راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی تاکسی‌های اینترنتی که مشکل پول خرد را حل کردند اما چگونه؟

کیف‌های پول الکترونیک در میدان حمل‌ونقل شهری یک وظیفه مهم برعهده دارند؛ حل مشکل جهانی پول خرد. در ایران مدت‌هاست که برخی از اپلیکیشن‌های پرداخت، معضل پول خرد را حل کرده‌اند؛ اما معضل دیگری را ایجاد کرده‌اند.

اینکه کاربران همزمان باید چند اپلیکیشن در گوشی خود داشته باشند و همه را همزمان شارژ کنند و رانندگان هم باید با چند شرکت به‌صورت همزمان همکاری کنند. نتیجه آلودگی بصری در تاکسی‌های شهری است و تعداد بالای اپ‌هایی که در گوشی کاربران وجود دارد و دغدغه شارژ داشتن همزمان چند کیف پول.

در دنیا اما این مشکل را به گونه دیگری حل کرده‌اند. راهکار دنیا برای حل این مشکل همکاری شرکت‌های پرداخت اینترنتی با تاکسی‌های اینترنتی است. به این ترتیب که کاربران یک تاکسی اینترنتی می‌توانند از اعتبار خود هم کرایه تاکسی اینترنتی را به‌صورت آنلاین پرداخت کنند و هم کرایه تاکسی را. این راهکار هم‌شکل وجود چند کیف پول و شارژ همزمان آنها را راحت‌تر کرده است.

کاربران تاکسی اینترنتی حساب اعتباری خود را شارژ می‌کنند و هرگاه از تاکسی شهری هم استفاده کردند از همان اعتبار کرایه خود را می‌پردازند. چنین امکانی هنوز در ایران فراهم نیست؛ اما در دنیا این امکان وجود دارد. در ادامه به چند نمونه همکاری میان شرکت‌های پرداخت خرد و شرکت‌های تاکسی اینترنتی می‌پردازیم.

.

گرب پی

نوامبر سال گذشته شرکت گرب (Grab) که در زمینه خدمات مسافری تجربه‌های موفقی در آسیای جنوب شرقی دارد، اعلام کرد که با همکاری کی‌بانک، سیستم پرداخت الکترونیک خود با عنوان گرب‌پی را راه‌اندازی کرده است. این شرکت سنگاپوری با این کار نفوذ خود را در دیگر کشورهای همسایه همچون تایلند،‌ مالزی و ویتنام بیشتر کرده است.

صاحبان شرکت بر اساس استراتژی‌های فناوری‌های مالی در زمینه ارائه خدمات، پاداش و ایجاد وفاداری در مشتریان تلاش مستمری را شروع کردند. همچنین برای رانندگان نیز تسهیلات و بیمه در نظر گرفته شد. در واقع ابتدا این شرکت توانست با کسب رضایت مشتریان و رانندگانش محبوبیت برای خودش بخرد.

در مرحله دوم این شرکت مرجع پرداخت خاص خودش را طراحی کرد؛ یعنی طی قراردادی که با «مِی‌بانک» مالزی بست، به مشتریانش خدمات پرداخت الکترونیک ارائه داد. همچنین اکنون کاربران می‌توانستند از کیف پول می‌بانک برای دیگر پرداخت‌های حوزه‌های اقتصادی و بازرگانی استفاده کنند. همین امر باعث شد تا استفاده از این اپ در میان اهل بازار گسترش بیشتری پیدا کند. در عین حال کاربران می‌توانستند فعالیت‌های پرتال بانکی، یعنی «مای‌بانک تو یو»(Maybank2U) را هم انجام دهند.

یک شرکت پرداخت الکترونیک در ویتنام به نام موکا هم در این زمینه وارد بازی شد و در عمل فعالیت‌های گرب‌پی را در این کشور گسترش داد. اینجاست که شرکت تاکسی اینترنتی گرب حالا چتری از پرداخت بر سر کشورهای آسیای جنوب شرقی پهن کرده است.

بیستم شهریور 98، گرب با یک شرکت اندونزیایی به نام اُوو (Ovo) نیز به توافق رسید. اوو شرکتی مشهور در عرصه پرداخت الکترونیک محسوب می‌شود. ارزش این قرارداد 2.9 میلیارد دلار است که با پشتیبانی سافت‌بانک، به انجام رسیده است.

.

مای‌تاکسی

از دیگر همکاری‌های میان شرکت‌های تاکسی اینترنتی و شرکت‌های حوزه پرداخت، می‌توان به توافق مای‌تاکسی و سام‌آپ در سال 2015 اشاره کرد. پیش از آن، 45 هزار راننده شرکت مای‌تاکسی که شهرت و گسترش زیادی در آلمان دارد، بیشتر از طریق فناوری‌های مرتبط به کارت‌های اعتباری کرایه را دریافت می‌کردند، اما پس از قراردادی که مای‌تاکسی با سام‌آپ بست، حالا هم رانندگان و هم مسافران با امنیت بالا و همچنین کمترین میزان هزینه تراکنش می‌توانستند کرایه را حساب کنند. این طرح ابتدا در آلمان و اتریش و سپس در سوئیس و اسپانیا اجرایی شد.

.

دی‌دی چوژینگ

سال 2017 دی‌دی چوژینگ که بزرگترین شرکت حوزه کرایه اتومبیل محسوب می‌شود، با ادغام در شرکت 19 پِی (از شرکت‌های زیرمجموعه گوآیان جی‌ژونگ اینفورمیشن که شرکت علی‌بابا هم در آن سهم دارد) به طور مستقل بخش پرداخت الکترونیک را نیز زیر چتر خود برد. دی‌دی، چنان در چین قدرت دارد که توانسته است رقیبی چون اوبر را از صحنه بیرون کند. در این ادغام بانک خلق چین (PBOC) هم شراکت داشته و پشتیبان آن بوده است. آن زمان 19 پی، می‌بایست از حدود بیست میلیون سفر شرکت دی‌دی پشتیبانی می‌کرد.

با توجه به گسترش روزافزون استارت‌آپ‌های پرداخت و شرکت‌های تاکسی اینترنتی و همچنین استقبال زیاد کاربران و مسافران از این خدمات، همکاری میان این دو نوع از شرکت‌ها معامله‌ای برد-برد محسوب می‌شود؛ چون هر دو طرف معامله با دیتابیس قدرتمندی که در اختیار دارند، می‌توانند حوزه کاری خود را به عرصه‌های دیگر فناوری‌های مالی گسترش دهند و این در دنیای امروز مانند گنج است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.