راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اگر رگولاتوری با بلاکچین هم‌گام نشود چه باید کرد؟ / گزارشی از آنچه در دومین روز همایش سراسری بلاکچین ایران گذشت

روز دوم همایش سراسری بلاکچین ایران با هدف ایجاد فرصتی برای گردهمایی جامعه بلاکچین هفتم مهرماه درسالن همایش شهید قندی وزارت اتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

«اکوسیستم نوآوری و بلاکچین»، «بلاکچین در بازار سرمایه»، « چرا بلاکچین مهم است»، «بلاکچین و جهان اسلام»، «بررسی جرائم مرتبط با رمزارزها» و «کاربرد بلاکچین در بازار سرمایه» محورهای اصلی این رویداد بودند.

در این رویداد پنل «چالش‌های حقوقی و حاکمیتی بلاکچین» برگزار شد. در این پنل گفته شد که رگولاتور اعتمادساز است و برای قانون‌گذاری در حوزه بلاکچین باید نهادهای بالاتر از بانک مرکزی وارد میدان شوند؛ زیرا نهادهایی همچون این بانک، بیمه مرکزی و بورس تنها با توجه به شرایط فعلی خود تصمیم می‌گیرند.

.

بلاکچین مهم است؛ چرا تا کنون به سمت آن نرفته‌ایم؟

محمدعلی مداح‌علی، مدیرعامل آزمایشگاه بلاکچین شریف به عنوان اولین سخنران روز دوم همایش سراسری بلاکچین ایران در رابطه با «اهمیت بلاکچین» صحبت کرد. به عقیده او دیگر مساله این نیست که چرا بلاکچین مهم است؛ بلکه باید به این پاسخ دهیم چرا تا کنون به سمت آن نرفته‌ایم تا تهدیدهای آن را تبدیل به فرصت کنیم.

مدیرعامل آزمایشگاه بلاکچین شریف با اشاره به پلتفرم‌هایی که در بستر سیستم‌های توزیع‌شده متمرکز به وجود آمدند مانند گوگل و فیس‌بوک، افزود: «تقریباً تمامی داده‌های کاربران در این پلتفرم‌ها ذخیره می‌شود. هر روزه شاهد انتشار اخباری مبنی بر افشا و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران آنها هستیم.»

محمدعلی مداح‌علی، مدیرعامل آزمایشگاه بلاکچین شریف
محمدعلی مداح‌علی، مدیرعامل آزمایشگاه بلاکچین شریف

مداح‌علی ادامه داد: «تبلیغات هدفمند تنها یکی از اقداماتی است که سیستم‌های توزیع‌شده متمرکز با استفاده از اطلاعات کاربران انجام می‌دهند. واقعیت این است که توان آنها بسیار بالا است و حتی توانسته‌اند در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا مؤثر باشند. با وجود این سیستم‌ها امنیت ملی کشورها نیز از بین خواهد رفت.»

مداح‌علی از سیستم‌های مبنی بر shared economy نام برد و اوبر را یکی از آنها دانست. او گفت: «این سیستم‌ها می‌توانند به مرور انحصار را به وجود بیاورند و با وجود آنها بازار آزاد بی‌معنی است.»

جریان اطلاعات از دست حکومت‌ها خارج و به دست شرکت‌هایی بزرگی مانند فیس‌بوک افتاده است. او با بیان این مطلب ادامه داد: «تنها بلاکچین می‌تواند با این شرکت‌ها که مدیریت آنها متمرکز است مبارزه کند.»

.

کارچین در سال ۱۴۰۲ آغاز به کار خواهد کرد

در ادامه همایش سراسری بلاکچین ایران «کارچین» و «ثبت شد» به عنوان استارت‌آپ‌هایی که در در زمینه بلاکچین و رمزارزها کار می‌کنند، به بیان تجربیات خود پرداختند.

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین به عنوان اولین ارائه‌دهنده به بیان تجربیات کارچین، اولین تاکسی اینترنتی مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین پرداخت. او گفت: «برخلاف مدل‌های سنتی مانند اوبر و یا اسنپ و تپسی که در آن سامانه‌ای متمرکز، واسطه اتصال رانندگان و مسافران است، در پلتفرم‌های بلاکچینی، این اتصال بدون هیچ واسطه متمرکزی صورت می‌گیرد و این مساله کارمزدهای سفر را کاهش می‌دهد.»

امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین
امیرعباس امامی، بنیان‌گذار استارت‌آپ کارچین

امامی کاهش کارمزد، قیمت‌گذاری پویا و امکان مشارکت و منفعت از رشد پلتفرم‌ها را از جمله مزیت‌های کارچین دانست. ایده کارچین در سال ۹۶ شکل گرفت و در بهمن ۹۷ فرایند جذب سرمایه آن آغاز شد. او با بیان این مطلب گفت: «بعد از طی فرایند لانچ سایت ICO عمومی، اجرای آن و توسعه فنی بازار فناوری اطلاعات، استارت‌آپ کارچین در سال ۱۴۰۲ آغاز به کار خواهد کرد.»

«ثبت شد» اولین سامانه کاربردی ایرانی مبتنی بر بلاکچین است که به ثبت اثرانگشت هر نوع محتوای دیجیتال بر روی زنجیره بلوک‌ بلاکچین می‌پردازد. در ادامه سهیل پایدار، بنیان‌گذار این سامانه به ارائه تجربیات این استارت‌آپ پرداخت.

سهیل پایدار، بنیان‌گذار «ثبت‌ شد»
سهیل پایدار، بنیان‌گذار «ثبت‌ شد»

وعده حمایت نهادهایی همچون معاونت علمی و فناوری از «ثبت شد» در نهایت محقق شد اما نه به قدری که در ابتدا گفته شد. پایدار با بیان این مطلب گفت: «این مساله باعث ایجاد مشکلات بسیاری شد. اگر از ابتدا با سرمایه اندک خود شروع به کار می‌کردیم، موفق‌تر بودیم. اولویت «ثبت شد» ارائه راه‌حل‌های سازمانی است و نسخه سوم آن به زودی رونمایی می‌شود.»

.

چالش‌های حقوقی و حاکمیتی بلاکچین

در ادامه این همایش پنل «چالش‌های حقوقی و حاکمیتی بلاکچین» برگزار شد. در این پنل گفته شد که رگولاتور اعتمادساز است و برای قانون‌گذاری در حوزه بلاکچین باید نهادهای بالاتر از بانک مرکزی وارد میدان شوند؛ زیرا نهادهایی همچون این بانک، بیمه مرکزی و بورس تنها با توجه به شرایط فعلی خود تصمیم می‌گیرند.

مصطفی نقی‌پورفر، مدیر آزمایشگاه نوآوری بلاکچین، رضا قربانی، رییس هیات مدیره شبکه عصر تراکنش، سروش قاضی‌نوری، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، عرفان لاجوردی، مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت از اعضای این پنل بودند.

.

تقویت بدنه کارشناسی رگولاتوری

حامد صالحی، مدیر اجرایی کمپین رسکیوبیت به عنوان مدیر پنل سؤال کرد که آیا بلاکچین و رمزارزها در دنیا و از جمله ایران قابلیت رگولاتوری دارد یا خیر؟

قاضی‌نوری در پاسخ به این سؤال، گفت: «چگونگی برخورد با تکنولوژی‌های جدید چالش اصلی در تمامی کشورهاست و این درباره تمامی فناوری‌ها از جمله رمزارزها صادق است، فناوری می‌آید و تنها کاری که باید کرد شناخت ابعاد آن و داشتن عکس‌العمل مناسب در مقابل آن است.»

بلاکچین با فناوری‌های که از دهه ۶۰ شکل گرفته‌اند متفاوت است. قربانی با بیان این مطلب ادامه داد: «مجمع جهانی گزارش‌هایی را درباره فناوری‌های برهم‌زننده دنیا منتشر کرده و در آن به چگونگی روند تغییر این تکنولوژی‌ها پرداخته است.»

او با اشاره به جزییات این گزارش، گفت: «با تغییر تکنولوژی رگولاتوری تا سال‌ها مساله نبود. تکنولوژی مفهومی به نام شی‌گرایی را به وجود آورد که باعث ایجاد پدیده‌های نوین همچون شبکه‌های اجتماعی شد و اینجا بود که بعد از سال‌ها بحث رگولاتوری مطرح شد.»

رییس هیات مدیره شبکه عصر تراکنش ادامه داد: «بلاکچین با این تکنولوژی‌ها فرق می‌کند و تغییراتی که به وجود می‌آورد سریع است به همین دلیل است که در ایران و جهان پروژهای مبنی بر بلاکچین با واکنش سریع رگولاتوری مواجه می‌شوند.»

به عقیده قربانی اگر دولت و رگولاتوری از جریان به وجود درک نداشته باشد و با آن همراه نباشد تنها کاری که می‌توان کرد اقدامات فردی و فعالیت در کشورهای خارجی است و اگر بخواهیم پروژه‌های در مقیاس بزرگ انجام دهیم باید بدنه کارشناسی رگولاتوری تقویت شود.

در ادامه نقی‌پور، گفت: «بلاکچین نیازی به رگولاتوری ندارد. رگولاتوری وقتی باید مطرح شود که کاربرد به میان می‌آید.»

لاجوردی نیز در پاسخ به این سؤال که آیا بلاکچین نیازی به رگولاتوری دارد یا خیر، گفت: «بازار مبادله که رمزارزها ایجاد می‌کند؛ مساله‌ای است که احتیاج به رگولاتوری دارد. ما در زمینه گمرک و مدیریت نقدینگی به قانون‌گذاری احتیاج داریم.»

.

هر ساله ۲۰ درصد از ارزش پول ملی کاسته می‌شود

مدیرعامل موسسه حقوقی فرصت با تاکید بر اینکه رمزارزها قابلیت افزایش سرعت نقد شوندگی را دارند و می‌توانند جایگزین پول شوند، گفت: «با توجه به وضعیت اقتصادی کشور افزایش نقدینگی بحران‌آفرین است؛ بنابراین ابتدا باید از پتانسیل بلاکچین در بازارهایی استفاده کرد که دارایی آنها منجر به افزایش حجم نقدینگی نشود.»

قربانی نیز در رابطه با نقش بانک مرکزی در مدیریت نقدینگی گفت. او با مقایسه قدرت خرید در سال‌های گذشته با اکنون تاکید کرد: «هر ساله ۲۰ درصد از ارزش پول ملی کاسته می‌شود و این نشان می‌دهد بانک مرکزی نتوانسته مدیریت نقدینگی را به درستی اجرا کند. پول مفهومی قراردادی بود که با توافق مردم و اعتماد به دولت سیستم متمرکز را به وجود آورد و این سیستم ۲۰ درصد از ارزش پول ملی را هرساله از بین برده است.»

.

از بین رفتن ریال به ضرر کیست؟

سیستم‌های متمرکز فساد را به وجود آورد و منفعت را برای کسانی که تنها آن را مدیریت می‌کنند و ارزشی را خلق نمی‌کنند، تأمین کرد. قربانی با بیان این مطالب گفت: «بلاکچین در پاسخ به این فضا به وجود آمد. خلق نقدینگی در ایران وظیفه یک نهاد رگولاتور به نام بانک مرکزی است که موظف شده آن را مدیریت کند. با آمدن بلاکچین تنها ترسی که برای این نهاد به وجود می‌آید این است که ریال از بین می‌رود اما باید پاسخ داد که از بین رفتن ریال به ضرر مردم است یا بانک مرکزی.»

.چالشی که بلاکچین به وجود آورده این است که ابزاری شکل می‌گیرد که نه تنها کاربردهای پول را دارد؛ بلکه ارزش را هم مبادله می‌کند. رییس هیات مدیره شبکه عصر تراکنش با بیان این مطلب گفت: «رگولاتور این قضیه را می‌داند. بلاکچین تکنولوژی است که محصول آن تمامی ستون‌های دنیای متمرکز را بهم خواهد زد. فرایند گسترش این تکنولوژی بدون توجه به اینکه دولت با آن موافق است یا خیر پیش می‌رود و اگر رگولاتوری با آن همراه نشود فرصت‌ها را از دست خواهد داد.»

او در ادامه افزود: «هدف دولت رسیدن به تورم ۹ درصد است در صورتی که ایده‌آل در جهان چیزی حدود یک درصد است؛ کافی است تنها یک‌بار این تجربه رقم بخورد که ارزش ریال می‌تواند سالی ۲۰ درصد کاهش پیدا نکند. رگولاتوری نمی‌تواند این قضیه را درک کند.»

.

رگولاتور حوزه بلاکچین کدام نهاد است؟

قاضی نوری در پاسخ به این سؤال که کدام نهاد متولی رگولاتوری در این حوزه است، گفت: «در حال حاضر بانک مرکزی بالاترین نهاد رگولاتوری در حوزه پرداخت است. رگولاتور یکی از بازیگران در هر حوزه‌ای است و هر جایی که بحث کاربرد به میان آید ورود پیدا می‌کند و تأمین منافع مردم وظیفه اصلی آن است. مساله اصلی در واقع چگونگی ورود برای تأثیرگذاری مثبت است.»

قربانی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا رگولاتوری فضایی را برای تبادل نظر میان خود و فعالان بلاکچینی در نظر گرفته یا خیر، گفت: «بانک مرکزی در شش ماه اخیر به عنوان اصلی‌ترین دشمن بلاکچین شناخته شده است. اگر رگولاتور بپذیرد اطلاعاتی کافی ندارد فضایی به نام سندباکس شکل می‌گیرد که به  گسترش فعالیت در این حوزه کمک می‌کند.»

اوعقیده دارد که رگولاتور چه بخواهد چه نخواهد اعتماد ساز است اگر بخواهد اتفاقی در این حوزه رخ دهد باید نهادهای بالاتری مانند دفتر رهبری وارد میدان شوند؛ چون نهادهای پایین‌تری مثل بورس و بانک مرکزی به شرایط فعلی خود توجه می‌کنند.

قربانی در پاسخ به این سؤال که چرا تنها به حوزه ماینینگ توجه شده و متن مکتوب برای آن صادر شده، گفت: «ماینینگ پایین‌ترین سطح بلاکچین است و درک فرایند آن ساده و مانند بلاکچین پیچیده نیست.»

.

 فرصتی برای رشد محصولات خارجی

نقی‌پور نیز در ادامه گفت: «بیشتر از آن چیزی که لازم است نهاد قانون‌گذار داریم که هیچ کدام نتوانسته منافع مردم را تأمین کند. در ایران چیزی به نام رگولاتوری نداریم بلکه کاسبی رگولاتوری داریم. هیچ یک از استارت‌آپ‌ها در کشور نتوانسته‌اند وارد فضاهای جدی مانند بورس شوند. رگولاتور خوب در ایران رگولاتور مرده است و فرصت سوزی باعث می‌شود که استفاده از محصولات کسب‌وکارهای خارجی در ایران رشد کنند؛ زیرا احتیاجی به جلب اعتماد حاکمیت ندارند.»

قربانی در ادامه گفت: «نباید منتظر این بود که رگولاتوری تغییر کند. تنها کاری که می‌توان کرد این است که به آموزش توجه کنیم تا با درک مدل‌های کسب‌وکاری که در حال شکل‌گیری است از فرصت‌ها استفاده کنیم.»

در ادامه لاجوردی گفت: «افزایش دانش فنی فردی تنها باعث می‌شود که بتوانیم وارد بازارهای کوچک شویم. باید بپذیریم در عصر حاکمیت زندگی می‌کنیم. حاکمیت می‌داند که اطلاعات زیادی در حوزه بلاکچین ندارد اما دغدغه‌مند است زیرا می‌داند بازار مالی در حال گسترش است و با شرایط موجود ابزار پرداخت مبادله ندارد.»

ایجاد کسب‌وکارهای بزرگ استراتژی مشخص می‌خواهد. درست نیست که در مسیر نقد سیستمی که به کارآمدی آن کم‌وزیاد اعتقادداریم فرسوده شویم. او با بیان این مطالب ادامه داد: «بلاکچین موفق خواهد بود و دولت با آن همگام می‌شود به شرط اینکه بتواند در فریز کردن دارایی‌های کمک کند که منجر به افزایش حجم نقدینگی نشود.»

.

بلاکچین؛ تغییر الگوی زندگی

مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با حضور در این همایش از «اکوسیستم نوآوری و بلاکچین» سخن گفت. محمدی با اشاره به دستاوردهایی که معاونت علمی ریاست جمهوری با مطالعه و تحقیق به آن دست پیدا کرده، افزود: «فناوری‌های بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در دنیا به سرعت در حال گسترش است و تا حدود هفت سال دیگر تأثیرات عمیقی را در ابعاد اقتصادی و اجتماعی کشورها ایجاد خواهد کرد.»

به عقیده او پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین ارزش تجاری‌سازی دارند و ۲ تا ۱۰ سال دیگر می‌توان نتیجه گرفت که کدام یک از این پروژه‌ها از میدان سرمایه‌گذاری خارج می‌شوند. محمدی گفت: «بلاکچین تغییر یک الگوی زندگی است و رگولاتوری باید بیشتر به ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن توجه کند.»

حوزه مالی، بازارهای همتا به همتا، خدمات توسعه زیرساخت و احراز هویت و امنیت چهار زمینه اصلی فعالیت استارت‌آپ‌های بلاکچینی در دنیا هستند. او با بیان این مطلب ادامه داد: «هوش مصنوعی، کلان داده و اینترنت تکنولوژی‌هایی هستند که در کنار بلاکچین فرصت تجاری‌سازی را برای استارت‌آپ‌ها به وجود می‌آورند.»

مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مهدی محمدی، دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

.

حمایت از استارت‌آپ‌های بلاکچینی

محمدی در ادامه به اقداماتی اشاره کرد که برای حمایت از جریان استارت‌آپی کشور انجام شده است. او گفت: «با ایجاد کمپ‌های مطالعاتی تلاش کردیم فضایی را ایجاد کنیم تا فعالان حوزه بلاکچین بتوانند دانش خود را به مهارت‌های کاربردی تبدیل کنند. مدرسه بلاکچین ایران نیز در این راستا برگزار شد.»

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تلاش برای ایجاد شتاب‌دهنده‌های خصوصی گفت. او در رابطه با مساله تأمین سرمایه استارت‌آپ‌ها توضیح داد: «با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری امضا شد، اگر شرکتی بخواهد روی پروژه‌های بلاکچینی سرمایه‌گذاری کند بخشی از ریسک آن را بر عهده خواهیم گرفت؛ تا خطرات ریسک‌پذیری آن برای بخش خصوصی کاهش پیدا کند.»

.

رمزارزی با پشتوانه نفت

روح‌الله رحمانی، مدیرعامل مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست سخنران بعدی این رویداد بود. او درباره «بلاکچین و جهان اسلام» صحبت کرد.

شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بدون توجه به ارزش‌های مسلمانان محصولات و خدمات خود را خلق می‌کنند. او با بیان این مطلب، گفت: «سرمایه بازارهای مالی اسلامی نزدیک به ۲ هزار و چهارصد میلیون دلار است. تا پنج سال آینده این رقم به ۴ هزار میلیارد دلار می‌رسد؛ بنابراین از این بازار فرصت‌های عظیمی را می‌توان به وجود آورد.»

روح‌الله رحمانی، مدیرعامل مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست
روح‌الله رحمانی، مدیرعامل مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست

به گفته مدیرعامل مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست مشکلات حوزه مبادلات تجاری و پرداخت که بعد از تحریم‌ها در کشور به وجود آمده را می‌توان با رمزارزها حل کرد. همچنین او از رمزارزهای با پشتوانه مانند وان‌گرام یاد کرد. رحمانی پیشنهاد انتشار رمزارزی را داد که پشتوانه نفت دارد. به گفته او پشتوانه ریال تضعیف شده و این رمز ارز می‌تواند پول دوم رایج کشور باشد.

.

تکلیف صرافی‌های آنلاین مشخص نیست

سرهنگ رجبی، معاون تشخیص و پیشگیری از جرائم پلیس فتا به عنوان سخنران بعدی این رویداد از «بررسی جرائم مرتبط با رمزارزها» گفت. او با تاکید بر اینکه توجه به مقوله فرهنگ‌سازی استفاده از فناوری می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را رفع کند، افزود: «عدم توجه به این مقوله در بسیاری از موارد کسب‌وکارها را نیز از بین خواهد برد.»

رمزارزها اگر تبدیل به پول رایج مملکت نشوند، کاربردی نخواهند داشت. او با بیان این مطلب گفت: «به دلیل خلأهایی که در حوزه قانون‌گذاری داریم تکلیف صرافی‌های آنلاین رمزارز هنوز مشخص نیست. مشکل اصلی این صرافی‌ها ورود پول‌های کثیف به کسب‌وکارشان است.»

سرهنگ رجبی، معاون تشخیص و پیش‌گیری از جرائم پلیس فتا
سرهنگ رجبی، معاون تشخیص و پیش‌گیری از جرائم پلیس فتا

او با اشاره به اینکه آمار فیشینگ رشد چشم‌گیری در سال‌های اخیر داشته، گفت: «یکی از گزینه‌های کلاهبرداران برای پولشویی رمزارز است. با تبدیل پول‌های کثیف به ارزهای رمزنگاری‌شده همانند بیت‌کوین و اتریوم توسط کلاهبردارن بعد از اینکه منشأ آنها مشخص شد حساب صرافی مسدود می‌شود و این مساله چالش‌های بسیاری را به وجود می‌آورد.»

.

همکاری سازمان فناوری اطلاعات و سازمان بورس برای انتشار سند رمزارزها

فرزاد جعفری، رییس اداره مطالعات راهبری و دبیر کمیته بلاکچین نیز با حضور در این رویداد از «کاربرد بلاکچین در بازار سرمایه» گفت. او با اشاره به روند قانون‌گذاری رمزارزها در ایران، گفت: «بعد از باطل شدن ابلاغیه‌ای که بانک مرکزی تیرماه در مورد رمزارزها منتشر کرد قرار شده با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار سند توسعه‌ای برای انتشار ارزهای رمزنگاری‌شده تدوین و ابلاغ شود.»

فرزاد جعفری، رییس اداره مطالعات راهبری و دبیر کمیته بلاکچین
فرزاد جعفری، رییس اداره مطالعات راهبری و دبیر کمیته بلاکچین

به عقیده جعفری قانون‌گذاری در حوزه عرضه اولیه سکه (ICO) از اختیار کمیته فرابورس خارج است. او از security token ها نام برد که فرابورس به دنبال گسترش استفاده از آنهاست و با پشتوانه اوراق بهادار منتشر می‌شوند. خریداران آنها حق رأی دارند و این باعث می‌شود که مشکلاتی همچون کلاهبردای و عدم شفافیت حل شود.

.

بخش دوم ارائه استارت‌آپ‌ها

در بخش دوم ارائه استارت‌آپ‌ها نوبیتکس، سککوک، جیب و تریژر به عنوان استارت‌آپ‌هایی که در ایران در زمینه بلاکچین و رمزارزها کار می‌کنند به بیان تجربیات خود پرداختند.

.

نوبیتکس ۲۰۰ میلیارد معامله را تسهیل کرد

استارت‌آپ نوبیتکس با هدف رفع نیاز کاربران ایرانی برای مبادله دارایی‌های دیجیتال در تابستان 1396 شکل گرفت. پس از تحقیقات اولیه و سنجش میزان نیاز بازار ایران به چنین محصولی، هسته اولیه تیم در باشگاه کارآفرینی تیوان استقرار یافت.

امیرحسین راد هم بنیان‌گذار نوبینتکس، آمار کاربران این استارت‌آپ را بیش از دو هزار نفر اعلام کرد. او گفت: «توانستیم بستر انجام ۵۰ هزار معامله را فراهم و همچنین ۲۰۰ میلیارد معامله را تسهیل کنیم. هدف ما از توسعه محصولات خود کمک به رشد زنجیره بلاکچین در کشور و به بهبود فضای کسب‌وکار از طریق رمزارزهاست.»

امیرحسین راد هم بنیان‌گذار نوبینتکس
امیرحسین راد هم بنیان‌گذار نوبینتکس

.

استفاده از فناوری بلاکچین در الکترونیکی کردن برات‌ها

در ادامه فردوس باقری، مدیرعامل سککوک به بیان تجربیات این استارت‌آپ پرداخت. مهم‌ترین چالش‌های که معاملات B2B دارند مساله پرداخت است. باقری با بیان این مطلب گفت: «حجم تراکنش‌های الکترونیکی که در سطح B2B انجام می‌شود به شدت پایین است؛ زیرا ابزارهای آن پر ریسک هستند. با توجه به این شرایط پلتفرم سککوک با هدف معرفی ابزار پرداخت الکترونیکی امن به وجود آمد.»

باقری از برات به عنوان سند تجاری نام برد که از سال ۱۳۴۷ در معاملات تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. او گفت: «استفاده از فناوری بلاکچین در الکترونیکی کردن برات‌ها از چشم‌اندازهای تعریف شده برای سککوک است. بعد از حل کردن مشکلات مربوط به رگولاتوری توانستیم لاشه‌ای از برات را خلق کنیم که کد QR دارد و اطلاعاتی مانند امضاکننده، شماره سریال و مبلغ را نشان دهد.»

باقری با اشاره به مشکل تأمین مالی بنگاه‌های کشور، گفت: «سککوک تمرکز خود را بر این گذاشته که پلفترم B2B باشد و از بلاکچین برای ارائه محصولات استفاده کند تا بتواند از SME ها حمایت کند.»

فردوس باقری، مدیرعامل سککوک
فردوس باقری، مدیرعامل سککوک

او ادامه داد: «هر بنگاهی زنجیره تأمین دارد که باید به قدری توسعه پیدا کنند تا به مصرف‌کننده برسد در شرایط فعلی تعدد این زنجیره‌ها باعث افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم شده است. سککوک این زنجیره‌ها را کاهش می‌دهد.»

به گفته باقری سککوک قصد دارد از فناوری بلاکچین برای احراز هویت و سندیت معامله در زنجیره برات استفاده کند. او خدمات سامانه سککوک را به سه دسته تأمین مالی زنجیره تأمین، مدیریت لجستیک و مدیریت زنجیره تأمین تقسیم کرد و به بیان مزایایی که این پلتفرم در هر یک از این سه دسته ایجاد کرده پرداخت. مدیرعامل پلتفرم سککوک، در ادامه به بیان کاربردهای آن در مدیریت زنجیره تأمین مالی سایر حوزها پرداخت و در این میان به زنجیره تأمین سیمان، شرکت ایدئال ماکو (ایمپلنت دندان) و دیاگ خودرو اشاره کرد.

.

ارائه استارت‌آپ جیب و  تریژر

درگاه پرداخت جیب (Jeeb) بر اساس ساختار فناوری بلاکچین و زیرساخت فوق امن آن شکل گرفته است. با استفاده از درگاه پرداخت جیب فروشگاه‌ها و اشخاص می‌توانند درگاه بیت‌کوین بر روی فروشگاه آنلاین خود نصب کنند و اقدام به فروش محصولات فیزیکی، دیجیتالی و یا خدمات آنلاین خود کنند.

زهرا امینی، مدیر بازاریابی و روابط عمومی استارت‌آپ جیب، گفت: «ایده جیب در سال ۹۵ شکل گرفت. به زودی کاربران جییب می‌توانند پول خود را علاوه بر بیت‌کوین به رمزارزهای مانند اتریوم تبدیل کنند.»

زهرا امینی، مدیر بازاریابی و روابط عمومی استارت‌آپ جیب
زهرا امینی، مدیر بازاریابی و روابط عمومی استارت‌آپ جیب

تریژر یک هدف محیط زیستی ساده را دنبال می‌کند؛ کاشتن درخت و دریافت جایزه. البته تنها کاشتن درخت نیست بلکه انجام سایر اقدامات مثبت اجتماعی و محیط زیستی نیز، می‌تواند منجر به دریافت پاداش شود. درخت‌کاری در این سایت بسیار ساده است، مانند یک بازی در سایت ثبت‌نام می‌کنید و در جنگل خود درخت‌ها را می‌کارید با این تفاوت که این درخت‌ها واقعاً در جوامع روستایی و محلی کاشته می‌شوند.

ارمیا سحرخیز، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارت‌آپ تریژر در ادامه از تجربیات این استارت‌آپ گفت: «تلاش کردیم درخت‌کاری و اقدامات محیط زیستی از حالت خیریه خارج و برای آن مشوق مالی و غیرمادی تشویق تعریف کنیم تا پروژه‌های مالی آن را تأمین کنیم.»

ارمیا سحرخیز، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارت‌آپ تریژر
ارمیا سحرخیز، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارت‌آپ تریژر

او گفت: «در دنیا اقدامات بسیاری برای درخت‌کاری انجام شده در ایران پروژه‌ای در این راستا با ۱۵۰ میلیون دلار شکست خورد و تمامی درخت‌ها نابود شدند. این مساله در تمام دنیا وجود دارد اما سعی کردیم ایده تریژر را ابتدا در کشورهای توسعه‌یافته نشده گسترش دهیم.»

.

مرکز نوآوری رفاتک؛ حامی همایش سراسری بلاکچین ایران

رفاتک، مرکز نوآوری بانک رفاه کارگران است که از بهمن‌ماه سال گذشته در دو حوزه فین‌تک و سلامت فعالیت می‌کند یکی از حامیان همایش سراسری بلاکچین ایران بود. با امیر عسگری، مدیر اجرایی مرکز نوآوری رفاتک در حاشیه این همایش گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

عسگری با تاکید بر اینکه یکی از اهداف رفاتک به عنوان یک مرکز نوآوری بانکی گسترش حمایت از فعالیت‌های حوزه بلاکچین و رمزارزهاست، گفت: «در تلاشیم با دنبال کردن این هدف بستری را برای استفاده از پتانسیل‌های حوزه ایجاد کنیم.»

رفاتک در حوزه شتابدهندها، سلامت و گسترش فعالیت‌های بلاکچینی اقدامات بسیاری انجام داده است. او با بیان این مطلب، گفت: «امیدواریم به عنوان یکی از حامیان همایش سراسری بلاکچین ایران که هدف آن گردآوری جامعه بلاکچینی به دورهم است بتوانیم نقش پررنگی را در تسهیل گیری کسب‌وکارهای حوزه بلاکچین در داخل کشور و برون مرزها ایفا کنیم. رفاتک علاقه دارد در این راستا با فعالان این حوزه از کسب‌وکارها در خارج از کشور نیز ارتباط داشته باشد.»

امیر عسگری، مدیر اجرایی مرکز نوآوری رفاتک
امیر عسگری، مدیر اجرایی مرکز نوآوری رفاتک

.

رفاتک از استارت‌آپ‎ها بلاکچینی حمایت می‌کند

عسگری در رابطه با حمایت مرکز نوآوری رفاتک از استارت‌آپ‌های بلاکچینی، گفت: «در ابتدای تأسیس این مرکز ۲۰۰ ایده را در سطوح مختلفی (ایده، محصول آماده‌شده و رابط‌های سرمایه‌گذاری) بررسی کردیم. هم‌اکنون حدود دو استارت‌آپ از میان آنها برگزیده‌شده که به زودی جزییات آن را اعلام خواهیم کرد.»

مدیر اجرایی مرکز نوآوری رفاتک ادامه داد: «قصد داریم فعالیت بیشتری را در حوزه بلاکچین و رمزارزها داشته باشیم. افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند می‌توانند به ما مراجعه کنند. رفاتک به دلیل دارا بودن زیرساخت‌های شبکه بانکی و منابع سرمایه‌گذاری پتانسیل خوبی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها دارد.»

او از گسترش همکاری با مدرسه تابستانه بلاکچین شریف خبر داد و گفت: «حمایت از همایش بلاکچین سراسری ایران اولین همکاری با این مدرسه بود و امیدواریم در این راستا بتوانیم در گسترش فعالیت در حوزه‌های کاربردی نقش پررنگی را ایفا کنیم. همچنین با تعدادی از ایده‌های که در مدرسه تابستانه بلاکچین شریف شکل‌گرفته‌اند، در حال تعامل برای گسترش فعالیت در حوزه بلاکچین هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.