راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پی‌پال اولین شرکت خارجی است که مجوز پرداخت در چین را دریافت کرد / پی‌پال پس از خرید سهام گوپی وارد بازار چین می‌شود

دن شولمن، مدیرعامل پی‌پال اعلام کرد که این شرکت توانسته سهام زیادی از شرکت فناوری اطلاعات چینی «گوفابو» را به‌دست آورده است. این اقدام پی‌پال باعث شده که به اولین پلتفرم پرداخت‌های خارجی تبدیل ‌شود که تاییدیه دولت چین را برای ارائه پرداخت‌های آنلاین در این کشور بدست آورده است.

درواقع این شرکت فناوری‌ اطلاعات، 70 درصد از سهام شرکت پرداخت‌های آنلاین چینی را که تحت نام تجاری «گوپی (فناوری‌اطلاعات گوفابو)» فعالیت می‌کند، کسب کرده است. در این خصوص، شولمن گفت که پی‌پال قصد دارد با پلتفرم‌های تکنولوژی و نهادهای مالی چین مشارکت کند. او همچنین افزود که این شرکت، خدماتی را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها در چین و بازارهای خارجی نیز فراهم می‌کند.

تالی بیکر، تحلیل‌گر ارشد گروه «ایتی» درباره این اقدام پی‌پال گفت که معامله‌ای بزرگ برای این شرکت محسوب می‌شود؛ زیرا بازار چین، جزو بزرگ‌ترین بازارهای جهان است.

او همچنین افزود: «لازم به ذکر است خدماتی که پی‌پال ارائه می‌دهد، نه‌تنها می‌تواند پشتیبانی بهتری از خدمات تجارت الکترونیکی برون مرزی ارائه دهد؛ می‌تواند به بازار گردشگری چین نیز رسیدگی کند؛ بازاری که شرکت‌های بسیاری در تلاش هستند تا مشکلات آن را رفع کنند. برای مثال، علی‌پی در تلاش است که توسط مانی‌گرام، از مصرف‌کنندگان چینی که به خارج از کشور سفر می‌کنند و نیاز به انجام پرداخت دارند، پشتیانی و حمایت کند.»

این معامله قرار است که در سه ماهه چهارم سال جاری عملی شود.

آمریکا در مذاکره تجاری خود با چین، به دنبال دسترسی بیشتر به بازار این کشور بود و بانک مرکزی چین، «معامله برابر» را برای گروه‌های داخلی و خارجی ضمانت کرده بود.

همچنین ویزا و مسترکارت در میان این شرکت‌های خارجی هستند که برای تایید مجوزشان صبر کرده‌اند. درواقع این تعهد در مقابل قوانین وضع شده در سال 2017 است که موانع رسمی را جهت دسترسی به بازار حذف کرد.

از نظر قانونی، بانک مرکزی چین ظرف مدت 90 روز باید تصمیم خود را در خصوص درخواست‌ها اعلام کند. لازم به ذکر است بانک مرکزی چین، بزرگترین سهامدار در یونین‌پی چین است که درواقع، انحصار پرداخت‌های کارت‌بانکی رنمینبی را در دست دارد.

با ورود پی‌پال به چین، این قابلیت فراهم می‌شود که بتوان به انواع مجوزهای پرداخت گوپی دسترسی پیدا کرد. پس امکان پرداخت‌های رنمینبی برون‌مرزی، موبایلی و آنلاین فراهم می‌شود و کارت‌های نقدی می‌توان صادر کرد.

پی‌پال وارد بازاری می‌شود که رشد سریع بازار برای پرداخت‌های آنلاین دارد. البته این پلتفرم، تحت سلطه دو غول تکنولوژی است. تنسنت یکی از این غول‌های تکنولوژی است که از طریق پلتفرم پیام‌رسان اجتماعی خود، وی‌چت را اداره می‌کند. علاوه‌بر تنسنت، علی‌بابا نیز بر پی‌پال نظارت دارد و پرداخت‌های آن وابسته به بزرگترین پلتفرم پرداخت‌های آنلاین و موبایلی «انت فایننس» است که این پلتفرم نیز علی‌پی را اداره می‌کند.

با این حال که سرعت رشد پرداخت‌های موبایلی در اروپا و آمریکا کاهش یافته، اما در مقابل، پی‌پال در بازار روبه رشد پرداخت‌های موبایلی آسیا توسعه یافته است.

درواقع پی‌پال در اواخر سال 2017 در هند راه‌اندازی شد و سعی دارد با خدمات پرداخت‌های موبایلی علی‌بابا، والمارت، گوگل، آمازون و فیس‌بوک رقابت کند.

منبع: Financial Times و Mobile Payments Today

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.