راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پی‌پال به عنوان اولین شرکت از انجمن لیبرای فیسبوک کناره‌گیری کرد

پی‌پال اولین شرکتی است که به صورت رسمی از پروژه لیبرای فیسبوک کناره‌گیری می‌کند. لیبرا نام یک ارز رمزنگاری‌ شده است و طبق اعلام فیسبوک، زنجیره‌ای متشکل از سی نام بزرگ در انجمنی به همین نام گرد هم آمده‌اند تا به توسعه و راه‌اندازی سرویس‌های مرتبط با این ارز رمزنگاری‌ شده بپردازند.

کمپانی پی‌پال با ارسال یک ایمیل به تک‌کرانچ اعلام کرد: «پی‌پال در تلاش است تا خدمات مالی را به شکل دموکراتیک در اختیار جوامع محروم از خدمات بانکی قرار دهد؛ از این رو در حال حاضر تصمیم گرفته‌ایم تمرکز خود را به برنامه‌ها و اولویت‌های کسب‌وکار خودمان معطوف سازیم و از مشارکت در انجمن لیبرا خودداری کنیم. ما هنوز هم از آرمان‌ها و اهداف انجمن لیبرا حمایت می‌کنیم و در نظر داریم که در صورت امکان، باز هم در آینده با یکدیگر همکاری داشته باشیم. فیسبوک جزو شرکای استراتژیک دیرینه و ارزشمند پی‌پال به شمار می‌رود و ما به همکاری و پشتیبانی از این شرکت ادامه خواهیم داد.»

پی‌پال جزو شرکای سرشناس و معتبر فیسبوک محسوب می‌شد؛ به همین دلیل پا پس کشیدن آن قبل از شروع به کار لیبرا، ضربه سختی به فیسبوک و انجمن لیبرا وارد کرد.

مدتی است که کمپانی فیسبوک با موجی از واکنش‌های منفی از سوی رگولاتورها مواجه شده و برخی نیز احتمال می‌دهند که ارز رمزنگاری شده این شرکت در راه‌اندازی و توسعه خدمات با مشکل روبرو خواهد شد، از این رو گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر این که برخی از سازمان‌های بزرگ طرفدار لیبرا در مورد ادامه همکاری با این انجمن دچار تردید شده‌اند.

انجمن لیبرا در پاسخ به کناره‌گیری پی‌پال، بیانیه‌ای ساده و در عین حال تند منتشر کرد.

یکی از سخنگویان این شرکت گفت:

گام برداشتن در مسیر توسعه ارز رمزنگاری شده لیبرا، اقدامی بلندهمتانه بوده و به خبرگی و شکیبایی بسیاری نیاز دارد. راه‌اندازی ارز مذکور به بهتر شدن اوضاع و بهبود وضعیت شمول مالی کمک می‌کند. چنین فرصتی در هر نسل فقط یک بار پیش می‌آید. سفر طولانی و پر چالش پیش رو خواهد بود. این اقدام نظم جدیدی به سیستم مالی خواهد بخشید و آن را به نفع مردم تغییر خواهد داد؛ چنین امری دشوار است. پایبندی و داشتن تعهد به این مسئولیت از هر چیز دیگری مهم‌تر است. ما ترجیح می‌دهیم که همین حالا دلیل این عدم تعهد را بدانیم، نه بعدا.

پی‌پال اولین شرکتی است که از انجمن لیبرا کناره‌گیری می‌کند. انجمن لیبرا در حال حاضر روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و ارز رمزنگاری شده لیبرا هنوز راه‌اندازی نشده است. از این رو می‌توان ادعا کرد که کمپانی پی‌پال زمان بدی را برای جدا شدن از انجمن مذکور انتخاب کرده است.

رگولاتورها و سایر نهادهای نظارتی موجود در هر دو سوی اقیانوس اطلس، فیسبوک و ارز رمزنگاری شده را به عنوان دو موضوع جداگانه مورد موشکافی قرار داده‌اند و از این موضوع نگران هستند که ارزی که توسط فیسبوک حمایت و ترویج می‌شود، چگونه می‌تواند به رفتاری ضد رقابتی منتج شود.

قرار است فیسبوک و دیگر اعضای انجمن لیبرا طی ماه جاری میلادی در کنار یکدیگر جمع شوند و اولین هیئت مدیره این انجمن را تعیین کنند. ولی طبق گزارش‌ها، بررسی‌های موشکافانه دولتی باعث ترس عده‌ای شده که در این مقطع زمانی، صرفا به شکل زبانی از پروژه لیبرا حمایت کرده‌اند.

وال ‌استریت ‌ژورنال چند روز پیش گزارش کرد که احتمال دارد مسترکارت، ویزا و سایر شرکت‌ها از پی‌پال پیروی کرده و از مشارکت در پروژه لیبرا انصراف دهند. مسترکارت در این خصوص اظهارنظری نکرده ولی آلفرد کلی که سمت مدیر عاملی ویزا را به عهده دارد، در یک بیانیه عمومی عنوان کرده: «حمایت ویزا از لیبرا ماهیتی مشروط دارد و مادامی که مسائل رگولاتوری و سایر مشکلات مانعی در مسیر این ارز رمزنگاری شده ایجاد نکنند، به همین شکل ادامه خواهیم داد.»

کلی در آخرین کنفرانس برای گزارش وضعیت مالی شرکت اظهار داشت: «مهم است که واقعیت‌ها را درک کنیم و هیچ کداممان از دیگری جلوتر نباشیم. ما نامه‌ای غیرالزام‌آور را برای پیوستن به لیبرا امضا کرده‌ایم. ما یکی از 27 شرکتی هستیم که برای عضویت در لیبرا ابراز علاقه کرده‌اند؛ ولی هیچ یک هنوز به صورت رسمی به عضویت این پروژه ارز رمزنگاری شده درنیامده‌ایم. ما فعلا در حال بحث و گفتگو هستیم و تصمیم نهایی را زمانی خواهیم گرفت که تکلیف چند فاکتور مهم مشخص شود. توانمندی انجمن در برآورده کردن شروط الزامات رگولاتوری یکی از همین فاکتورهاست. پروژه مذکور روزهای اولیه خود را می‌گذارند و موارد بسیاری هستند که باید نهایی شوند. با این حال، ما برای حمایت از انجمن لیبرا ابراز تمایل کرده‌ایم و طبیعتا معتقد هستیم که می‌توانیم نقشی فزاینده و مفید در این انجمن داشته باشیم.»

لازم به ذکر است که فیسبوک به تنهایی کنترل انجمن و ارز رمزنگاری شده لیبرا را به عهده نخواهد داشت، بلکه همانند سایر شرکا، از یک رای برخوردار خواهد بود. مسترکارت، ویزا، استرایپ، اوبر و شرکت اندرسن هوروویتس که در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر فعالیت می‌کند، جزو نهادهایی هستند که انجمن لیبرا را تایید کرده و از آن حمایت کرده‌اند. هر یک از اعضای انجمن لیبرا باید دست کم 10 میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند و انجمن مبالغ جمع‌آوری شده را به ترویج بلاکچین متن باز لیبرا اختصاص خواهد داد.

اعضای مذکور در کنار حمایت از بلاکچین لیبرا و ترویج پلتفرم توسعه دهنده آن که با استفاده از زبان برنامه‌نویسی «موو» عمل می‌کند، مسئولیت‌های دیگری نیز به عهده دارند. آن‌ها باید از کسب‌وکارها دعوت به عمل آورند تا از پرداخت‌های لیبرا پشتیبانی کرده و برای مشتریان خود تخفیف یا پاداش در نظر بگیرند.

فیسبوک در راستای موفقیت انجمن، تنها به لیبرا اکتفا نکرده، بلکه یک شرکت تابعه به نام کالیبرا را نیز راه‌اندازی کرده است. هدف از راه‌اندازی شرکت مذکور، انجام عملیات مربوط به تراکنش‌های کریپتو بوده است. کالیبرا این عملیات را در پلتفرم خود که از بلاکچین لیبرا استفاده می‌کند، انجام می‌دهد. کسب مالکیت موسسات مختلف برای توسعه کارایی این شرکت تابعه یکی دیگر از اقدامات فیسبوک است.

دولت‌های سراسر جهان نگران این هستند که فیسبوک و شرکایش با راه‌اندازی لیبرا سعی در حذف سرویس‌های مالی موجود و قوانین مربوطه داشته باشند؛ به همین دلیل، اغلب رگولاتورها در برابر پروژه لیبرا به حالت آماده باش درآمده‌اند.

مارک زاکربرگ که مدیر اجرایی فیسبوک محسوب می‌شود، در اوایل ماه جاری میلادی با سرویس خبری ژاپنی نیکی مصاحبه کرد. او طی این مصاحبه در واکنش به فشارها اعلام کرد که فیسبوک تمایل دارد زمان راه‌اندازی ارز رمزنگاری شده لیبرا را به تاخیر بیندازد. لازم به ذکر است که پیش‌تر، زمان برنامه‌ریزی شده برای راه‌اندازی این ارز، سال 2020 میلادی اعلام شده بود. در شرایط کنونی، حرکت سریع و در هم شکستن موانع نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

منبع: تک‌کرانچ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.