینید: نگاهی به مفهوم PKI و کاربردهایش به بهانه ارائه PKI همراه با HSM بومی سربن توسط شرکت رادین

این درحالی است که در حال حاضر تنها چهار شرکت یوتیماکو، بول و تالس (PayShield) و Safenet در تولید این دستگاه اعتبار جهانی دارند. مهم‌ترین وظیفهHardware Security Module یا به اختصار «HSM» محافظت فیزیکی و نرم‌افزاری از کلیدهای ذخیره‌شده و در عین حال فراهم ­آوردن سرویس‌های رمزنگاری از طریق این کلیدهاست.

اکنون قابلیت جدیدی در دستگاه HSM توسعه داده شده که در این­ باره خلیل طاهری، مدیر امنیت شرکت فناوری اطلاعات رادین گفت: «قابلیت جدید این HSM امکان توازن بار یا Load Balancing روی دستگاه است که با موفقیت پیاده‌سازی شده است. علاوه ‌بر این دسترس‌پذیری بالا نیز در این دستگاه همزمان اتفاق می‌افتد؛ به این معنی که اگر دستگاهی که ما به آن درخواست می‌دهیم به هر دلیلی خاموش یا از مدار خارج شود، این درخواست رد نمی‌شود و به دستگاه بعدی ارجاع داده می‌شود.»

او با اشاره به اینکه ما این کار را بر اساس استانداردهای روز انجام داده‌ایم، مزیت دیگر این قابلیت را توضیح داد و گفت: «مزیت دیگری که در HSM سِربُن ایجاد شده، همگام‌سازی خودکار HSMهاست. به این مورد در اصطلاح فنی Automatic Replication (تکثیر خودکار) می‌گویند. به‌طور مثال اگر بخواهیم برای مجموعه‌ای از دستگاه‌هایی که داریم کلیدی را تولید کنیم، در صورت نبود همگام‌سازی خودکار، باید برای هر دستگاه کلیدی را تولید کرد. اما با همگام‌سازی خودکار، این مساله به‌صورت خودکار در کلیه دستگاه‌ها انجام می‌شود و در این صورت وضعیت HSMها نسبت به هم کاملا یکسان خواهد بود.»

او ادامه داد: «تنها دستگاه HSM که این مزیت را دارد، Safenet است و پس از آن این همگام‌سازی توسط HSM سِربُن در ایران اجرا شده و ما تنها شرکتی هستیم که این تکنولوژی را تولید کرده‌ و از آن استفاده می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.