راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دلایلی که ثابت می کند صنعت ماینینگ شکست نخواهد خورد / گزارشی از «کارگاه مبانی ماینینگ» در کنفرانس فین‌تک ایران

«کارگاه مبانی ماینینگ» یکی از کارگاه‌هایی بود که در روز پایانی کنفرانس فین‌تک ایران با تدریس محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی ققنوس برگزار شد.

مبانی بلاکچین، روش‌های اجماع در شبکه‌های بلاکچین، ضرورت ماینینگ، معماری مرسوم زیرساخت ماینینگ، استخر ماینینگ، معرفی و مقایسه ابزارهای ماینینگ، زیرساخت مزارع ماینینگ و بررسی پیکره‌بندی یک نمونه دستگاه ماینر ازجمله سرفصل‌های این کارگاه بود.

اتصال صفحه به صفحه زنجیره‌ای از داده‌های قابل استناد را در قالب یک دفتر کل به وجود می‌آورد. صمدی‌راد در ابتدا با بیان این مطلب از دفتر کل توزیع شده و متمرکز نام برد.

به گفته معاون فنی ققنوس در دفتر کل متمرکز امکان تغییر اطلاعات ثبت شده وجود دارد و بلاکچین با ایجاد پایگاه داده توزیع شده توانسته این مشکل را حل کند. صمدی‌راد در ادامه گفت: «در بلاکچین حق دسترسی میان تمامی کاربران شبکه توزیع می‌شود و دیگر تنها یک نفر به اطلاعات دسترسی نخواهد داشت. قبل از اینکه هر سندی در شبکه ثبت شود نیز باید اجماع صورت گیرد یعنی افراد شبکه باید برای ثبت تراکنش‌ها به تفاهم برسند. همچنین ساختار رمزنگاری‌شده‌ای وجود داشته باشد که با تغییر در شبکه همه اعضا از آن مطلع شوند.»

محمدجواد صمدی‌راد، معاون فنی ققنوس
محمدجواد صمدی‌راد،معاون فنی ققنوس

به گفته او شبکه‌های بلاکچین با سه تکنولوژی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. غیرمتمرکز هستند، از شبکه‌های همتا به همتا استفاده می‌کنند و با الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده تغییرناپذیر شده‌اند.

صمدی‌راد در ادامه با تاکید بر اینکه سه تکنولوژی نام برده شده از قدیم وجود داشته، گفت: «بلاکچین برای حل مساله اعتماد آمد. دفتر کل توزیع‌شده‌ای را ایجاد کرد و با استفاده از شبکه‌های همتا به همتا و الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده اعتماد را به وجود آورد.»

.

بیت‌کوین تنهاترین محصول بلاکچین نیست

معاون فنی ققنوس در ادامه به کاربردهای شبکه بلاکچین در دو دسته مالی و غیرمالی اشاره و تاکید کرد که این شبکه توانسته واسطه‌ها را حذف کند. همچنین به گفته او موسسه گارتنر (Gartner Inc) بلاکچین را به عنوان یکی از ده‌ها تکنولوژی برهم زننده معرفی کرده است.

بیت‌کوین را به عنوان تنهاترین محصول بلاکچین نشناسیم. او با بیان این مطلب گفت: «بیت‌کوین تنها اولین و شاخص‌ترین محصول شبکه بلاکچین است؛ اما تمام فضای این شبکه نیست.»

.

فناوری دفتر کل توزیع شده

او با تاکید بر اینکه غیرمتمرکز بودن، اجماع و اتصال بلاک‌ها به هم فناوری را به نام دفتر کل توزیع شده (DLT) به وجود آورده است. گفت: «برای تحقق دفتر کل توزیع شده هر روزه فناوری‌های مختلفی مانند بلاکچین و تنگل (Tangle) ساخته می‌شود. مبتنی بر این فناوری‌ها محصولات جدیدی می‌تواند شکل بگیرد. کریپتوکارنسی یکی از آنها است.»

الگوریتم‌هایی که از سیستم اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند نیاز به ماینینگ دارند. او با بیان این مطلب از کریپتوکارنسی‌هایی نام برد که از سیستم اثبات کار استفاده می‌کنند. به گفته او بیت‌کوین از الگوریتم hash256، اتریوم از ات هش و دش از x11 استفاده می‌کند.

صمدی‌راد در ادامه به تشریح ساختار بلاک‌های بیت‌کوین پرداخت. به گفته او هر بلاک از دو بخش اصلی بدنه که شامل تعدادی تراکنش است و هدر (Block Header) تشکیل شده و برای ساخت بلاک جدید هش بلاک قبلی که از مجموع تراکنش‌های موجود در آن به دست می‌آید لازم است.

.

عددی به نام نانس (Nonce)

معاون فنی ققنوس در ادامه گفت: «برای اینکه هش بلاک قبلی به دست آید و به قاعده‌ای که در شبکه تعریف شده برسد (مثلاً شش رقم اول آن حتماً صفر باشد) عددی به نام نانس (Nonce) باید به قدری تغییر کند تا به ویژگی مورد  دست پیدا کند. ماینری که این عدد را زودتر به دست آورد بلاک را خواهد ساخت. اساساً ماینینگ یعنی دعوا بر سر پیدا کردن نانس خاص.»

در واقع ماینرها بیت‌کوین را در اولین transaction بلاکی که عدد نانس آن را پیدا کرده‌اند خلق می‌کنند. او با بیان این مطلب به بحث درباره چگونگی ماینینگ پرداخت. به گفته او پاداشی که هر ماینر با ساخت بلاک به دست می‌آورد ابتدا ۵۰ بیت‌کوین بود. با ساخت ۲۰۰ و ده هزار بلاک این عدد نصف می‌شود؛ بنابراین این عدد به ترتیب به ۲۵ و ۱۲.۵ بیت کوین کاهش یافت و حدود ۹ ماه دیگر این پاداش نصف شده و به عدد ۶.۲۵ می‌رسد.

کارمزد ماینینگ از transaction و reward نشات می‌گیرد. به همان اندازه که جایزه کمتر شود هزینه به طور خودکار بالا می‌رود.

.

استخر ماینینگ (Mining Pool)

بلاک‌ها در شبکه بلاکچین با فاصله زمانی ۱۰ دقیقه‌ای ساخته می‌شود. او با بیان این مطلب گفت: «اگر ۱۰ دقیقه بگذرد و بلاکی ساخته نشود سختی شبکه (Difficulty) پایین می‌آید. در واقع سختی شبکه خود را با رقابت ماینرها مطابقت می‌دهد تا میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه ثابت بماند.»

به گفته او سختی شبکه دلیلی است که ماینرها را در کنار هم جمع می‌کند تا میزان هزینه‌های استخراج را کاهش پیدا کند. با این کار استخر ماینینگ (Mining Pool) شکل می‌گیرد و به هر ماینر برای پیدا کردن زودتر عدد نانس نقشی داده می‌شود. صمدی‌راد با بیان این مطالب گفت که تقریباً همه استخرهای ماینینگ‌ چینی و هنگ‌کنگی هستند و سپس به بحث درباره چگونگی کارکرد و نحوه تقسیم بیت‌کوین بین اعضای این استخرها پرداخت.

.

بیت‌کوین دیگر تنها یک کریپتوکارنسی نیست

صمدی‌راد عقیده دارد صنعت ماینینگ شکست نخواهد خورد زیرا اگر کارمزد ماینینگ به صفر برسد قیمت بیت‌کوین و هزینه تراکنش به قدری جذاب است که می‌تواند تضمین‌کننده بقای شبکه باشد. بیت‌کوین دیگر تنها یک کریپتوکارنسی نیست؛ بلکه از آن به عنوان طلای دیجیتال یاد شده در واقع از آن به عنوان پشتوانه نقل و انتقالات مالی در فضای دیجیتال از آن استفاده می‌شود.

کارگاه مبانی ماینینگ با بررسی پیکره‌بندی یک نمونه دستگاه ماینر و آموزش عملی ماینینگ به پایان رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.